الصافات ١٢١: تفاوت میان نسخهها
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link153 | آيات ۱۱۴ - ۱۳۲سوره صافات]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link153 | آيات ۱۱۴ - ۱۳۲سوره صافات]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link154 | بيان آيات متضمن خلاصه اى از داستان موسى و هارون عليهماالسلام و داستان الياس ودعوت اوعليه السلام]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link154 | بيان آيات متضمن خلاصه اى از داستان موسى و هارون عليهماالسلام و داستان الياس ودعوت اوعليه السلام]] | ||
خط ۳۲: | خط ۳۳: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link157 | سخنى پيرامون داستان الياس عليه السلام]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link157 | سخنى پيرامون داستان الياس عليه السلام]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۹_بخش۵۹#link62 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۱۹_بخش۵۹#link62 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ «120» إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ «121» إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ «122» | |||
سلام بر موسى و هارون. ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مىدهيم. همانا آن دو از بندگان مؤمن ما بودند. | |||
===نکته ها=== | |||
در اين سوره هر كجا فرمود: براى انبيا نام نيك باقى گذاشتيم، به سه عنصر اشاره كرده است: 1. احسان 2. ايمان 3. عبادت. «إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ» | |||
===پیام ها=== | |||
1- مردان خدا زندهاند و سلامها را دريافت مىكنند. سَلامٌ عَلى ... | |||
2- در احترام به ديگران، سلسله مراتب حفظ شود. (اول سلام بر موسى بعد هارون) | |||
3- سلامِ بزرگتر به كوچكتر مطلوب است. (خدا به مخلوق خود سلام مىكند). | |||
جلد 8 - صفحه 56 | |||
4- تبليغ دين و تبيين معارف الهى، نوعى احسان است. مُوسى وَ هارُونَ ... الْمُحْسِنِينَ | |||
5- موسى و هارون، از الگوها و نمونههاى نيكوكاران هستند. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» | |||
6- الطاف الهى به نيكوكاران، يك سنّت و جريان است. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» | |||
7- تشويق افراد نيكوكار لازمه مديريّت و سنّت الهى است. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» | |||
8- ايمان و احسان از يكديگر جدا نيستند. «الْمُحْسِنِينَ- الْمُؤْمِنِينَ» | |||
9- راه دريافت الطاف الهى، ايمان به او و بندگى اوست. «مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (121) | |||
إِنَّا كَذلِكَ: بدرستى كه ما چنانچه اجلال و تعظيم ايشان نموديم، نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ: پاداش مىدهيم نيكوكاران را به ثواب جليل بر وجه تجليل. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى مُوسى وَ هارُونَ (114) وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (115) وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِينَ (116) وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ (117) وَ هَدَيْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ (118) | |||
وَ تَرَكْنا عَلَيْهِما فِي الْآخِرِينَ (119) سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ (120) إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (121) إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (122) | |||
ترجمه | |||
و بتحقيق منّت نهاديم بر موسى و هارون | |||
و نجات داديم آن دو و قومشانرا از اندوه بزرگ | |||
و يارى كرديم آنانرا پس بودند ايشان غلبهكنندگان | |||
و داديم بآن دو كتاب واضحى را | |||
و هدايت نموديم آن دو را براه راست | |||
و باقى گذارديم براى آندو در آيندگان | |||
ذكر خير سلام بر موسى و هارون را | |||
همانا ما اينچنين پاداش ميدهيم نيكوكارانرا | |||
همانا آن دواند از بندگان ما كه گروندگانند. | |||
تفسير | |||
خداوند منّان منّت نهاد بر حضرت موسى و هارون از پيغمبران بنى اسرائيل بنبوّت و رسالت و معجزات بسيار و منافع دينى و دنيوى بيشمار و نجات داد آن دو و تمام آنطائفه را كه دوازده قبيله بودند معروف بأسباط از دوازده پسر حضرت يعقوب ارهمّ و غم و اندوه بزرگى كه داشتند از تسلّط قبطيان و فوعون و فرعونيان بر آنها كه بر صغير و كبيرشان رحم نمىنمودند و شرح حالشان مكرّر ذكر شده كه بچه اعمال شاقهاى وادارشان ميكردند و خداوند ببركت آن دو وجود محترم نصرت داد ايشان را بر دشمنانشان و بر آنها غلبه نمودند بطوريكه نا انقراض عالم ذكر آن در السنه و افواه باقى است و بالاتر از همه آنكه خداوند كتاب تورية را كه مشتمل بر احكام بليغه و نصائح و مواعظ شافيه وافيه كافيه براى اداره امور دنيوى و اخروى آنها در آن عصر تا زمان حضرت عيسى عليه السّلام بود بآن دو عنايت فرمود و بشارت داد در آن معجزه پيغمبر آخر الزّمان از نسل حضرت اسمعيل كه عموى آنها بود و اولاد او را برادران خودشان ميخواندند و آنكه دين او كامل كننده تمام اديان و تا روز قيامت باقى است و هدايت نمود آن دو را براه راست بهشت و ولايت امير المؤمنين و ائمه طاهرين عليهم السلام و بقيّه آيات در قصّه نوح عليه السّلام بيان شد. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
إِنّا كَذلِكَ نَجزِي المُحسِنِينَ (121) إِنَّهُما مِن عِبادِنَا المُؤمِنِينَ (122) | |||
شرح و بيانش در آيات ابراهيم که فرمود كَذلِكَ نَجزِي المُحسِنِينَ إِنَّهُما مِن عِبادِنَا المُؤمِنِينَ گذشت محتاج بتكرار نيست. | |||
186 | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 121)- و در هفتمین و آخرین مرحله به جزا و پاداش بزرگ خود به آنها پرداخته، میگوید: آری! «ما این چنین نیکوکاران را پاداش میدهیم» (إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ). | |||
اگر آنها به این افتخارات نائل شدند بیدلیل نبود، آنها محسن بودند، مؤمن و مخلص و فداکار و نیکوکار، و چنین کسانی باید مشمول این همه پاداش شوند. | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
نسخهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۰
ترجمه
الصافات ١٢٠ | آیه ١٢١ | الصافات ١٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنّا کَذلِکَ ...»: (نگا: انعام / ، یوسف / ، قصص / ).
تفسیر
- آيات ۱۱۴ - ۱۳۲سوره صافات
- بيان آيات متضمن خلاصه اى از داستان موسى و هارون عليهماالسلام و داستان الياس ودعوت اوعليه السلام
- حجتى بر توحيد كه در سخن الياس عليه السلام به قوم خود، با استناد به خالقبودن خدا اقامه شده است
- دو روايت درباره مراد از بعل در: اتدعون بعلا... وال ياسين
- سخنى پيرامون داستان الياس عليه السلام
تفسیر نور (محسن قرائتی)
سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ «120» إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ «121» إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ «122»
سلام بر موسى و هارون. ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مىدهيم. همانا آن دو از بندگان مؤمن ما بودند.
نکته ها
در اين سوره هر كجا فرمود: براى انبيا نام نيك باقى گذاشتيم، به سه عنصر اشاره كرده است: 1. احسان 2. ايمان 3. عبادت. «إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ»
پیام ها
1- مردان خدا زندهاند و سلامها را دريافت مىكنند. سَلامٌ عَلى ...
2- در احترام به ديگران، سلسله مراتب حفظ شود. (اول سلام بر موسى بعد هارون)
3- سلامِ بزرگتر به كوچكتر مطلوب است. (خدا به مخلوق خود سلام مىكند).
جلد 8 - صفحه 56
4- تبليغ دين و تبيين معارف الهى، نوعى احسان است. مُوسى وَ هارُونَ ... الْمُحْسِنِينَ
5- موسى و هارون، از الگوها و نمونههاى نيكوكاران هستند. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»
6- الطاف الهى به نيكوكاران، يك سنّت و جريان است. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»
7- تشويق افراد نيكوكار لازمه مديريّت و سنّت الهى است. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»
8- ايمان و احسان از يكديگر جدا نيستند. «الْمُحْسِنِينَ- الْمُؤْمِنِينَ»
9- راه دريافت الطاف الهى، ايمان به او و بندگى اوست. «مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ»
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (121)
إِنَّا كَذلِكَ: بدرستى كه ما چنانچه اجلال و تعظيم ايشان نموديم، نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ: پاداش مىدهيم نيكوكاران را به ثواب جليل بر وجه تجليل.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى مُوسى وَ هارُونَ (114) وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (115) وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِينَ (116) وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ (117) وَ هَدَيْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ (118)
وَ تَرَكْنا عَلَيْهِما فِي الْآخِرِينَ (119) سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ (120) إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (121) إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (122)
ترجمه
و بتحقيق منّت نهاديم بر موسى و هارون
و نجات داديم آن دو و قومشانرا از اندوه بزرگ
و يارى كرديم آنانرا پس بودند ايشان غلبهكنندگان
و داديم بآن دو كتاب واضحى را
و هدايت نموديم آن دو را براه راست
و باقى گذارديم براى آندو در آيندگان
ذكر خير سلام بر موسى و هارون را
همانا ما اينچنين پاداش ميدهيم نيكوكارانرا
همانا آن دواند از بندگان ما كه گروندگانند.
تفسير
خداوند منّان منّت نهاد بر حضرت موسى و هارون از پيغمبران بنى اسرائيل بنبوّت و رسالت و معجزات بسيار و منافع دينى و دنيوى بيشمار و نجات داد آن دو و تمام آنطائفه را كه دوازده قبيله بودند معروف بأسباط از دوازده پسر حضرت يعقوب ارهمّ و غم و اندوه بزرگى كه داشتند از تسلّط قبطيان و فوعون و فرعونيان بر آنها كه بر صغير و كبيرشان رحم نمىنمودند و شرح حالشان مكرّر ذكر شده كه بچه اعمال شاقهاى وادارشان ميكردند و خداوند ببركت آن دو وجود محترم نصرت داد ايشان را بر دشمنانشان و بر آنها غلبه نمودند بطوريكه نا انقراض عالم ذكر آن در السنه و افواه باقى است و بالاتر از همه آنكه خداوند كتاب تورية را كه مشتمل بر احكام بليغه و نصائح و مواعظ شافيه وافيه كافيه براى اداره امور دنيوى و اخروى آنها در آن عصر تا زمان حضرت عيسى عليه السّلام بود بآن دو عنايت فرمود و بشارت داد در آن معجزه پيغمبر آخر الزّمان از نسل حضرت اسمعيل كه عموى آنها بود و اولاد او را برادران خودشان ميخواندند و آنكه دين او كامل كننده تمام اديان و تا روز قيامت باقى است و هدايت نمود آن دو را براه راست بهشت و ولايت امير المؤمنين و ائمه طاهرين عليهم السلام و بقيّه آيات در قصّه نوح عليه السّلام بيان شد.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
إِنّا كَذلِكَ نَجزِي المُحسِنِينَ (121) إِنَّهُما مِن عِبادِنَا المُؤمِنِينَ (122)
شرح و بيانش در آيات ابراهيم که فرمود كَذلِكَ نَجزِي المُحسِنِينَ إِنَّهُما مِن عِبادِنَا المُؤمِنِينَ گذشت محتاج بتكرار نيست.
186
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 121)- و در هفتمین و آخرین مرحله به جزا و پاداش بزرگ خود به آنها پرداخته، میگوید: آری! «ما این چنین نیکوکاران را پاداش میدهیم» (إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ).
اگر آنها به این افتخارات نائل شدند بیدلیل نبود، آنها محسن بودند، مؤمن و مخلص و فداکار و نیکوکار، و چنین کسانی باید مشمول این همه پاداش شوند.
نکات آیه
۱ - پاداش به احسان کنندگان و نیکوکاران، سنت خداوند است. (إنّا کذلک نجزى المحسنین)
۲ - موسى و هارون (علیهماالسلام)، نمونه و الگوى نیکوکاران و احسان کنندگان (سلم على موسى و هرون . إنّا کذلک نجزى المحسنین)
۳ - نجات موسى و هارون (علیهماالسلام) و قوم شان از اندوهى بزرگ، اعطاى کتاب آسمانى و باقى ماندن نام و آوازه نیک آنان، از پاداش هاى خداوند به ایشان (و نجّینهما و قومهما من الکرب العظیم ... إنّا کذلک نجزى المحسنین)
۴ - رسالت مداران و مبلغان دینى، از زمره محسنان و برخورداران از پاداش هاى الهى (و لقد مننّا على موسى و هرون ... إنّا کذلک نجزى المحسنین) از این که خداوند موسى و هارون(علیهماالسلام) را از محسنان بر شمرده و براى آنان پاداش مقرر فرموده است، مى توان استفاده کرد که هر کس چونان موسى و هارون(علیهماالسلام) در پى رسالت الهى باشد و تبلیغ دین بپردازد، از محسنان شمرده شده و از پاداش هاى الهى بهره مند خواهد شد.
۵ - تشویق و ترغیب خداوند به احسان و نیکوکارى (إنّا کذلک نجزى المحسنین)
موضوعات مرتبط
- احسان: تشویق به احسان ۵
- الگوگیرى: الگوگیرى از موسى(ع) ۲; الگوگیرى از هارون(ع) ۲
- بنى اسرائیل: پاداش بنى اسرائیل ۳; رفع اندوه بنى اسرائیل ۳
- خدا: پاداشهاى خدا ۳; تشویقهاى خدا ۵; سنتهاى خدا ۱
- سنتهاى خدا: سنت پاداش ۱
- مبلغان: احسان مبلغان ۴; پاداش مبلغان ۴
- محسنان :۴ الگوى محسنان ۴ ۲; پاداش محسنان ۴ ۱
- موسى(ع): پاداش موسى(ع) ۳; خوشنامى موسى(ع) ۳; رفع اندوه موسى(ع) ۳; فضایل موسى(ع) ۲; کتاب آسمانى موسى(ع) ۳
- هارون(ع): پاداش هارون(ع) ۳; خوشنامى هارون(ع) ۳; رفع اندوه هارون(ع) ۳; فضایل هارون(ع) ۲; کتاب آسمانى هارون(ع) ۳