النمل ٧٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نیست ناپیدائی در آسمان و زمین مگر در کتابی است هویدا | |-|معزی=و نیست ناپیدائی در آسمان و زمین مگر در کتابی است هویدا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::75|٧٥]] | قبلی = النمل ٧٤ | بعدی = النمل ٧٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«غَآئِبَةٍ»: نهفته. نهان. حرف (ه) برای مبالغه است، یعنی بسیار پنهان و نهان. «کِتَابٍ مُبِینٍ»: (نگا: انعام / ). | «غَآئِبَةٍ»: نهفته. نهان. حرف (ه) برای مبالغه است، یعنی بسیار پنهان و نهان. «کِتَابٍ مُبِینٍ»: (نگا: انعام / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۱
ترجمه
النمل ٧٤ | آیه ٧٥ | النمل ٧٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«غَآئِبَةٍ»: نهفته. نهان. حرف (ه) برای مبالغه است، یعنی بسیار پنهان و نهان. «کِتَابٍ مُبِینٍ»: (نگا: انعام / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۹ - ۸۱، سوره نمل
- انتقال از داستانهاى انبياء و اقوامشان به زمان خاتم الانبياء و احتجاج با كفار زمان اوصلى اللّه عليه و آله وسلم
- توضيح اينكه دعاى مضطر چون صادقانه است قطعا اجابت مى شود (امن يجيب المضطر اذادعاه و يكشف السوء)
- بيان فساد گفتار برخى مفسرين در ارتباط با آيه شريفه
- مقيد بودن اجابت به مشيت خدا منافاتى با استغراق ندارد
- خليفه بودن انسان در زمين مستلزم كشف سوء او و رفع موانع از پيش پاى اوست
- مقصود از اينكه فرمود: ((يبدء الخلق ثم يعيده ))
- بطور كلى در عالم وجود بطلان و نيستى راه ندارد
- نفى الوهيت آلهه مشركين از طريق نفى ربوبيت آنها و انحصار ربوبيت در خداى سبحان
- برهانى ديگر بر ابطال الوهيت آلهه مشركين با بيان اينكه آنان علمى به غيب و قيامتندارند
- توصيف بى خبرى و استعباد و انكار مشركين نسبت به قيامت
- معناى آيه : ((قل عسى ان يكون ردف لكم بعض الذى تستعجلون )) و مفاد كلمه ((عسى ))و امثال آن در كلام خداى تعالى
- بحث روايتى
- رواياتى در مراد از بندگان در (وسلام على عباد الذين اصطفى )
- روايتى كه در آن از جمله : ((و يجعلكم خلفاء الارض )) وجوب مطلق فرمانبرى از خليفه(حاكم ) استفاده شده و بيان مجعول بودن آن
- نقل و رد روايتى راجع به اينكه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) علم غيب نداشته و...
نکات آیه
۱ - آسمان و زمین (جهان آفرینش)، داراى اسرارى بس مخفى که تنها براى خداوند آشکار است. (و ما من غائبة فى السماء و الأرض إلاّ فى کتب مبین) «غائبة» به هر امر بسیار مخفى گفته مى شود; زیرا «تاء» در آن براى مبالغه است.
۲ - علم الهى به اسرار و اعمال آدمیان، تنها گوشه اى از علم گسترده او به امور پنهان و آشکار آسمان و زمین (و إنّ ربّک لیعلم ما تکنّ ... و ما من غائبة ... إلاّ فى کتب مبین)
۳ - همه امور هستى (آشکار و پنهان آن)، ثبت شده در کتابى روشن و خالى از ابهام در نزد خداوند (و ما من غائبة فى السماء و الأرض إلاّ فى کتب مبین)
۴ - لوح محفوظ، کتابى جامع و حاوى ریزترین و پنهانى ترین امور جارى در نظام هستى (و ما من غائبة فى السماء و الأرض إلاّ فى کتب مبین) ظاهراً مراد از «کتاب مبین» - چنان که مفسران نیز گفته اند - لوح محفوظ است.
موضوعات مرتبط
- آسمان: غیب آسمان ۱
- انسان: رازهاى انسان ۲; عمل انسان ها ۲
- حوادث: بانک اطلاعات حوادث ۳
- خدا: اختصاصات خدا ۱; علم غیب خدا ۱; عظمت علم غیب خدا ۲
- زمین: غیب زمین ۱
- کتاب: نقش کتاب مبین ۳
- لوح محفوظ: جامعیت لوح محفوظ ۴; حقیقت لوح محفوظ ۴