تفسیر:المیزان جلد۱۶ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۶۴: خط ۲۶۴:
<span id='link201'><span>
<span id='link201'><span>


==رواياتى دال بر حرمت غنا و موسيقى ==
و در كافى، به سند خود، از محمد بن مسلم، از امام باقر «عليه السلام» روايت آورده كه گفت: من از آن جناب شنيدم كه مى فرمود: «غنا»، از آن گناهانى است كه خدا وعده آتش به مرتكبش داده. آنگاه اين آيه را خواند: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللهِ بِغَيرِ عِلمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُم عَذَابٌ مُهِينٌ».
و در كافى، به سند خود، از محمد بن مسلم، از امام باقر «عليه السلام» روايت آورده كه گفت: من از آن جناب شنيدم كه مى فرمود: «غنا»، از آن گناهانى است كه خدا وعده آتش به مرتكبش داده. آنگاه اين آيه را خواند: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللهِ بِغَيرِ عِلمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُم عَذَابٌ مُهِينٌ».


و نيز در همان كتاب، به سند خود، از ابى بصير روايت كرده كه گفت: از امام باقر «عليه السلام» پرسيدم: كسب زنان آوازخوان چطور است؟ فرمود: اگر مى خواند تا مردها دورش جمع شوند، حرام است، و اگر براى عروسى ها دعوت مى شود، عيبى ندارد، و اين كلام خدا است كه مى فرمايد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللهِ».
و نيز در همان كتاب، به سند خود، از ابى بصير روايت كرده كه گفت: از امام باقر «عليه السلام» پرسيدم: كسب زنان آوازخوان چطور است؟  


و در مجمع البيان گفته: ابو امامه، از رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» روايت كرده كه فرمود: آموختن غنا به زنان، و كنيز مغنّيه را فروختن حلال نيست، و پول آن حرام است، و خدا در تصديق اين فتوا، در كتاب خود نازل كرده كه: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ...».
فرمود: اگر مى خواند تا مردها دورش جمع شوند، حرام است، و اگر براى عروسى ها دعوت مى شود، عيبى ندارد، و اين كلام خدا است كه مى فرمايد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللهِ».
 
و در مجمع البيان گفته: ابو امامه، از رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» روايت كرده كه فرمود: آموختن غنا به زنان و فروختن كنيز مغنّيه، حلال نيست، و پول آن حرام است، و خدا در تصديق اين فتوا، در كتاب خود نازل كرده كه: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ...».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۳۱۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۳۱۸ </center>
مؤلف: اين روايت را الدر المنثور هم، از جمع كثيرى از صاحبان كتب حديث، از ابو امامه، از رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» روايت كرده است.
مؤلف: اين روايت را الدر المنثور هم، از جمع كثيرى از صاحبان كتب حديث، از ابو امامه، از رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» روايت كرده است.
خط ۲۸۰: خط ۲۸۱:
و در الدر المنثور است كه ابن ابى الدنيا، از على بن الحسين «عليهما السلام» روايت كرده كه فرمود: هيچ امتى كه در آن موسيقى باشد، پاك و مقدس نشده و نمى شود.
و در الدر المنثور است كه ابن ابى الدنيا، از على بن الحسين «عليهما السلام» روايت كرده كه فرمود: هيچ امتى كه در آن موسيقى باشد، پاك و مقدس نشده و نمى شود.


و در تفسير قمى، در روايت ابى الجارود، از امام ابى جعفر «عليه السلام» روايت كرده كه در تفسير «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللهِ بِغَيرِ عِلمٍ» فرمود: اين شخص نضر بن حارث بن علقمة بن كلده، يك نفر از بنى عبدالدّار بن قصى است، و اين نضر، مردى دانا و داراى روايات و احاديث تاريخى بود، و اشعار مردم را نيز مى دانست. آيه شريفه او را ملامت كرده كه دنبال احاديث لغو مى رود، ولى وقتى آيات ما بر او خوانده مى شود، رو مى گرداند.
و در تفسير قمى، در روايت ابى الجارود، از امام ابى جعفر «عليه السلام» روايت كرده كه در تفسير «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشتَرِى لَهوَ الحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللهِ بِغَيرِ عِلمٍ» فرمود:  
 
اين شخص، نضر بن حارث بن علقمة بن كلده، يك نفر از بنى عبدالدّار بن قصى است، و اين نضر، مردى دانا و داراى روايات و احاديث تاريخى بود، و اشعار مردم را نيز مى دانست. آيه شريفه او را ملامت كرده كه دنبال احاديث لغو مى رود، ولى وقتى آيات ما بر او خوانده مى شود، رو مى گرداند.


و نيز در همان كتاب، از پدرش، از حسين بن خالد روايت كرده كه گفت: از ابوالحسن حضرت رضا «عليه السلام» پرسيدم: معناى آيه: «وَ السَّمَاءِ ذَاتِ الحُبُك» چيست؟  
و نيز در همان كتاب، از پدرش، از حسين بن خالد روايت كرده كه گفت: از ابوالحسن حضرت رضا «عليه السلام» پرسيدم: معناى آيه: «وَ السَّمَاءِ ذَاتِ الحُبُك» چيست؟