الزّنَى: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الزّنَى | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الزّنَى | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۸: | خط ۹: | ||
*[[ال]] | *[[ال]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, کَان:74, لا:61, إِنّه:49, تَقْرَبُوا:49, فَاحِشَة:36, کَبِيرا:36, خِطْأ:29, سَاء:23, سَبِيلا:16, قَتْلَهُم:16, إِن:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الزّنَى]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۹
ریشه کلمه
- زنى (۹ بار)
قاموس قرآن
مقاربت با زن بدون عقد (بطرزنا مشروع) مصدر آن زنى و زناء مد و قصر هر دو آمده است (اقرب) [اسراء:32]. زن زناكار را زانيه و مرد زنا كار را زانى گويند [نور:3] درباره اين آيه سخن در «خبث» گذشت به انجا رجوع شود. نا گفته نماند زنا يكى از محرّمات ديم مبين اسلام و داراى احكام بخصوصى است و ثبوت آن كه موجب حدّ باشد احتياج به چهار شاهد عادل دارد مرد و زنى كه مرتكب اين عمل شدهاند اگر شوهردار و زن دار باشند سنگسار مىشوند و اگر بى شوهر و زن باشند به هر يك صد تازيانه زده مىشود كه به آن «جلد» گويند حكم سنگسار كردن در قرآن مجيد ذكر نشده و حكم تازيانه زدن را آيه ذيل بيان مىكند [نور:2] اين آيه صد تازيانه براى هر دو از مرد و زن معين مىكند و نيز دستور مىدهد كه اسير عاطفه نشده و بر آن دو رأفت نكنيد حكم تابع واقع است نه عاطفه بايد ناموس جامعه در امان باشد و نيز عدهّاى به هنگام تازيانه زدن حاضر باشند تا عبرت گيرند. چهار شاهد كه درباره اثبات زنا گفتيم درباره آنكه به زنى عفيف نسبت زنا مىدهد نيز لازم است [نور:4] و ايضاً در جريان افك آمده [نور:13]. رسول خدا صلى اللّه عليه و اله وسلم بيعت زنان مكّه را با چند شرط قبول كرد از جمله آن بود كه زنا نكنند. [ممتحنه:12] * [نور:3]. ظاهر آيه مخصوصاً ذيل آن روشن مىكند كه مراد از آن حكم تحريمى است هر چند صدر آن به صورت خبر آمده است و خلاصه معنى آن با ملاحظه تفسير اهل بيت عليهما السلام آن است مرد زنا كار هر گاه به زنا شهرت يافت و بر او اقامه حدّ شد تا توبه نكرده بر او نكاح زانيه و مشركه حرام است همچنين است زن زناكار اگر توبه نكند جز زانى و مشرك نمىتواند او را نكاح كند (الميزان)