گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۳۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۷۲: خط ۷۲:
مدام امر به همين منوال جريان مى يابد - يعنى اعمال صالح مؤمنان را مى نويسيم و سعی شان را مشكور مى داريم و قراء ظالمه را هلاك نموده، رجوعشان را بعد از هلاكت تحريم مى كنيم، تا آن روزى كه راه بسته يأجوج و مأجوج و سدّشان گشوده شود. يعنى يأجوج و مأجوج از بلندی هاى زمين، با سرعت به سوى مردم بتازند و اين، خود يكى از علامت هاى قيامت است.   
مدام امر به همين منوال جريان مى يابد - يعنى اعمال صالح مؤمنان را مى نويسيم و سعی شان را مشكور مى داريم و قراء ظالمه را هلاك نموده، رجوعشان را بعد از هلاكت تحريم مى كنيم، تا آن روزى كه راه بسته يأجوج و مأجوج و سدّشان گشوده شود. يعنى يأجوج و مأجوج از بلندی هاى زمين، با سرعت به سوى مردم بتازند و اين، خود يكى از علامت هاى قيامت است.   
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۴۶۱ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۴۶۱ </center>
همچنان كه آيه «فَإذَا جَاءَ وَعدُ رَبِّى جَعَلَهُ دَكَّاء وَ کَانَ وَعدُ رَبِّى حَقّاً وَ تَرَكنَا بَعضَهُم يَومَئِذٍ يَمُوجُ فِى بَعضٍ وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَجَمَعنَاهُم جَمعاً» نيز، بدان اشاره مى كند، و ما به طور مفصل، در معناى يأجوج و مأجوج و سدّى كه بر آنان زده شد، در تفسير سوره «كهف» بحث كرديم.
همچنان كه آيه «فَإذَا جَاءَ وَعدُ رَبِّى جَعَلَهُ دَكَّاء وَ کَانَ وَعدُ رَبِّى حَقّاً * وَ تَرَكنَا بَعضَهُم يَومَئِذٍ يَمُوجُ فِى بَعضٍ وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَجَمَعنَاهُم جَمعاً» نيز، بدان اشاره مى كند، و ما به طور مفصل، در معناى يأجوج و مأجوج و سدّى كه بر آنان زده شد، در تفسير سوره «كهف» بحث كرديم.


بعضى از مفسران گفته اند: ضمير جمع در كلمۀ «يَنسِلُونَ» به مردم بر مى گردد. و مراد از «يَنسِلُون»، بيرون شدنشان از قبور به سوى محشر است. ولى سياق ماقبل از جملۀ «حَتّى إذَا فُتِحَت...» و بعد از آن، كه مى فرمايد: «وَ اقتَرَبَ الوَعدُ الحَقّ» با اين معنا سازگار نيست.  
بعضى از مفسران گفته اند: ضمير جمع در كلمۀ «يَنسِلُونَ» به مردم بر مى گردد. و مراد از «يَنسِلُون»، بيرون شدنشان از قبور به سوى محشر است. ولى سياق ماقبل از جملۀ «حَتّى إذَا فُتِحَت...» و بعد از آن، كه مى فرمايد: «وَ اقتَرَبَ الوَعدُ الحَقّ» با اين معنا سازگار نيست.  
۱۴٬۴۱۸

ویرایش