الشعراء ٦٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و بخوان بر ایشان داستان ابراهیم را
|-|معزی=و بخوان بر ایشان داستان ابراهیم را
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الشعراء ٦٨ | بعدی = الشعراء ٧٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الشعراء ٦٨ | بعدی = الشعراء ٧٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«نَبَأ»: خبر. مراد قصّه و سرگذشت است.
«نَبَأ»: خبر. مراد قصّه و سرگذشت است.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۹


ترجمه

و بر آنان خبر ابراهیم را بخوان،

|و بر آنان خبر مهم ابراهيم را بخوان
و بر آنان گزارش ابراهيم را بخوان.
و (ای رسول) حکایت ابراهیم را بر امت بیان کن.
و سرگذشت مهم ابراهیم را بر آنان بخوان،
و داستان ابراهيم را برايشان تلاوت كن.
و بر آنان داستان ابراهیم را بخوان‌
و خبر ابراهيم را بر آنان برخوان،
(ای پیغمبر!) سرگذشت ابراهیم را برای کافران بیان دار.
و بر آنان گزارش مهم ابراهیم را برخوان.
و بخوان بر ایشان داستان ابراهیم را


الشعراء ٦٨ آیه ٦٩ الشعراء ٧٠
سوره : سوره الشعراء
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«نَبَأ»: خبر. مراد قصّه و سرگذشت است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - پرسش ابراهیم(ع) از پدر خود و قومش، درباره آنچه مورد پرستش قرار داده بودند. (إذ قال لأبیه و قومه ما تعبدون)

۲ - اهتمام ابراهیم(ع) براى به اندیشه واداشتن مردم شرک پیشه عصر خویش درباره حقیقت معبودهاى شان (إذ قال ... ما تعبدون) استفهام در «ماتعبدون» استفهام حقیقى نیست; زیرا ابراهیم(ع) مى دید که آنان بت مى پرستند. بنابراین پرسش یاد شده بدان منظور بوده است که افکار آنان را برآشوبد و به اندیشیدن درباره آنچه مى پرستند وادارد.

۳ - ایجاد سؤال در مردم نسبت به باورهاى آنان، روش ابراهیم(ع) در یاد کرد بطلان عقاید ایشان (إذ قال لأبیه و قومه ما تعبدون)

۴ - رشد ابراهیم(ع) در محیط غیر شرک و مواجهه او با محیط شرک آلود، امرى سؤال انگیز براى وى (إذ قال لأبیه و قومه ما تعبدون) برداشت یاد شده بدان احتمال است که پرسش ابراهیم(ع)، پرسشى طبیعى و برخاسته از فطرت توحیدى وى بود و نه تدبیرى در جهت طرح مسائل توحیدى با مردم. بر این اساس روشن مى شود که آن حضرت در محیطى غیر شرک مى زیسته است از این رو با مشاهده بت پرستى مردم، شگفت زده شد و از آن کار استفسار نمود.

موضوعات مرتبط

  • آزر: پرسش از آزر ۱; معبود آزر ۱
  • ابراهیم(ع): پرسش ابراهیم(ع) ۱; فلسفه پرسش ابراهیم(ع) ۴; مکان رشد ابراهیم(ع) ۴
  • انسان: اهمیت تنبه انسان ها ۲
  • پرسش: فواید پرسش ۳
  • تفکر: اهمیت تفکر در معبود ۲
  • تنبه: روش تنبه ۳
  • عقیده: پرسش از عقیده ۳; روش تصحیح عقیده ۳
  • قوم ابراهیم: پرسش از قوم ابراهیم ۱; معبود قوم ابراهیم ۱

منابع