لَعَلّکُم: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/لَعَلّکُم | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/لَعَلّکُم | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۸: خط ۹:
از حروف شبيه به فعل و مشهور آن است كه به اسم نصب و بخبرش رفع مى‏دهد مثل [شورى:17]. فراء و تابعانش عقيده دارند كه آن به اسم و خبر نصب مى‏دهد. سيرافى گويد: آن در نزد بنى عقيل حرف جر زايد آيد. براى آن سه معنى نقل كرده‏اند اول ترجّى و اميد. بعضى آن را توقع گفته‏اند كه شامل اميد به رسيدن محبوب و ترس از وقوع مكروه است. دوم: تعليل كه جمعى ازجمله اخفش و كسائى آن را حتمى دانسته‏اند. سوم استفهام كه نحاة كوفه گفته‏اند. لعلّ اگر در كلام انسان واقع شود معنايش روشن است، چون انسان از آينده باخبر نيست مى‏تواند هر جا لعل بكار برد ولى استعمال آن در كلام خدا كه داناى غيب و آشكار است چه معنى دارد؟ به عبارت ديگر، خدا فرموده [شعراء:3].با آنكه مى‏دانست رسول خدا «صلى الله عليه وآله» خودش را براى عدم ايمان مردم خواهد كشت يا نه؟ در جواب اين سوال چند قول و وجه هست اول :لعل در اينگونه موارد براى تعليل است [بقره:52]. يعنى بدان علت عفو كرديم كه شكر كنيد ابوالبقاء در كليات گفته: هر لعل در قرآن به معنى تعليل است مگر [شعراء:129]. كه به معنى تشبيه است (اقرب)ولى اثبات اين كليت مشكل است مثلا در آيه «لَعَلَّكَ باخِعٌ» كه گذشت تعليل معنى ندارد. راغب گويد: به قول بعضى مفسرين لَعَلَّ از خدا در جاى واجب العمل است و در بسيارى از مواضع آن را به «كَىْ» تفسير كرده‏اند. دوم لعل گاهى براى اميد و توقع گوينده است مثل [مؤمنون:100]. و گاهى براى اطماع و اميدوار كردن مخاطب مثل [طه:44]. يعنى اميدوار باشيد كه متذكر شود يا بترسد و هرگاه در كلام خدا واقع شود براى ايجاد اميد در مخاطب است. سوم: اميد مقامى نه متكلمى. در آيه [شعراء:3]. اميد و ترجى در اينجا با خدا قائم نيست بلكه با مقام قائم است يعنى اگر كسى دراين مقام باشد و ناراحتى تو را از اينكه مردم ايمان نمى‏آورند ببيند خواهد گفت: شايد اين شخص در اين راه خودش را هلاك كند. به نظر نگارنده قول سوم از همه بهتر و دقيقتر است واللَّه العالم.
از حروف شبيه به فعل و مشهور آن است كه به اسم نصب و بخبرش رفع مى‏دهد مثل [شورى:17]. فراء و تابعانش عقيده دارند كه آن به اسم و خبر نصب مى‏دهد. سيرافى گويد: آن در نزد بنى عقيل حرف جر زايد آيد. براى آن سه معنى نقل كرده‏اند اول ترجّى و اميد. بعضى آن را توقع گفته‏اند كه شامل اميد به رسيدن محبوب و ترس از وقوع مكروه است. دوم: تعليل كه جمعى ازجمله اخفش و كسائى آن را حتمى دانسته‏اند. سوم استفهام كه نحاة كوفه گفته‏اند. لعلّ اگر در كلام انسان واقع شود معنايش روشن است، چون انسان از آينده باخبر نيست مى‏تواند هر جا لعل بكار برد ولى استعمال آن در كلام خدا كه داناى غيب و آشكار است چه معنى دارد؟ به عبارت ديگر، خدا فرموده [شعراء:3].با آنكه مى‏دانست رسول خدا «صلى الله عليه وآله» خودش را براى عدم ايمان مردم خواهد كشت يا نه؟ در جواب اين سوال چند قول و وجه هست اول :لعل در اينگونه موارد براى تعليل است [بقره:52]. يعنى بدان علت عفو كرديم كه شكر كنيد ابوالبقاء در كليات گفته: هر لعل در قرآن به معنى تعليل است مگر [شعراء:129]. كه به معنى تشبيه است (اقرب)ولى اثبات اين كليت مشكل است مثلا در آيه «لَعَلَّكَ باخِعٌ» كه گذشت تعليل معنى ندارد. راغب گويد: به قول بعضى مفسرين لَعَلَّ از خدا در جاى واجب العمل است و در بسيارى از مواضع آن را به «كَىْ» تفسير كرده‏اند. دوم لعل گاهى براى اميد و توقع گوينده است مثل [مؤمنون:100]. و گاهى براى اطماع و اميدوار كردن مخاطب مثل [طه:44]. يعنى اميدوار باشيد كه متذكر شود يا بترسد و هرگاه در كلام خدا واقع شود براى ايجاد اميد در مخاطب است. سوم: اميد مقامى نه متكلمى. در آيه [شعراء:3]. اميد و ترجى در اينجا با خدا قائم نيست بلكه با مقام قائم است يعنى اگر كسى دراين مقام باشد و ناراحتى تو را از اينكه مردم ايمان نمى‏آورند ببيند خواهد گفت: شايد اين شخص در اين راه خودش را هلاك كند. به نظر نگارنده قول سوم از همه بهتر و دقيقتر است واللَّه العالم.


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, اللّه:34, مِن:29, تَشْکُرُون:24, لَکُم:22, تُفْلِحُون:21, الّذِين:20, فِي:19, تُرْحَمُون:18, تَعْقِلُون:18, يَا:18, مَا:17, تَهْتَدُون:16, لا:16, تَذَکّرُون:16, تَتّقُون:16, عَلَيْکُم:16, کَذٰلِک:16, اتّقُوا:15, فِيه:15, أَيّهَا:15, الْآيَات:15, أَن:15, إِلَى:15, إِذَا:14, الّذِي:14, فَضْلِه:14, آمَنُوا:14, الْکِتَاب:14, إِذ:14, اذْکُرُوا:14, ثُم:14, آيَاتِه:14, يُبَيّن:14, أَ:13, عَلَى:13, مُوسَى:13, بَعْد:13, إِنّمَا:13, بِه:13, لِتَبْتَغُوا:13, ذٰلِکُم:13, مِنْکُم:13, قَالُوا:13, الْأَرْض:13, لَم:12, وَصّاکُم:12, رَبّکُم:12, أَطِيعُوا:12, کَفَرُوا:12, فِيهَا:12, إِن:12, آتَيْنَا:12, أَو:12, الْمُؤْمِنُون:12, فَإِن:12, الرّسُول:12, الْأَلْبَاب:12, هُو:12, کُل:12, سُبُلا:12, فَاتّقُوا:12, النّار:12, قَبْلِکُم:12, فَلَمّا:12, تَصْطَلُون:12, إِنّا:12, عَرَبِيّا:12, تَتَفَکّرُون:12, جَعَل:12, ذٰلِک:12, کَثِيرا:12, قُرْآنا:12, الْمُبِين:12, نِعْمَتَه:12, أُولِي:12, الشّيْطَان:12, جَاهِدُوا:12, سَبِيلِه:12, الْمَوْتَى:12, آيَات:12, أَرْسَلْنَا:12, کُتِب:12, عَن:11, لَن:11, أَوْفُوا:11, نُودِي:11, الْفُلْک:11, يُولِج:11, أَنْتُم:11, قَوْم:11, يُحْيِي:11, رَبّک:11, مُسَمًّى:11, بَطَشْتُم:11, عَلَيْک:11, مِنْهَا:11, کَمَا:11, لَو:11, يُرِيد:11, أَنْزَلْنَاه:11, الْخَيْر:11, الْفُرْقَان:11, فَاتّبِعُوه:11, آيَة:11, الّتِي:11, النّهَار:11, الْقُرْآن:11, بِعَهْد:11, أُمّة:11, بِخَبَر:11, أَنْزَلْنَا:11, بَيْن:11, قَال:11, آتِيکُم:11, بِقُوّة:11, هٰذَا:11, بِاللّه:11, بِالْحَق:11, لَقَد:11, فَاجْتَنِبُوه:11, فَکَذّبُوه:11, اتّبِعُوه:11, بِکُم:11, لِلْکَافِرِين:11, إِلاّ:11, أُعِدّت:11, أَنْصِتُوا:11, تُسْأَلُون:11, زَوْجَيْن:11, مَصَانِع:11, بَيّنَات:11, أَيّاما:11, مَسَاکِنِکُم:11, تَخْلُدُون:11, قَبَس:11, فَلَنُذِيقَن:11, تَغْلِبُون:11, خَلْفَکُم:11, مَوْتِکُم:11, يَعِظُکُم:11, الزّانِيَة:11, نَحْن:11, فَفِرّوا:11, بِلِقَاء:11, الطّيّبَات:11, الْأَفْئِدَة:11, تُسْلِمُون:11, الْمُصّدّقِين:11, اطّيّرْنَا:11, قَبْل:11, تَسْتَغْفِرُون:11, بِشِهَاب:11, جَاءَهَا:11, أَتَاهَا:11, بِأَمْرِه:11, نَقُص:11, الْغَوْا:11, اللّيْل:11, إِنّه:11, يُفَصّل:11, سَخّر:11, يَوْم:11, أَلْقَى:11, الْبَلَد:11, افْعَلُوا:11, نُخْرِج:11, يَنَال:11, سَخّرْنَاهَا:11, الْبَغْي:11, آلاَء:11, فَأَنْجَيْنَاه:11, تَقُولُوا:11, اذْکُر:11, عَلاَمَات:11, تَوَلّوْا:11, تَتّخِذُون:11, تَحْسَبَن:11, أَنْکِحُوا:11, خَيْر:11, خَلَقْنَا:11, مَوَاخِر:11, لِتَتّقُوا:11, الدّنْيَا:11, يُرِيکُم:11, تَوَلّيْتُم:11, سَارِعُوا:11, قَاتِلُوا:11, هَدَاکُم:11, مَعْدُودَات:11, آتَيْنَاکُم:11, قَسَت:11, تَقُول:11, لْتَکُن:11, ظَلّلْنَا:11, السّمَاء:11, رَأَوْا:11, أَذِلّة:11, الطّيّب:11, أَنْهَارا:11, تَمِيد:11, تُوقِنُون:11, رَوَاسِي:11, فَاذْکُرُوا:11, الْأَبْصَار:11, جِئْتَنَا:11, بَيّنّا:11, أَخَذ:11, لَه:11, کَلِمَاتِه:11, تَر:11, رَزَقَکُم:11, الْأَمْر:11, وَيْلَنَا:11, جَذْوَة:11, بِک:11, قُلُوبُکُم:11, نِعْمَتِي:11, يُنَادِيهِم:11, تَأْتِيهِم:11, نَزّل:11, اعْبُدُوا:11, جَعَلْنَاه:11, أَجَلا:11, تَعْبَثُون:11, فِيکُم:11, فَمَن:11, لِلْمُؤْمِنِين:11, فَإِنّمَا:11, سَأَلَک:11, شَيْء:11, الزّانِي:11, الْأَيَامَى:11, جَمِيعا:11, تَجِدُوا:11, يَرَوْا:11, يُتِم:11, تَقْرَبُوا:11, لِيُتِم:11, عَمَل:11, نِعْمَة:11, أَيْدِيکُم:11, بِالنّجْم:11, أَبْوَابِهَا:11, عَذَابا:11, رَابِطُوا:11, فَاجْلِدُوا:11, الزّکَاة:11, الْمُصّدّقَات:11, مُبَارَک:11, رَسُولا:11, لَهُم:11, إِنّي:11, الْغَمَام:11, الْآخِرَة:11, أَهْلِهَا:11, حَيَاة:11, سَبِيل:11, يُدَبّر:11, لِتَبْلُغُوا:11, أَحْسَن:11, قَد:11, مَغْفِرَة:11, عَنْکُم:11, حَضَر:11, صِرَاطِي:11, عِبَادِي:11, فَاسْتَمِعُوا:11, فَيَقُول:11, بَسْطَة:11, بَعَثْنَاکُم:11, أُتْرِفْتُم:11, أُنْزِل:11, مَال:11, مُضَاعَفَة:11, الثّمَرَات:11, أَخَوَيْکُم:11, الْمُعْتَرّ:11, لِيُنْذِرَکُم:11, کَان:11, يَخْرُج:11, لُحُومُهَا:11, لِنَعْبُد:11, لِأُتِم:11, الْمُنْکَر:11, تِجَارَة:11, أُم:11, کُنّا:10, الْقِصَاص:10, أَيْن:10, مُسْتَقِيما:10, بَأْسَکُم:10, عَنّي:10, الّه:10, لِقَوْمِه:10, الْيَتِيم:10, قَبْلِک:10, عَفَوْنَا:10, تَنْظُرُون:10, هُم:10, الْوَسِيلَة:10, حَق:10, لِيُطَهّرَکُم:10, أَحَدَکُم:10, الطّيْر:10, نَبَاتُه:10, السّمْع:10, الْبَلاَغ:10, الْقَصَص:10, فَلا:10, رِيع:10, أَضْعَافا:10, أَنْفِقُوا:10, مُعْجِزِين:10, تَمَاما:10, آتُوا:10, نَفْسِک:10, الْحَسَنَة:10, جَبّارِين:10, بُورِک:10, يُوقِع:10, خَلَقَکُم:10, مَعَه:10, الْخَلْق:10, يَدْعُون:10, مَن:10, بِنَصْرِه:10, بِمَن:10, ابْتَغُوا:10, شَدِيدا:10, أَحَدا:10, رَسُولَه:10, شَاطِئ:10, فِرَاشا:10, يُمِيت:10, مَوْتِهَا:10, رِجْس:10, الْمُتّقِين:10, فَاثْبُتُوا:10, لِهٰذَا:10, تُوبُوا:10, فَلَو:10, تُسَلّمُوا:10, يَسْخَر:10, الْوَادِي:10, لَهْوا:10, الْمَاهِدُون:10, الْخَبِيث:10, اخْشَوْنِي:10, أَقْرَضُوا:10, الْمَوْت:10, فَرَضْنَاهَا:10, يَتْلُو:10, مَعَک:10, طَيّبَة:10, الْأَزْلاَم:10, جِهَادِه:10, بِکُل:10, الصّالِحِين:10, خُذُوا:10, تَسْأَلُوا:10, وَاحِد:10, صَابِرُوا:10, قُرِئ:10, فَاحْتَرَقَت:10, فَضْل:10, بَنِي:10, الرّبَا:10, تَضَرّعا:10, خَرَجُوا:10, الْقَانِع:10, تَسْمَعُوا:10, فِئَة:10, تَخُونُوا:10, أَيّدَکُم:10, يَهْدُون:10, کِتَاب:10, يَکْفِيَکُم:10, بِبَدْر:10, رَجُل:10, بِإِذْن:10, السّمَاوَات:10, مَاء:10, أَيْمَانَکُم:10, لَدَيْنَا:10, يُؤْمِن:10, مَهْدا:10, وَحْدَه:10, بِمَا:10, يَسْأَلُونَک:10, تَقِيکُم:10, رُسُلا:10, مُسَخّرَات:10, ظَالِمُون:10, بَيْنَکُم:10, لِتُکَبّرُوا:10, الْفَحْشَاء:10, ظَالِمِين:10, مَرِيضا:10, شُرَکَائِي:10, عَاهَدْتُم:10, يَهْتَدُون:10, فَإِنّي:10, مِنْه:10, إِلَيْه:10, الْخَمْر:10, لِأَجَل:10, فَإِذَا:10, الْعَفْو:10, فَأَصْلِحُوا:10, مَدّ:10, الْبُيُوت:10, بِالسّيّئَة:10, قَضَى:10, إِخْوَة:10, لِتَسْکُنُوا:10, بِقَدَر:10, لَنَجْزِيَنّهُم:10, احْفَظُوا:10, الْأَيْمَن:10, انْفَضّوا:10, لَعَلِي:10, لِتَجْرِي:10, أَطْعِمُوا:10, تَأْکُلُوا:10, أْتُوا:10, يَجْرِي:10, يُقَاتِلُونَکُم:10, فَتَفَرّق:10, تَرَى:10, قَرِيب:10, دِمَاؤُهَا:10, فَنِعْم:10, ارْجِعُوا:10, سَرَابِيل:10, أَوْحَيْنَا:10, قُل:10, فَأَنْقَذَکُم:10, طَيّبَات:10, طَائِفَتَيْن:10, زَادَکُم:10, رَبّه:10, نَذِير:10, آدَم:10, تِلْک:10, حَقّا:10, لَقِيتُم:10, نَار:10, حَرّم:10, بِالّتِي:10, رَسُولِه:10, اسْجُدُوا:10, الصّلاَة:10, مِيثَاقَه:10, تَبْنُون:10, کَثْرَة:10, نَارا:10, سَآتِيکُم:10, الْعَدَاوَة:10, فَهِي:10, تَدْخُلُوهَا:10, مُبَارَکَة:10, لٰکِن:10, الصّيَام:10, مِنْهُمَا:10, الْأُمّي:10, فَأَخْرَجْنَا:10, أَعْجَبَک:10, تَخْشَوْهُم:10, بِبَعْضِهَا:10, الْعِدّة:10, أَنْزَلْنَاهَا:10, يَنْهَى:10, فَآوَاکُم:10, نَصَرَکُم:10, اصْبِرُوا:10, قُرْبَى:10, أَقِيمُوا:10, يُتَوَفّى:10, تَسْتَأْنِسُوا:10, لَعَلّي:10, يُنْفِقُون:10, ذَا:10, زِينَتِهِن:10, النّاس:10, السّبُل:10, الْأَنْصَاب:10, تَسْتَعْجِلُون:10, نُوح:10, حَلَفْتُم:10, النّفْس:10, تَتّبِعُوا:10, الْمَاء:10, حَرَج:10, إِعْصَار:10, الطّور:10, اضْرِبُوه:10, لِتُکْمِلُوا:10, اتّقَى:10, النّبِي:10, بِهِم:10, حَتّى:10, عِنْد:10, آنَسْت:10, لِم:10, سُورَة:10, ارْکَعُوا:10, الْقَمَر:10, شَيْئا:10, الْحَرّ:10, تَرْکُضُوا:10, قِيل:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::لَعَلّکُم]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۵

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

از حروف شبيه به فعل و مشهور آن است كه به اسم نصب و بخبرش رفع مى‏دهد مثل [شورى:17]. فراء و تابعانش عقيده دارند كه آن به اسم و خبر نصب مى‏دهد. سيرافى گويد: آن در نزد بنى عقيل حرف جر زايد آيد. براى آن سه معنى نقل كرده‏اند اول ترجّى و اميد. بعضى آن را توقع گفته‏اند كه شامل اميد به رسيدن محبوب و ترس از وقوع مكروه است. دوم: تعليل كه جمعى ازجمله اخفش و كسائى آن را حتمى دانسته‏اند. سوم استفهام كه نحاة كوفه گفته‏اند. لعلّ اگر در كلام انسان واقع شود معنايش روشن است، چون انسان از آينده باخبر نيست مى‏تواند هر جا لعل بكار برد ولى استعمال آن در كلام خدا كه داناى غيب و آشكار است چه معنى دارد؟ به عبارت ديگر، خدا فرموده [شعراء:3].با آنكه مى‏دانست رسول خدا «صلى الله عليه وآله» خودش را براى عدم ايمان مردم خواهد كشت يا نه؟ در جواب اين سوال چند قول و وجه هست اول :لعل در اينگونه موارد براى تعليل است [بقره:52]. يعنى بدان علت عفو كرديم كه شكر كنيد ابوالبقاء در كليات گفته: هر لعل در قرآن به معنى تعليل است مگر [شعراء:129]. كه به معنى تشبيه است (اقرب)ولى اثبات اين كليت مشكل است مثلا در آيه «لَعَلَّكَ باخِعٌ» كه گذشت تعليل معنى ندارد. راغب گويد: به قول بعضى مفسرين لَعَلَّ از خدا در جاى واجب العمل است و در بسيارى از مواضع آن را به «كَىْ» تفسير كرده‏اند. دوم لعل گاهى براى اميد و توقع گوينده است مثل [مؤمنون:100]. و گاهى براى اطماع و اميدوار كردن مخاطب مثل [طه:44]. يعنى اميدوار باشيد كه متذكر شود يا بترسد و هرگاه در كلام خدا واقع شود براى ايجاد اميد در مخاطب است. سوم: اميد مقامى نه متكلمى. در آيه [شعراء:3]. اميد و ترجى در اينجا با خدا قائم نيست بلكه با مقام قائم است يعنى اگر كسى دراين مقام باشد و ناراحتى تو را از اينكه مردم ايمان نمى‏آورند ببيند خواهد گفت: شايد اين شخص در اين راه خودش را هلاك كند. به نظر نگارنده قول سوم از همه بهتر و دقيقتر است واللَّه العالم.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...