طه ٢٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=برو بسوی فرعون که او سرکشی کرد | |-|معزی=برو بسوی فرعون که او سرکشی کرد | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره طه | نزول = | {{آيه | سوره = سوره طه | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = طه ٢٣ | بعدی = طه ٢٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«طَغَیا»: سرکشی آغازیده است و طغیان کرده است. | «طَغَیا»: سرکشی آغازیده است و طغیان کرده است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۳
ترجمه
طه ٢٣ | آیه ٢٤ | طه ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«طَغَیا»: سرکشی آغازیده است و طغیان کرده است.
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۸ سوره طه
- بيان آياتى كه چگونگى برگزيدن موسى (عليه السلام ) به رسالت و ماءمور شدنش در كوه طور به دعوت فرعون را حكايت مى كنند
- توضيحى در مورد تكلم خدا با موسى (عليه السلام )
- بيان عدم منافات وجود واسطه در تكلم ، با صدق تكلم خدا با موسى
- شرح خطاب خداى تعالى به موسى (عليه السلام ): ((اننى انا الله لا اله الا انافاعبدنى ...((
- وجوه عديده اى كه در ذيل جمله : ((واقم الصلوة الذكرى (( گفته اند
- مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم ((
- آغاز وحى رسالت موسس (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى (( واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤ ال و جواب درباره عصا
- وجه پرگوئى موسى (ع ) در پاسخ خداوند
- شرح و توضيح درخواست هاى موسى (عليه السلام ) از خداوند بعد از ماءموريت به رسالت (قال رب اشرح لى صدرى ...)
- معناى كلمه (وزير) و بيان علت درخواست موسى از خداوند كه برادرش را وزير قرار دهد.
- مقصود از ذكر و تسبيح خدا در (كى نسخبك كثيرا و نذكرك كثيرا)
- استجابت ادعيه موسى (عليه السلام ) و تذكار منت پيشين خدا بر او در ماجراى زاده شدن وپرورش يافتنش در دامان دشمن
- يادآورى منت ها و تفضلات ديگر خدا به موسى (عليه السلام ) در نجات يافتن از مصر وازدواج با دختر شعيب و اقامت در مدين و...
- مراد از فتنه در (و فتناك فتونا) و وجه موسى را منت شمرده است
- مراد از جمله : ((واصطنعتك لنفسى (( در خطاب خداوند به موسى (عليه السلام )
- بيان اينكه اظهار اميد در كلام خدا(در مانند جمله :((لعله يتذكر او يخشى (() قائم به مقام محلوره است
- و رد سخنى از فخر رازى درباره سر ارسال موسى (عليه السلام ) به سوى فرعون باعلم به ايمان نياوردن او
- اشاره به وجه اينكه موسى و هارون از عقاب و طغيان فرعون اظهار نگرانى كردند
- نكات و دقائقى كه در اوامر خداوند به موسى و هارون درباره رفتن نزد فرعون و دعوت او به كار رفته است
- بحث روايتى
- دعاى پيامبر (ص ) درباره اميرالمؤ منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون
- رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است .
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به رسالت موسى (ع )
نکات آیه
۱ - فرعون، مردى طغیان گر و سرکش در برابر خداوند بود. (اذهب إلى فرعون إنّه طغى) مراد از «طغیان فرعون» به قرینه رسالت موسى(ع)، سرکشى او در برابر خدا است.
۲ - خداوند، موسى(ع) را به حرکت به سوى فرعون و بازداشتن او از طغیان گرى، فرمان داد. (اذهب إلى فرعون إنّه طغى)
۳ - تغییر حالت عصاى موسى(ع) و یدبیضاى او، دو آیت و معجزه براى ارشاد و هدایت فرعون بود. (ءایة أُخرى ... اذهب إلى فرعون)
۴ - فراهم سازى مقدمات لازم در مواجهه با طغیان گران حاکم، امرى ضرورى است. (ءایة أُخرى ... اذهب إلى فرعون إنّه طغى)
۵ - مبارزه با طغیان گران، از شاخص ترین برنامه هاى رسالت پیامبران است. (اذهب إلى فرعون إنّه طغى)
۶ - طغیان گرى، خصلتى بسیار ناروا است و طغیان گران در تعارض با راه خدایند. (اذهب إلى فرعون إنّه طغى)
۷ - مبارزه با طغیان و طغیان گران و رویارویى با ریشه هاى اصلى آن، لازم است. (اذهب ... إنّه طغى)
۸ - خودسازى بر ارشاد دیگران، مقدم است. (فاعبدنى و أقم الصلوة ... فلایصدّنک ... اذهب إلى فرعون إنّه طغى)
موضوعات مرتبط
- اخلاق: رذایل اخلاقى ۶
- انبیا: مهمترین رسالت انبیا ۵
- تبلیغ: اهمیت تبلیغ ۸
- تزکیه: اهمیت تزکیه ۸
- خدا: اوامر خدا ۲; دشمنان خدا ۶
- طغیانگران: اهمیت مبارزه با طغیانگران ۷; دشمنى طغیانگران ۶; روش مبارزه با طغیانگران ۴; مبارزه با طغیانگران ۵
- طغیان: ناپسندى طغیان ۶
- فرعون: آیات خدا بر فرعون ۳; زمینه هدایت فرعون ۳; صفات فرعون ۱ ; طغیانگرى فرعون ۱; عصیان فرعون ۱; ممانعت از طغیانگرى فرعون ۲
- موسى(ع): رسالت موسى(ع) ۲; فلسفه عصاى موسى(ع) ۳; فلسفه یدبیضاى موسى(ع) ۳; قصه موسى(ع) ۲