بِالْقِسْط: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِالْقِسْط | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِالْقِسْط | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۴: | خط ۱۵: | ||
(به كسر-ق) عدالت. و آن از مصادرى است كه وصف واقع شوند مثل عدل گويند«رَجُلٌ قِسْطٌ» چنانكه گويند «زِيْدٌ عَدْلٌ» و آن در عدالت و ظلم هر دو بكار مىرود «قَسَطَ الْوالِىُ قِسْطاً»يعنى حمكران به عدالت رفتار كرد «قَسَطَ قَسْطاً وَ قُسُوطاً» يعنى ستم كرد و از حق منحرف شد ولى قاموس و اقرب صريح اند در اينكه قسط به كسر اول به معنى عدل و به فتح آن به معنى ظلم و انحراف است. [اعراف:29]. [يونس:54]. ايضاً قسط نصيبى است كه از روى عدالت باشد، جمع آن اقساط است در آيه [يونس:4]. ممكن است مراد نصيب باشد. قاسط: دراقرب الموارد گفته :آن از اضداد است و به معنى عادل و ظالم آيد ولى طبرسى فرموده: قاسط به معنى ظالم و مقسط به معنى عادل است [جن:15-14]. قاسط در هر دو آيه به معنى منحرف از حق است [مائده:42]. مقسطين به معنى عادلان مىباشد. اِقْساط:از باب افعال به معنى عدالت است. راغب گفته: اقساط آن است كه نصيب ديگرى را بدهى و آن انصاف است لذا گفتهاند: [حجرات:9]. *** چنانكه گفته شده قسط از مصادرى است كه وصف واقع مىشود، مفرد و جمع در آن يكسان است لذا در آيه [انبیاء:47]. قسط صفت موازين آمده است يعنى در قيامت ميزانهاى عدالت مىنهيم. | (به كسر-ق) عدالت. و آن از مصادرى است كه وصف واقع شوند مثل عدل گويند«رَجُلٌ قِسْطٌ» چنانكه گويند «زِيْدٌ عَدْلٌ» و آن در عدالت و ظلم هر دو بكار مىرود «قَسَطَ الْوالِىُ قِسْطاً»يعنى حمكران به عدالت رفتار كرد «قَسَطَ قَسْطاً وَ قُسُوطاً» يعنى ستم كرد و از حق منحرف شد ولى قاموس و اقرب صريح اند در اينكه قسط به كسر اول به معنى عدل و به فتح آن به معنى ظلم و انحراف است. [اعراف:29]. [يونس:54]. ايضاً قسط نصيبى است كه از روى عدالت باشد، جمع آن اقساط است در آيه [يونس:4]. ممكن است مراد نصيب باشد. قاسط: دراقرب الموارد گفته :آن از اضداد است و به معنى عادل و ظالم آيد ولى طبرسى فرموده: قاسط به معنى ظالم و مقسط به معنى عادل است [جن:15-14]. قاسط در هر دو آيه به معنى منحرف از حق است [مائده:42]. مقسطين به معنى عادلان مىباشد. اِقْساط:از باب افعال به معنى عدالت است. راغب گفته: اقساط آن است كه نصيب ديگرى را بدهى و آن انصاف است لذا گفتهاند: [حجرات:9]. *** چنانكه گفته شده قسط از مصادرى است كه وصف واقع مىشود، مفرد و جمع در آن يكسان است لذا در آيه [انبیاء:47]. قسط صفت موازين آمده است يعنى در قيامت ميزانهاى عدالت مىنهيم. | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, لا:37, الْمِيزَان:26, الّذِين:25, بَيْنَهُم:21, إِن:20, النّاس:19, مِن:19, لِلّه:18, آمَنُوا:17, شُهَدَاء:17, مَا:16, قَوّامِين:16, أَقِيمُوا:16, قُضِي:16, هُم:16, إِلاّ:16, اللّه:16, کُونُوا:16, عَلَى:15, يُظْلَمُون:15, أَوْفُوا:15, أَنْزَلْنَا:14, قَوْم:14, يَا:14, إِلٰه:13, يَأْمُرُون:13, هُو:13, الْوَزْن:13, الصّالِحَات:13, يَقْتُلُون:13, قَائِما:13, رَبّي:13, لِلْيَتَامَى:13, أَمَر:13, الْعِلْم:13, فَاحْکُم:13, عَمِلُوا:13, أَيّهَا:13, تَقُومُوا:13, نُکَلّف:13, لِيَقُوم:13, يُحِب:13, وُجُوهَکُم:13, يَجْرِمَنّکُم:13, الْکَيْل:13, أَلاّ:13, تَعْلَمُون:13, حَکَمْت:13, قُل:13, نَفْسا:13, تَفْعَلُوا:13, کَفَرُوا:13, تَبْخَسُوا:13, الْمِکْيَال:13, فِي:13, تُخْسِرُوا:13, الْحَدِيد:13, أَن:13, فَبَشّرْهُم:13, رَسُولُهُم:13, أُولُوا:13, لَهُم:12, فِيه:12, الْعَذَاب:12, جَاء:12, أَلا:12, بِعَذَاب:12, عِنْد:12, لَو:12, شَنَآن:12, الْمُقْسِطِين:12, أُولٰئِک:12, تَطْغَوْا:12, الْوِلْدَان:12, الْأَرْض:12, أَشْيَاءَهُم:12, شَرَاب:12, فَإِذَا:12, يَقُولُون:12, الْمَلاَئِکَة:12, رَأَوُا:12, الْعَزِيز:12, حَق:12, کُل:12, وُسْعَهَا:12, خَيْر:12, بَأْس:12, الْکِتَاب:12, أَلِيم:12, کَيْف:12, الْحَکِيم:11, أَنْفُسِکُم:11, فَإِن:11, بَصِيرا:11, يُحَکّمُونَک:11, أَشُدّه:11, لَمّا:11, لِيَجْزِي:11, مَسْجِد:11, مَتَى:11, شَيْئا:11, وَضَعَهَا:11, مَعَهُم:11, رَسُول:11, بِغَيْر:11, شَدِيد:11, هٰذَا:11, النّدَامَة:11, لِلْأَنَام:11, النّبِيّين:11, سَمِيعا:11, مُحِيط:11, الدّين:11, يُعِيدُه:11, أَو:11, حَبِطَت:11, الْمُسْتَضْعَفِين:11, إِذَا:11, يَضُرّوک:11, أُمّة:11, حَمِيم:11, يَبْلُغ:11, کَان:10, مَنَافِع:10, تَعْدِلُوا:10, قُلْتُم:10, فَلَن:10, الْوَالِدَيْن:10, حَتّى:10, ادْعُوه:10, لِکُل:10, أَسَرّوا:10, ثُم:10, تَعْثَوْا:10, الْخَلْق:10, عَذَاب:10, عَنْهُم:10, أَحْسَن:10, لِلنّاس:10, بِالْبَيّنَات:10, مُخْلِصِين:10, تَنْکِحُوهُن:10, اعْدِلُوا:10, بِه:10, فَاعْدِلُوا:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِالْقِسْط]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۸
«قسط» مفهومش آن است که حق کسى را به دیگرى ندهد، و به تعبیر دیگر «تبعیض» روا ندارد، و نقطه مقابلش آن است که حق کسى را به دیگرى دهد.
«قسط» در لغت به معناى پرداختن سهم دیگرى است، و لذا مفهوم دادگرى در آن نهفته است.
جالب این که در سوره «یونس»، این کلمه تنها در مورد کسانى که عمل صالح دارند، و پاداش نیک دریافت مى کنند گفته شده، و در مورد کیفر بدکاران عنوان نشده است; این به خاطر آن است که مجازات و کیفر، شکل در آمد و سهمیه ندارد، و به تعبیر دیگر: کلمه «قسط»، تنها متناسب پاداش نیک است، نه مجازات.
ریشه کلمه
قاموس قرآن
(به كسر-ق) عدالت. و آن از مصادرى است كه وصف واقع شوند مثل عدل گويند«رَجُلٌ قِسْطٌ» چنانكه گويند «زِيْدٌ عَدْلٌ» و آن در عدالت و ظلم هر دو بكار مىرود «قَسَطَ الْوالِىُ قِسْطاً»يعنى حمكران به عدالت رفتار كرد «قَسَطَ قَسْطاً وَ قُسُوطاً» يعنى ستم كرد و از حق منحرف شد ولى قاموس و اقرب صريح اند در اينكه قسط به كسر اول به معنى عدل و به فتح آن به معنى ظلم و انحراف است. [اعراف:29]. [يونس:54]. ايضاً قسط نصيبى است كه از روى عدالت باشد، جمع آن اقساط است در آيه [يونس:4]. ممكن است مراد نصيب باشد. قاسط: دراقرب الموارد گفته :آن از اضداد است و به معنى عادل و ظالم آيد ولى طبرسى فرموده: قاسط به معنى ظالم و مقسط به معنى عادل است [جن:15-14]. قاسط در هر دو آيه به معنى منحرف از حق است [مائده:42]. مقسطين به معنى عادلان مىباشد. اِقْساط:از باب افعال به معنى عدالت است. راغب گفته: اقساط آن است كه نصيب ديگرى را بدهى و آن انصاف است لذا گفتهاند: [حجرات:9]. *** چنانكه گفته شده قسط از مصادرى است كه وصف واقع مىشود، مفرد و جمع در آن يكسان است لذا در آيه [انبیاء:47]. قسط صفت موازين آمده است يعنى در قيامت ميزانهاى عدالت مىنهيم.