بِجَهَالَة: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِجَهَالَة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِجَهَالَة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۷: | خط ۸: | ||
*[[ریشه جهل | جهل]] (۲۴ بار) [[کلمه با ریشه:: جهل| ]] | *[[ریشه جهل | جهل]] (۲۴ بار) [[کلمه با ریشه:: جهل| ]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
ثُم:100, مِن:70, السّوء:61, عَلَى:52, وَ:52, لِلّذِين:49, أَن:37, سُوءا:34, اللّه:34, إِن:34, قَوْما:34, فَتُصْبِحُوا:34, مِنْکُم:31, تَابُوا:31, تَاب:31, عَمِلُوا:31, يَعْمَلُون:31, يَتُوبُون:31, تُصِيبُوا:31, مَا:28, عَمِل:28, رَبّک:28, فَتَبَيّنُوا:25, بَعْد:25, فَعَلْتُم:25, بَعْدِه:25, مَن:25, قَرِيب:25, ذٰلِک:22, بِنَبَإ:22, نَادِمِين:22, فَأُولٰئِک:22, أَنّه:22, أَصْلَح:19, فَاسِق:19, الرّحْمَة:19, اعْلَمُوا:19, التّوْبَة:19, يَتُوب:19, يَظْلِمُون:19, جَاءَکُم:16, إِنّمَا:16, رَحِيما:16, أَصْلَحُوا:16, فَأَنّه:16, نَفْسِه:16, أَنْفُسَهُم:16, عَلَيْهِم:13, غَفُور:13, رَبّکُم:10, آمَنُوا:10, رَحِيم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِجَهَالَة]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۴۹
کلمه «جهل» و مشتقات آن گر چه به معانى گوناگونى آمده است ولى از قرائن استفاده مى شود منظور از آن در آیه مورد بحث، طغیان غرائز و تسلط هوس هاى سرکش و چیره شدن آنها بر نیروى عقل و ایمان است. و در این حالت، علم و دانش انسان به گناه، گر چه از بین نمى رود، اما تحت تأثیر آن غرائز سرکش قرار گرفته و عملاً بى اثر مى گردد، و هنگامى که علم اثر خود را از دست داد، عملاً با جهل و نادانى برابر خواهد بود، و تبدیل به عملى بدون توجّه به دستورات عقل خواهد شد.
ریشه کلمه
کلمات نزدیک مکانی
ثُم مِن السّوء عَلَى وَ لِلّذِين أَن سُوءا اللّه إِن قَوْما فَتُصْبِحُوا مِنْکُم تَابُوا تَاب عَمِلُوا يَعْمَلُون يَتُوبُون تُصِيبُوا مَا عَمِل رَبّک فَتَبَيّنُوا بَعْد فَعَلْتُم بَعْدِه مَن قَرِيب ذٰلِک بِنَبَإ نَادِمِين فَأُولٰئِک أَنّه أَصْلَح فَاسِق الرّحْمَة اعْلَمُوا التّوْبَة يَتُوب يَظْلِمُون جَاءَکُم إِنّمَا رَحِيما أَصْلَحُوا فَأَنّه نَفْسِه أَنْفُسَهُم عَلَيْهِم غَفُور رَبّکُم آمَنُوا رَحِيم
تکرار در هر سال نزول
در حال بارگیری...