گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۲: خط ۴۲:


==تقسيم ديگرى براى راه بسوى خدا ==
==تقسيم ديگرى براى راه بسوى خدا ==
مقدمه سوم اينكه علاوه بر تقسيم قبلى ، كه راه خدا را بدو قسم دور و نزديك تقسيم مى كرد، تقسيم ديگرى است كه يك راه را بسوى بلندى ، و راهى ديگر را بسوى پستى منتهى ميداند، يك جا مى فرمايد: «'''ان الذين كذبوا باياتنا و استكبروا عنها لا تفتح لهم ابواب السماء'''»، (كسانيكه آيات ما را تكذيب كرده ، و از پذيرفتن آن استكبار ورزيدند، دربهاى آسمان برويشان باز نميشود) معلوم ميشود آنهائيكه چنين نيستند، دربهاى آسمان برويشان باز ميشود، چون اگر هيچكس بسوى آسمان بالا نميرفت ، و درب هاى آسمان را نمى كوبيد، براى درب معنائى نبود.
 
و درجائى ديگر مى فرمايد: «'''و من يحلل عليه غضبى فقد هوى '''»، (كسيكه غضب من بر او احاطه كند، او بسوى پستى سقوط مى كند) - چون كلمه (هوى ) از مصدر (هوى ) است ، كه معناى سقوط را ميدهد.
مقدمه سوم اين كه: علاوه بر تقسيم قبلى كه راه خدا را به دو قسم «دور» و «نزديك» تقسيم مى كرد، تقسيم ديگرى است كه: يك راه را به سوى بلندى، و راهى ديگر را به سوى پستى منتهى می داند. يك جا مى فرمايد: «'''إنّ الّذين كذّبوا بآياتنا و استكبروا عنها لا تفتّح لهم أبواب السماء'''»: (كسانی كه آيات ما را تكذيب كرده و از پذيرفتن آن استكبار ورزيدند، درب هاى آسمان به رويشان باز نمی شود)، معلوم می شود: آن هایی كه چنين نيستند، درب هاى آسمان به رويشان باز می شود. چون اگر هيچ كس به سوى آسمان بالا نمی رفت و درب هاى آسمان را نمى كوبيد، براى درب معنایى نبود.
و در جائى ديگر مى فرمايد: «'''و من يتبدل الكفر بالايمان ، فقد ضل سواء السبيل '''» (كسيكه ايمان را با كفر عوض كند، راه را گم كرده )، كه مى رساند دسته سومى هستند كه نه راهشان بسوى بالا است ، و نه بسوى سقوط، بلكه اصلا راه را گم كرده دچار حيرت شده اند، آنها كه راهشان بسوى بالا است ، كسانى هستند كه ايمان به آيات خدا دارند، و از عبادت او استكبار نمى كنند، و بعضى ديگر راهشان بسوى پستى منتهى ميشود، و آنها كسانى هستند كه بايشان غضب شده ، و بعضى ديگر اصلا راه را از دست داده و گمراه شده اند، و آنان (ضالين )اند، و اى بسا كه آيه مورد بحث باين سه طائفه اشاره كند، «'''الذين انعمت عليهم '''» طائفه اول ، و «'''مغضوب عليهم '''» طائفه دوم ، و (ضالين ) طائفه سوم باشند.
 
و پر واضح است كه صراط مستقيم آن دو طريق ديگر، يعنى طريق «'''مغضوب عليهم '''»، و طريق (ضالين ) نيست ، پس قهرا همان طائفه اول ، يعنى مؤ منين خواهد بود كه از آيات خدا استكبار نمى ورزند.
و در جایى ديگر مى فرمايد: «'''و من يحلل عليه غضبى فقد هوى'''»: (كسی كه غضب من بر او احاطه كند، او به سوى پستى سقوط مى كند)،  چون كلمه «هوى» از مصدر «هوى» است، كه معناى سقوط را می دهد.
و در جایى ديگر مى فرمايد: «'''و من يتبدّل الكفر بالإيمان، فقد ضلّ سواء السبيل'''»: (كسي كه ايمان را با كفر عوض كند، راه را گُم كرده)، كه مى رساند: دسته سومى هستند كه نه راهشان به سوى بالا است، و نه به سوى سقوط، بلكه اصلا راه را گُم كرده، دچار حيرت شده اند. آن ها كه راهشان به سوى بالا است، كسانى هستند كه ايمان به آيات خدا دارند و از عبادت او استكبار نمى كنند. و بعضى ديگر راهشان به سوى پستى منتهى می شود، و آن ها كسانى هستند كه به ايشان غضب شده. و بعضى ديگر، اصلا راه را از دست داده و گمراه شده اند، و آنان «ضالّين»اند. و اى بسا كه آيه مورد بحث، به اين سه طائفه اشاره كند. «'''الّذين أنعمت عليهم'''»: طائفه اول، و «'''مغضوب عليهم'''»: طائفه دوم، و «ضالّين»: طائفه سوم باشند.
 
و پر واضح است كه: صراط مستقيم آن دو طريق ديگر، يعنى طريق «'''مغضوب عليهم '''»، و طريق «ضالّين» نيست، پس قهرا همان طائفه اول، يعنى مؤمنين خواهد بود كه از آيات خدا استكبار نمى ورزند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۴۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۴۷ </center>
<span id='link50'><span>
<span id='link50'><span>
==سبيل مؤ منين نيز تقسيمات و درجاتى دارد ==
==سبيل مؤ منين نيز تقسيمات و درجاتى دارد ==
مقدمه چهارم اينكه از آيه : «'''يرفع اللّه الذين آمنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات '''»، (خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند بلند مى كند، و كسانى را كه علم داده شده اند، به درجاتى بالا مى برد)، بر مى آيد كه همين طريق اول نيز تقسيم هائى دارد، و يك طريق نيست و كسيكه با ايمان بخدا براه اول يعنى سبيل مؤ منين افتاده ، چنان نيست كه ديگر ظرفيت تكاملش پر شده باشد، بلكه هنوز براى تكامل ظرفيت دارد، كه اگر آن بقيه را هم بدست آورد آنوقت از اصحاب صراط مستقيم مى شود.
مقدمه چهارم اينكه از آيه : «'''يرفع اللّه الذين آمنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات '''»، (خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند بلند مى كند، و كسانى را كه علم داده شده اند، به درجاتى بالا مى برد)، بر مى آيد كه همين طريق اول نيز تقسيم هائى دارد، و يك طريق نيست و كسيكه با ايمان بخدا براه اول يعنى سبيل مؤ منين افتاده ، چنان نيست كه ديگر ظرفيت تكاملش پر شده باشد، بلكه هنوز براى تكامل ظرفيت دارد، كه اگر آن بقيه را هم بدست آورد آنوقت از اصحاب صراط مستقيم مى شود.
۱۴٬۴۲۳

ویرایش