تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۱۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۸: خط ۸۸:
جواب از اين اشكال اين است كه انبيا و رُسُل، هيچ يك هيچ معجزه اى را براى اثبات معارف خود نياوردند و نمى خواستند با آوردن معجزه، مسأله توحيد و معاد را - كه عقل خودش بر آن ها حكم مى كند - اثبات كنند، و در اثبات آن ها به حجّت عقل اكتفا كردند، و مردم را از طريق نظر و استدلال هوشيار ساختند.
جواب از اين اشكال اين است كه انبيا و رُسُل، هيچ يك هيچ معجزه اى را براى اثبات معارف خود نياوردند و نمى خواستند با آوردن معجزه، مسأله توحيد و معاد را - كه عقل خودش بر آن ها حكم مى كند - اثبات كنند، و در اثبات آن ها به حجّت عقل اكتفا كردند، و مردم را از طريق نظر و استدلال هوشيار ساختند.


همچنان كه قرآن كريم، در استدلال بر توحيد مى فرمايد: «'''قالت رسلهم أفى اللّه شكّ فاطر السماوات و الأرض'''»: (رسولان ايشان، به ايشان مى گفتند: آيا در وجود خدا، پديد آرندۀ آسمان ها و زمين شكّى هست)؟!  
همچنان كه قرآن كريم، در استدلال بر توحيد مى فرمايد: «قالت رسلهم أفى اللّه شكّ فاطر السماوات و الأرض»: (رسولان ايشان، به ايشان مى گفتند: آيا در وجود خدا، پديد آرندۀ آسمان ها و زمين شكّى هست)؟!  


و در احتجاج بر مسأله معاد مى فرمايد: «'''و ما خلقنا السماء و الأرض و ما بينهما باطلا، ذلك ظنّ الّذين كفروا، فويل للّذين كفروا من النّار، أم نجعل الّذين آمنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فى الأرض، أم نجعل المتّقين كالفجّار'''»: (ما آسمان و زمين و آنچه بين آن دو است، به باطل نيافريديم. اين، پندار كسانى است كه كافر شدند، پس واى بر كسانی كه كفر ورزيدند از آتش؛ آيا ما با آنان كه ايمان آورده و عمل صالح كردند، چون مفسدان در زمين معامله مى كنيم؟ و يا متقين و فجّار را به يك چوب می رانيم)؟ نه اين كه براى اثبات اين معارف، به معجزه متوسل باشند، بلكه معجزه را از اين بابت آوردند كه مردم آن را از ايشان، درخواست كردند، تا به حقانيت دعوی شان پى ببرند.
و در احتجاج بر مسأله معاد مى فرمايد: «و ما خلقنا السماء و الأرض و ما بينهما باطلا، ذلك ظنّ الّذين كفروا، فويل للّذين كفروا من النّار، أم نجعل الّذين آمنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فى الأرض، أم نجعل المتّقين كالفجّار»: (ما آسمان و زمين و آنچه بين آن دو است، به باطل نيافريديم. اين، پندار كسانى است كه كافر شدند، پس واى بر كسانی كه كفر ورزيدند از آتش؛ آيا ما با آنان كه ايمان آورده و عمل صالح كردند، چون مفسدان در زمين معامله مى كنيم؟ و يا متقين و فجّار را به يك چوب می رانيم)؟ نه اين كه براى اثبات اين معارف، به معجزه متوسل باشند، بلكه معجزه را از اين بابت آوردند كه مردم آن را از ايشان، درخواست كردند، تا به حقانيت دعوی شان پى ببرند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۱۳۱ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۱۳۱ </center>
(و حقّ چنين در خواستى هم داشتند. براى اين كه عقل مردم به ايشان اجازه نمی دهد دنبال هر ادعایى را بگيرند و زمام عقايد خود را به دست هر كسى بسپارند؛ بلكه بايد به كسى ايمان بياورند كه يقين داشته باشند از ناحيه خدا آمده).  
(و حقّ چنين در خواستى هم داشتند. براى اين كه عقل مردم به ايشان اجازه نمی دهد دنبال هر ادعایى را بگيرند و زمام عقايد خود را به دست هر كسى بسپارند؛ بلكه بايد به كسى ايمان بياورند كه يقين داشته باشند از ناحيه خدا آمده).