الشعراء ٧٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت آیا میشنوند شما را گاهی که میخوانید | |-|معزی=گفت آیا میشنوند شما را گاهی که میخوانید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::72|٧٢]] | قبلی = الشعراء ٧١ | بعدی = الشعراء ٧٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«هَلْ یَسْمَعُونَکُمْ؟»: آیا دعا و سخن شما را میشنوند؟ آیا نیازتان را برآورده میکنند و به شما پاسخ میگویند؟ | «هَلْ یَسْمَعُونَکُمْ؟»: آیا دعا و سخن شما را میشنوند؟ آیا نیازتان را برآورده میکنند و به شما پاسخ میگویند؟ |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۹
ترجمه
الشعراء ٧١ | آیه ٧٢ | الشعراء ٧٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هَلْ یَسْمَعُونَکُمْ؟»: آیا دعا و سخن شما را میشنوند؟ آیا نیازتان را برآورده میکنند و به شما پاسخ میگویند؟
تفسیر
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
نکات آیه
۱ - پرسش بیدارگر ابراهیم از قوم بت پرست خویش درباره شنوایى بت ها (قال هل یسمعونکم إذ تدعون)
۲ - یادآورى ابراهیم(ع) به قوم خویش مبنى بر ناتوانى بت ها حتى از شنیدن دعاى آنان (قال هل یسمعونکم إذ تدعون) استفهام در «هل یسمعونکم» انکارى است. بنابراین مفاد سؤال ابراهیم(ع) چنین مى شود: با این که بت ها درخواست هاى شما را نمى شنوند، چگونه به درگاه آنها نیایش مى کنید؟
۳ - موجود ناتوان و ناشنوا، فاقد شایستگى براى خدا بودن و پرستیده شدن (قال هل یسمعونکم إذ تدعون)
۴ - ایجاد سؤال در مردم نسبت به باورهاى آنان، روش ابراهیم(ع) در تذکر دادن و باطل کردن عقاید ایشان (قال هل یسمعونکم إذ تدعون)
۵ - روى آورى مشرکان عصر ابراهیم(ع) به بت ها، براى ابراز درخواست ها و حلّ مشکلات خویش (قال هل یسمعونکم إذ تدعون)
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): استمداد مشرکان دوران ابراهیم(ع) ۵; پرسش ابراهیم(ع) ۱، ۴; تذکر ابراهیم(ع) ۲; روش احتجاج ابراهیم(ع) ۴; روش تبلیغ ابراهیم(ع) ۴; قصه ابراهیم(ع) ۱
- استمداد: استمداد از بتها ۵
- بتها: پرسش از شنوایى بتها ۱; عجز بتها ۲; کرى بتها ۲
- پرسش: فواید پرسش ۴
- تنبه: روش تنبه ۴
- عقیده: روش تصحیح عقیده ۴
- قوم ابراهیم: پرسش از قوم ابراهیم ۱; تذکر به قوم ابراهیم ۲
- معبودراستین: شنوایى معبودراستین ۳; قدرت معبودراستین ۳; ملاک معبودراستین ۳