آل عمران ١٢٤: تفاوت میان نسخهها
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
[[آل عمران ١٢٣ | وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ...]] (۰) | [[آل عمران ١٢٣ | وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ...]] (۰) | ||
</div> | </div> | ||
== نزول == | |||
'''محل نزول:''' | |||
اين آيه در همچون ديگر آيات سوره آل عمران در مدينه بر پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله نازل گرديده است. <ref> طبرسي، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ۲، ص ۶۹۳.</ref> | |||
'''شأن نزول آیات ۱۲۴ و ۱۲۵:'''<ref> محمدباقر محقق، نمونه بينات در شأن نزول آيات از نظر شيخ طوسي و ساير مفسرين خاصه و عامه، ص ۱۴۵.</ref> | |||
از شعبى روايت كنند كه در جنگ بدر به مسلمين خبر رسيد كه كرز بن جابر كه از دشمنان اسلام بود. براى جنگ با مسلمين از مشركين كمك خواسته است اين امر بر مسلمين گران آمد و آيه ۱۲۴ نازل گرديد، بعضى گويند كه كرز بن جابر به كمك مشركين آمده بود و اين امر به رسول خدا صلی الله علیه و آله و مسلمين گران آمد. سپس براى تسكين خاطر پيامبر و مسلمين اين آيات نازل شد و كرز بن جابر در اين جنگ فرار كرد و به مشركين كمك ننمود و مسلمين احتياجى به مدد و كمك پيدا نكردند.<ref> تفسير ابن ابىحاتم و كتاب مصنف از ابن ابىشيبه.</ref> | |||
== تفسیر == | == تفسیر == | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۱#link1 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۱#link1 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۳#link69 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۳#link69 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
«124» إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ | |||
و (بياد آور) هنگامى كه به مؤمنان مىگفتى: آيا شما را كفايت نمىكند كه پروردگارتان شما را به سه هزار فرشتهى فرود آمده يارى كند؟ | |||
===پیام ها=== | |||
1- يكى از وظايف رهبرى، اميدوار كردن و توجّه دادن مردم به امدادهاى غيبى است. «إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ» | |||
2- اميد به لطف خداوند براى يك رزمنده ضرورى است. «أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ» | |||
3- ملائكه به فرمان خداوند در خدمت مؤمنان قرار مىگيرند. «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ» | |||
4- در جهان بينى الهى، زندگى انسانها با جهان فرشتگان مرتبط است. «يُمِدَّكُمْ ...» | |||
5- امدادهاى الهى، براساس ربوبيّت اوست. «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ» | |||
6- يكى از اسباب امدادهاى الهى در جبههها، نزول فرشتگان است. «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ (124) | |||
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ: ياد بياور اى پيغمبر زمانى را كه مىگفتى مر مؤمنين را كه به جهت كمى عدد خود و بسيارى عده دشمن مضطرب شده بودند، أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ: آيا كفايت نمىكند شما را در نصرت، أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ: اينكه مدد فرمايد شما را پروردگار شما، بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ: به سه هزار سوار ملائكه در حالى كه نازل شوندگانند از آسمان. | |||
نكته: همزه استفهام براى انكار، و «لن» براى تأكيد نفى است. | |||
تفسير اثنا عشرى، ج2، ص: 233 | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ (124) | |||
ترجمه | |||
هنگاميكه ميگفتى بمؤمنين آيا كفايت نمىكند شما را كه مدد كند شما را پروردگارتان بسه هزار نفر از ملائكه فرستاده شدگان.. | |||
تفسير | |||
بعضى گفتهاند ظرف بدل ثانى است از آيه و اذ غدوت من اهلك و وعده نزول ملائكه در جنك احد بوده نهايت آنكه چون صبر و تقوى را مسلمين شعار ننمودند ملائكه كمك نكردند ولى در معركه حاضر بودند لذا وقتى پيغمبر علم اسلام را در دست كسى ديد كه او را نشناخت و تصور فرمود مصعب ابن عمير است سؤال فرمود جواب گفت من مصعب نيستم ولى اصح و اشهر و مطابق روايات ائمه هدى نزول ملائكه در بدر بوده و اول هزار ملك بكمك آمدند بعد دو هزار و پيغمبر سؤال فرمود كافى است مسلمانان تقاضاى زياده نمودند و پيغمبر بشرط صبر و تقوى وعده دو هزار ديگر فرمود كه جمعا پنج هزار شد و اللّه اعلم. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
إِذ تَقُولُ لِلمُؤمِنِينَ أَ لَن يَكفِيَكُم أَن يُمِدَّكُم رَبُّكُم بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ المَلائِكَةِ مُنزَلِينَ (124) | |||
زماني که گفتي بمؤمنين آيا هرگز كفايت نميكند شما را اينكه خداوند مدد فرمود شما را بسه هزار ملائكه که آنها را براي نصرت شما نازل فرمود. | |||
قضيه بدر در هفدهم رمضان بود و شب هفدهم تقابل لشگر اسلام با لشگر مشركين در بدر واقع و روزش جنگ بدر شروع شد و سه هزار ملك در شب از آسمان نازل شدند برياست سه ملك مقرب جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل هر يك با هزار ملك، و در اخبار دارد که با عمامههاي سفيد داراي دو تحت الحنك يكي قدام و ديگري خلف. | |||
جلد 4 - صفحه 338 | |||
و از بسياري از اخبار استفاده ميشود که حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم در ليلة البدر فرمود كيست برود و براي ما از چاه آب بياورد احدي جرئت نكرد زيرا هوي بسيار سرد بود و تاريك و بادهاي شديد و خوف از مشركين داشتند جز علي عليه السّلام مشك برداشت و رفت و تناب هم نداشت، رفت در چاه و مشك را پر از آب نمود و بيرون آمد و تا آمد خدمت پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم حضرت فرمود بسيار طول كشيد عرض كرد بادهاي سخت سه مرتبه وزيد نشستم تا ساكت شود، حضرت فرمود باد اول جبرئيل بود با هزار ملك، دوم ميكائيل با هزار، سوم اسرافيل با هزار و اينها مأمور بودند که اولا بر تو سلام كنند سپس بياري ما آيند، و همين است مراد قائل به اينكه در يك شب سه هزار و سه فضيلت براي امير المؤمنين عليه السّلام بود. | |||
و مفاد اشعار سيّد حميري در مدح امير المؤمنين عليه السّلام است که از جمله آنها اينکه سه شعر است: | |||
ذاك الذي سلّم في ليلة || عليه ميكال و جبريل | |||
ميكال في الف و جبريل في || الف و يتلوهم سرافيل | |||
ليلة بدر مددا تنزلوا || كانّهم طيرا ابابيل | |||
إِذ تَقُولُ لِلمُؤمِنِينَ اينکه فرمايش پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم در احد بوده براي تشجيع مؤمنين که ديديد خداوند در بدر شما را ياري فرمود با اينكه شما ضعيف و قليل بوديد و مشركين قوي و كثير بودند، و تعبير بفعل مضارع نمود دون الماضي و نفرمود اذ قلت چون نزول آيه همان حين فرمايش پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بوده يا قبل از آن. | |||
أَ لَن يَكفِيَكُم استفهام تقريري است که مؤمنين اقرار كنند به اينكه چرا كفايت فرمود خداوند ما را. | |||
أَن يُمِدَّكُم رَبُّكُم امداد بمعني كمك و دلالت دارد به اينكه ملائكه مقاتله ميكردند و دستها و سرها از مشركين ريخته ميشد. | |||
بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ المَلائِكَةِ مُنزَلِينَ اينکه جمله صراحت دارد مثل بسياري | |||
جلد 4 - صفحه 339 | |||
از آيات ديگر و اخبار متواتره که ملائكه صورت جسماني دارند و جنگ ميكنند و نزول و حبوط و عروج دارند مثل ملائكهاي که بر حضرت ابراهيم عليه السّلام نازل شدند در بشارت باسحق و بر حضرت لوط عليه السّلام در اهلاك قوم او و بر داود عليه السّلام در امتحان او، و نزول هاروت و ماروت و غير اينها، و نزول فطرس با چهار هزار ملك براي نصرت ابي عبد اللّه الحسين عليه السّلام و نزول در ركاب حضرت بقيّة اللّه عجل اللّه تعالي فرجه و غير اينها، و توضيح آن در مجلد اول در حقيقت جنّ و ملك داده شده مراجعه شود در ذيل آيه شريفه وَ إِذ قُلنا لِلمَلائِكَةِ الاية. | |||
و از كلمه منزلين بقرينه آيه بعد که ميفرمايد مسوّمين استفاده ميشود که اينکه سه هزار ملك در جنگ بدر مشاهده نميشدند همين ميديدند که سر و دست مشركين جدا ميشود ولي قاتل آنها ديده نميشد، حتي گذشت بر امير المؤمنين عليه السّلام هم بصورت باد وارد شدند و سلام كردند. | |||
سؤال- آيا اينکه خلاف عدل نيست! | |||
جواب- منافي با عدل نيست زيرا اينکه ملائكه كساني را ميكشتند که ميدانستند که آنها نه خود قابل هدايت هستند و نه در نسل آنها مؤمني بوجود ميآيد، چنانچه امير المؤمنين عليه السّلام هم اينکه جهت را منظور داشت در جنگها، و همچنين ابي عبد اللّه عليه السّلام در كربلا بعلاوه عضو فاسدي بودند که سرايت بسائر اعضاء مينمودند و جلوگير ديگران بودند از تشرّف باسلام بلكه مسلمين را از بين ميبردند و اساس اسلام در هم كوبيده ميشد. | |||
340 | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 124)- سپس خاطره یاری مسلمانان را در میدان بدر به وسیله فرشتگان یادآوری کرده و میگوید: «در آن هنگام که تو، به مؤمنان میگفتی: آیا کافی نیست پروردگارتان شما را به سه هزار نفر از فرشتگان که (از آسمان) فرود آیند | |||
---- | |||
(1) مشروح ماجرای احد را ذیل همین آیه در «تفسیر نمونه» مطالعه فرمایید. | |||
ج1، ص327 | |||
یاری کند»! (إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَ لَنْ یَکْفِیَکُمْ أَنْ یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُنْزَلِینَ). | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
نسخهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۰۳
ترجمه
آل عمران ١٢٣ | آیه ١٢٤ | آل عمران ١٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُنزَلِینَ»: روانهشدگان. صفت (ثَلاثَةِ آلافٍ) یا حال (الْمَلآئِکَةِ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
نزول
محل نزول:
اين آيه در همچون ديگر آيات سوره آل عمران در مدينه بر پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله نازل گرديده است. [۱]
شأن نزول آیات ۱۲۴ و ۱۲۵:[۲]
از شعبى روايت كنند كه در جنگ بدر به مسلمين خبر رسيد كه كرز بن جابر كه از دشمنان اسلام بود. براى جنگ با مسلمين از مشركين كمك خواسته است اين امر بر مسلمين گران آمد و آيه ۱۲۴ نازل گرديد، بعضى گويند كه كرز بن جابر به كمك مشركين آمده بود و اين امر به رسول خدا صلی الله علیه و آله و مسلمين گران آمد. سپس براى تسكين خاطر پيامبر و مسلمين اين آيات نازل شد و كرز بن جابر در اين جنگ فرار كرد و به مشركين كمك ننمود و مسلمين احتياجى به مدد و كمك پيدا نكردند.[۳]
تفسیر
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«124» إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ
و (بياد آور) هنگامى كه به مؤمنان مىگفتى: آيا شما را كفايت نمىكند كه پروردگارتان شما را به سه هزار فرشتهى فرود آمده يارى كند؟
پیام ها
1- يكى از وظايف رهبرى، اميدوار كردن و توجّه دادن مردم به امدادهاى غيبى است. «إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ»
2- اميد به لطف خداوند براى يك رزمنده ضرورى است. «أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ»
3- ملائكه به فرمان خداوند در خدمت مؤمنان قرار مىگيرند. «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ»
4- در جهان بينى الهى، زندگى انسانها با جهان فرشتگان مرتبط است. «يُمِدَّكُمْ ...»
5- امدادهاى الهى، براساس ربوبيّت اوست. «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ»
6- يكى از اسباب امدادهاى الهى در جبههها، نزول فرشتگان است. «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ»
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ (124)
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ: ياد بياور اى پيغمبر زمانى را كه مىگفتى مر مؤمنين را كه به جهت كمى عدد خود و بسيارى عده دشمن مضطرب شده بودند، أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ: آيا كفايت نمىكند شما را در نصرت، أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ: اينكه مدد فرمايد شما را پروردگار شما، بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ: به سه هزار سوار ملائكه در حالى كه نازل شوندگانند از آسمان.
نكته: همزه استفهام براى انكار، و «لن» براى تأكيد نفى است.
تفسير اثنا عشرى، ج2، ص: 233
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ (124)
ترجمه
هنگاميكه ميگفتى بمؤمنين آيا كفايت نمىكند شما را كه مدد كند شما را پروردگارتان بسه هزار نفر از ملائكه فرستاده شدگان..
تفسير
بعضى گفتهاند ظرف بدل ثانى است از آيه و اذ غدوت من اهلك و وعده نزول ملائكه در جنك احد بوده نهايت آنكه چون صبر و تقوى را مسلمين شعار ننمودند ملائكه كمك نكردند ولى در معركه حاضر بودند لذا وقتى پيغمبر علم اسلام را در دست كسى ديد كه او را نشناخت و تصور فرمود مصعب ابن عمير است سؤال فرمود جواب گفت من مصعب نيستم ولى اصح و اشهر و مطابق روايات ائمه هدى نزول ملائكه در بدر بوده و اول هزار ملك بكمك آمدند بعد دو هزار و پيغمبر سؤال فرمود كافى است مسلمانان تقاضاى زياده نمودند و پيغمبر بشرط صبر و تقوى وعده دو هزار ديگر فرمود كه جمعا پنج هزار شد و اللّه اعلم.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
إِذ تَقُولُ لِلمُؤمِنِينَ أَ لَن يَكفِيَكُم أَن يُمِدَّكُم رَبُّكُم بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ المَلائِكَةِ مُنزَلِينَ (124)
زماني که گفتي بمؤمنين آيا هرگز كفايت نميكند شما را اينكه خداوند مدد فرمود شما را بسه هزار ملائكه که آنها را براي نصرت شما نازل فرمود.
قضيه بدر در هفدهم رمضان بود و شب هفدهم تقابل لشگر اسلام با لشگر مشركين در بدر واقع و روزش جنگ بدر شروع شد و سه هزار ملك در شب از آسمان نازل شدند برياست سه ملك مقرب جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل هر يك با هزار ملك، و در اخبار دارد که با عمامههاي سفيد داراي دو تحت الحنك يكي قدام و ديگري خلف.
جلد 4 - صفحه 338
و از بسياري از اخبار استفاده ميشود که حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم در ليلة البدر فرمود كيست برود و براي ما از چاه آب بياورد احدي جرئت نكرد زيرا هوي بسيار سرد بود و تاريك و بادهاي شديد و خوف از مشركين داشتند جز علي عليه السّلام مشك برداشت و رفت و تناب هم نداشت، رفت در چاه و مشك را پر از آب نمود و بيرون آمد و تا آمد خدمت پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم حضرت فرمود بسيار طول كشيد عرض كرد بادهاي سخت سه مرتبه وزيد نشستم تا ساكت شود، حضرت فرمود باد اول جبرئيل بود با هزار ملك، دوم ميكائيل با هزار، سوم اسرافيل با هزار و اينها مأمور بودند که اولا بر تو سلام كنند سپس بياري ما آيند، و همين است مراد قائل به اينكه در يك شب سه هزار و سه فضيلت براي امير المؤمنين عليه السّلام بود.
و مفاد اشعار سيّد حميري در مدح امير المؤمنين عليه السّلام است که از جمله آنها اينکه سه شعر است:
ذاك الذي سلّم في ليلةبرگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 124)- سپس خاطره یاری مسلمانان را در میدان بدر به وسیله فرشتگان یادآوری کرده و میگوید: «در آن هنگام که تو، به مؤمنان میگفتی: آیا کافی نیست پروردگارتان شما را به سه هزار نفر از فرشتگان که (از آسمان) فرود آیند
(1) مشروح ماجرای احد را ذیل همین آیه در «تفسیر نمونه» مطالعه فرمایید.
ج1، ص327
یاری کند»! (إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَ لَنْ یَکْفِیَکُمْ أَنْ یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُنْزَلِینَ).
نکات آیه
۱- وعده پیامبر (ص) به مؤمنان پیکارگر بدر و یا رزمندگان احد، به امداد الهى با فرستادن سه هزار فرشته (اذ تقول للمؤمنین الن یکفیکم ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملئکة منزلین) برخى مفسران «اذ تقول» را بدل از «اذ همّت» گرفته اند و عقیده دارند که وعده امداد با ملائکه، درباره جنگ احد است. برخى دیگر «اذ تقول» را متعلق به «و لقد نصرکم اللّه ببدر» گرفته اند و این وعده را، در جنگ بدر دانسته اند.
۲- تقویت روحیه پیکارگران بدر و اُحد، ز سوى پیامبر (ص) (اذ تقول للمؤمنین الن یکفیکم ان یمدّکم ربّکم)
۳- خداوند، سه هزار فرشته را براى یارى رزمندگان بدر فروفرستاد. (الن یکفیکم ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملئکة منزلین) «اذ تقول ... » یعنى یادآور زمانى را که به مؤمنین وعده امداد الهى را مى دادى; اگر این وعده تحقق پیدا نکرده بود یادآورى آن لغو بود.
۴- روشهاى قرآن براى تقویت روحیه مؤمنان (اذ تقول للمؤمنین الن یکفیکم ان یمدّکم) برخى برآنند که «اذ»، مفعول براى «اذکر» مقدر مى باشد.
۵- امداد مؤمنان پیکارگر از سوى خداوند، برخاسته از ربوبیّت اوست. (ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملئکة)
۶- نقش تعیین کننده امدادهاى غیبى براى پیروزى مؤمنان در پیکار با دشمنان (الن یکفیکم ان یمدّکم ربّکم)
۷- فرشتگان، از جمله ابزارهاى امدادهاى خداوند (ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملئکة)
۸- امدادهاى الهى، از طریق اسباب و وسایل (ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملئکة)
۹- لزوم تقویت روحیه رزمندگان از سوى رهبران و فرماندهان نظامى (اذ تقول الن یکفیکم ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملئکة) از سوى پیامبر (ص)، درسى است براى تمام رهبران دینى و فرماندهان نظامى که مؤمنان را در هنگامه هاى دشوار، به پیروزى و امدادهاى الهى، امیدوار سازند.
۱۰- سرزنش مؤمنان به خاطر وجود یأس در میان آنان (الن یکفیکم ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملئکة) لحن آیه با کلمه استفهام، دلالت بر توبیخ کسانى دارد که در نبردها و رویارویى با دشمنان دین، على رغم وعده هاى الهى به امداد آنان، دچار دلهره و یأس مى شوند و سستى مىورزند.
۱۱- فرشتگان، موجوداتى از عالم بالا (ان یمدّکم ربّکم بثلثة الاف من الملکئة منزلین) کلمه «منزل» (فرو فرستاده شده)، بیانگر این است که فرشتگان در عالمى بالاتر از عالم دنیا هستند و به هنگام امداد فرو فرستاده مى شوند و پایین مى آیند.
موضوعات مرتبط
- اسباب طبیعى:۸
- اسلام: تاریخ اسلام ۱، ۲، ۳
- اللّه: امدادهاى اللّه ۱، ۳، ۵، ۷، ۸ ; ربوبیت اللّه ۵
- امداد غیبى:۴، ۶
- پیروزى:۶
- تذکر: آثار تذکر ۴
- تقویت روحیه:۲ اهمیّت تقویت روحیه ۲ ۹ ; عوامل تقویت روحیه ۲ ۴
- جنگ: فرماندهى در جنگ ۹
- جهاد: عوامل پیروزى در جهاد ۶
- غزوه: احد ۲ ; غزوه بدر ۲
- مجاهدان: امداد به مجاهدان ۱، ۵ ; مجاهدان احد ۱، ۲، ۳، ۷ ; مجاهدان بدر ۲
- محمّد (ص):۱، ۲
- ملائکه: جایگاه ملائکه ۱۱ ; ملائکه امداد ۱، ۳، ۷ ; ملائکه در غزوه بدر ۳
- مؤمنان: سرزنش مؤمنان ۱۰
- یأس و امید:۱۰