المؤمنون ١١٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت چند ماندید در زمین به شمار سالیان | |-|معزی=گفت چند ماندید در زمین به شمار سالیان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::112|١١٢]] | قبلی = المؤمنون ١١١ | بعدی = المؤمنون ١١٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کَمْ»: چقدر؟ مفعولفیه (لَبِثْتُمْ) است. «لَبِثْتُمْ»: توقّف کردهاید و ماندگار شدهاید. «عَدَداً»: تمییز (کَمْ) است. | «کَمْ»: چقدر؟ مفعولفیه (لَبِثْتُمْ) است. «لَبِثْتُمْ»: توقّف کردهاید و ماندگار شدهاید. «عَدَداً»: تمییز (کَمْ) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷
ترجمه
المؤمنون ١١١ | آیه ١١٢ | المؤمنون ١١٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَمْ»: چقدر؟ مفعولفیه (لَبِثْتُمْ) است. «لَبِثْتُمْ»: توقّف کردهاید و ماندگار شدهاید. «عَدَداً»: تمییز (کَمْ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ کَأَنْ لَمْ... (۱) يَوْمَ يَدْعُوکُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ... (۱) نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ إِذْ... (۳)
تفسیر
- آيات ۹۹ - ۱۱۸، سوره مومنون
- وصف حال مشركين در حال رويارو شدن با مرگ و تمناى بازگشت نمودن و عدم اجابت آن(قال ربّ ارجعون ...)
- معناى ((برزخ )) و مراد از: ((و من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون ))
- مقصود از اينكه در قيامت حسب و نسبى در بين نيست و كسى ازحال ديگرى نمى پرسد
- توضيح اينكه اهل عذاب در مقام اعتراف و تقاضاى برگشت مى گويند: ((ربّنا غلبت علينا شقوتنا...))
- جواب رد خداوند به توبه و تقاضاى دوزخيان
- اشاره به برهانى براى مساءله بعث با بيان منزه بودن خداى ملك حق از انجام كار بيهوده و عبث .
- بحث روايتى
- پاره اى از روايات مربوط به برزخ و احوال آن
- در قيامت هر حسب و نسبى منقطع است جز حسب و نسب رسول اللّه (ص )
- روايتى ديگرى درباره بهشت و دوزخ و ساكنان آنها
نکات آیه
۱ - پرسش خداوند از دوزخیان، نسبت به مدت زندگى آنان در دنیا (قل کم لبثتم فى الأرض عدد سنین) ضمیر فاعل در «قال» با توجه به آیات قبل، به خداوند باز مى گردد. «کم» براى استفهام از مقدار و «لبث» (مصدر «لبثم») به معناى درنگ کردن است.
۲ - طولانى شمردن زندگى و نعمت هاى دنیا، عامل مهم روى گردانى انسان از حیات اخروى (قل کم لبثتم فى الأرض عدد سنین) پرسش از مدت درنگ در دنیا، در حقیقت مقدمه براى این است که نادرستى پندارهاى دنیوى دوزخیان، به آنان نمایانده شود و روشن گردد که عمر کوتاه دنیا، ارزش آن همه کفر و ناسپاسى را ندارد.
۳ - پرسش خداوند از دوزخیان، پیرامون درنگ آنان در عالم برزخ (قل کم لبثتم فى الأرض عدد سنین) با توجه به پاسخ سؤال یاد شده در آیه بعد «لبثنا یومًا أو بعض یوم...، یک روز یا پاره اى از یک روز» مى توان گفت که مراد، درنگ آنها در عالم برزخ است.
۴ - «قال رسول اللّه(ص) إنّ اللّه إذا أدخل أهل الجنّة الجنّة و أهل النار النار قال لأهل الجنة: «کم لبثتم فى الأرض عدد سنین؟ قالوا: لبثنا یوماً أو بعض یوم» قال لنعم ما اتجرتم فى یوم أو بعض یوم رحمتى و رضوانى و جنتى اُسکنوا فیها خالدین مخلّدین ثمّ یقول: یا أهل النار «کم لبثتم فى الأرض عدد سنین : قالوا لبثنا یوماً أو بعض یوم» فیقول: بئس ما اتجرتم فى یوم أو بعض یوم نارى و سخطى اُمکثوا فیها خالدین; رسول خدا(ص) فرمود: همانا خدا وقتى که اهل بهشت را در بهشت و اهل آتش را در آتش داخل مى کند، به بهشتیان مى گوید «کم لبثتم فى الأرض عدد سنین؟» و آنان جواب مى هند: «لبثنا یوماً أو بعض یوم». خدا مى فرماید: چه خوب تجارتى کردید در یک روز یا قسمتى از آن! اینک [این] رحمت، رضوان و بهشت من است، در آن ساکن شوید همیشه و جاویدان. سپس مى فرماید: اى اهل آتش «کم لبثتم فى الأرض عدد سنین؟» و آنان جواب مى هند: «لبثنا یوماً أو بعض یوم». پس خدا مى فرماید: چه بد تجارتى کردید در یک روز یا قسمتى از یک روز. اینک، [این] آتش و خشم من است، در آن همیشه بمانید». ۱- الدرالمنثور، ج ۶، ص ۱۲۱.
موضوعات مرتبط
- آخرت: عوامل اعراض از آخرت ۲
- بهشتیان: پرسش از بهشتیان ۴; مدت زندگى دنیوى بهشتیان ۴
- جهنمیان: پرسش از جهنمیان ۱، ۳، ۴; مدت زندگى دنیوى جهنمیان ۴
- خدا: پرسشهاى خدا ۱، ۳
- زندگى : پرسش از مدت زندگى دنیوى ۱
- عالم برزخ: پرسش از مدت عالم برزخ ۳