تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۵۳: خط ۱۵۳:
«'''إنّ كِتَابَ الفُجّارِ لَفِى سِجّين ...'''»: به طورى كه دقت در سياق اين چهار آيه و مقايسه آن ها با يكديگر، و نيز آنچه از مقايسه مجموع اين چهار آيه با مجموع چهار آيه اى كه با جملۀ «كلّا إنّ كتاب الأبرار...» شروع مى شود، آنچه به دست مى آيد اين است كه: مراد از كلمۀ «سِجّين» چيزى است كه مقابل و مخالف «عليّين» باشد، و چون معناى عليّين، علو روى علو ديگر و يا به عبارتى علو دو چندان است، معلوم مى شود منظور از «سجّين» هم، سفلى روى سفلاى ديگر، و يا به عبارتى پستى دو چندان و گرفتارى در چنان پستى است. همچنان كه آيه «ثُمّ رَدَدنَاهُ أسفَلَ سَافِلِين» بدان اشاره مى كند.  
«'''إنّ كِتَابَ الفُجّارِ لَفِى سِجّين ...'''»: به طورى كه دقت در سياق اين چهار آيه و مقايسه آن ها با يكديگر، و نيز آنچه از مقايسه مجموع اين چهار آيه با مجموع چهار آيه اى كه با جملۀ «كلّا إنّ كتاب الأبرار...» شروع مى شود، آنچه به دست مى آيد اين است كه: مراد از كلمۀ «سِجّين» چيزى است كه مقابل و مخالف «عليّين» باشد، و چون معناى عليّين، علو روى علو ديگر و يا به عبارتى علو دو چندان است، معلوم مى شود منظور از «سجّين» هم، سفلى روى سفلاى ديگر، و يا به عبارتى پستى دو چندان و گرفتارى در چنان پستى است. همچنان كه آيه «ثُمّ رَدَدنَاهُ أسفَلَ سَافِلِين» بدان اشاره مى كند.  


پس از هر معنا نزديكتر به ذهن، اين است كه اين كلمه، مبالغه در «سجن: حبس» باشد، همچنان كه كلمه «'''سِكّير» و «شِرّيب»، مبالغه در «سُكر: مستى» و «شُرب: نوشيدن» است. در نتيجه، معناى آيه - همان طور كه ديگران هم گفته اند - اين است كه: كتاب «فُجّار» در حبس و زندانى است كه هر كس در آن بيفتد، بيرون شدن برايش نيست.
پس از هر معنا نزديكتر به ذهن، اين است كه اين كلمه، مبالغه در «سجن: حبس» باشد، همچنان كه كلمه «سِكّير» و «شِرّيب»، مبالغه در «سُكر: مستى» و «شُرب: نوشيدن» است. در نتيجه، معناى آيه - همان طور كه ديگران هم گفته اند - اين است كه: كتاب «فُجّار» در حبس و زندانى است كه هر كس در آن بيفتد، بيرون شدن برايش نيست.


كلمۀ «كتاب» به معناى مكتوب است؛ آن هم نه از كتابت به معناى قلم دست گرفتن و در كاغذ نوشتن، بلكه از كتابت به معناى قضاى حتمى است. و منظور از «كتاب فُجّار»، سرنوشتى است كه خدا براى آنان مقدّر كرده، و آن جزايى است كه با قضاى حتميش اثبات فرموده.
كلمۀ «كتاب» به معناى مكتوب است؛ آن هم نه از كتابت به معناى قلم دست گرفتن و در كاغذ نوشتن، بلكه از كتابت به معناى قضاى حتمى است. و منظور از «كتاب فُجّار»، سرنوشتى است كه خدا براى آنان مقدّر كرده، و آن جزايى است كه با قضاى حتميش اثبات فرموده.