طه ٨٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و چه شتابانی (چه چیزت به شتاب آورد) از قوم خویش ای موسی | |-|معزی=و چه شتابانی (چه چیزت به شتاب آورد) از قوم خویش ای موسی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره طه | نزول = | {{آيه | سوره = سوره طه | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::83|٨٣]] | قبلی = طه ٨٢ | بعدی = طه ٨٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَعْجَلَکَ»: تو را به شتاب و سبقت واداشت. | «أَعْجَلَکَ»: تو را به شتاب و سبقت واداشت. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۴
ترجمه
طه ٨٢ | آیه ٨٣ | طه ٨٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَعْجَلَکَ»: تو را به شتاب و سبقت واداشت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۸۰ - ۹۸ سوره طه
- بيان آيات مربوط به آخرين فصل از داستان موسى (عليه السلام )
- معناى آيه :((و انى لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدى ((
- بيان مراد از اضافه كردن قيد ((ثم اهتدى (( برايمان به خدا وعمل صالح
- بخش ديگرى از داستان موسى (ع ): رفتن به كوه طور، گوساله پرستى بنىاسرائيل و...
- معناى پاسخ سامرى از بازخواست موسى (قال بصرت بمالم يبصروا به ...)
- وجوه مختلفى كه مفسرين در معناى (بصرت بمالم يبصروا...) گفته اند
- حضرت موسى (ع ) براى پيامبرى مجازاتى شديد در نظر مى گيرد
- سرنوشت خداى ساختگى سامرى !
- بحث روايتى
- روايتى كه بنابرآن مقصود از جمله : ((ثم اهتدى (( در آيه : ((و انى لغفار لمن تاب...(( ولايت اهل بيت (عليهم السلام ) است
- بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى
- اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام ) كدامين است
- روايت مفصلى در داستان سامرى و گوساله پرستى بنىاسرائيل از تقسير قمى
- حديثى از ابن عباس در نقل جريان سامرى و نقد حديث
- روايتى در ذيل آيه (اشربوا فى قلوبهم العجل بكفرهم ) كه متضمن مطالب عجيبى است
- روايتى درباره سامرى و برداشتن او خاك را از پاى اسب جبرئيل و اشكالاتى كه به آن وارد است
- جز مخالف با كتاب خدا حجيت ندارد
- روايات آحاد حتى در صورت صحت سند در غير احكام شرعيه حجيت ندارند
- نقد رواياتى كه صداى گوساله سامرى را مستند به خدا و آزمايش الهى مى دانند
نکات آیه
۱ - خداوند با موسى(ع) و قوم او، قرار گفت وگو در کنار کوه طور نهاده بود. (وعدنکم جانب الطور الأیمن ... و ما أعجلک عن قومک ) در آیه ۸۰ این سوره از مواعده خداوند با بنى اسرائیل (در کوه طور) سخن به میان آمده بود. ظاهر این است که «ما أعجلک» - که حاکى از شتاب موسى(ع) در آمدن به میقات است - مربوط به همان مواعده باشد.
۲ - موسى(ع)، وظیفه دار همراهى با قوم خود در مسیر وصول به میقات بود. (و ما أعجلک عن قومک یموسى ) پرسش خداوند از موسى(ع) به قرینه پاسخ او در آیه بعد سؤالى توبیخى و در مقام ملامت است. از این سرزنش، برمى آید که موسى(ع) در رها ساختن قوم خود و جدا شدن از آنان، ترک اولى کرده است و مى بایست همراه قوم خویش حرکت مى کرد و بر آنان پیشى نمى گرفت.
۳ - موسى(ع)، در رسیدن به میقات، تعجیل کرده و بر قوم خود پیشى گرفه بود. (و ما أعجلک عن قومک یموسى )
۴ - موسى(ع)، به جهت پیشى گرفتن بر قوم خود در رسیدن به میقات، مورد پرس و جوى خداوند قرار گرفت. (و ما أعجلک عن قومک یموسى )
۵ - پرسش خداوند از موسى(ع) درباره تعجیل در آمدن به کوه طور، نخستین سخن او با وى نبود. (و ما أعجلک ) حرف «واو» در «و ما أعجلک» براى عطف بر محذوف است; یعنى، پس از حضور موسى(ع) در کوه طور، سخن یا سخنانى به میان آمد، آن گاه این پرسش مطرح شد.
۶ - پیامبران الهى، موظف به همراهى با قوم و امّت خویش در همه مراحل و برنامه ها (و ما أعجلک عن قومک یموسى ) مؤاخذه موسى(ع) به جهت جدا شدن از قوم خود براى رسیدن به میقات، نشان از آن دارد که پیامبران، نباید در هیچ شرایطى از امت خویش جدا شوند.
۷ - پیامبران جز به فرمان خداوند، نباید از امت و قوم خویش جدا گردند. (و ما أعجلک عن قومک یموسى )
۸ - پیشوایان دینى، در همه صحنه ها باید در کنار مردم حاضر باشند. (و ما أعجلک عن قومک یموسى )
موضوعات مرتبط
- انبیا: مسؤولیت انبیا ۶، ۷
- بنى اسرائیل: نمایندگان بنى اسرائیل در میقات ۱، ۲
- خدا: سرزنشهاى خدا ۴، ۵; گفتگوى خدا با موسى(ع) ۵
- رهبران دینى: مسؤولیت رهبران دینى ۸
- مردم: اهمیت همراهى با مردم ۶، ۷، ۸
- موسى(ع): آثار عجله موسى(ع) ۴; سرزنش موسى(ع) ۴، ۵; عجله موسى(ع) ۳، ۵; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۳; مسؤولیت موسى(ع) ۲; موسى(ع) در میقات ۳، ۴