ریشه ضيف: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
|||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::ضيف]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
=== قاموس قرآن === | |||
ميهمان. [حجر:51]. اصل ضيف چنانكه راغب گفته به معنى ميل است «ضافَ اِلى كَذا» يعنى به سوى آن ميل كرد. علت تسميه ميهمان بضيف آن است كه به طرف انسان ميل مىكند و به منزل او وارد مىشود. در مفردات و اقرب گفته: ضيف چون در اصل مصدر است لذا مفرد و جمع در آن يكسان است و جمع بسته نمىشود. آن در آيه فوق جمع است و نيز در آيه [حجر:68]. ولى گاهى جمع آن اضياف، ضيوف، ضيفان و اضائف آمده (اقرب). | |||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
ف:100, ى:83, ه:67, ها:48, ابراهيم:46, عن:46, اذ:43, فى:39, قول:39, دخل:39, هم:35, على:35, لا:35, ان:31, عذب:31, کم:31, رود:29, اهل:29, انن:29, حدث:27, هؤلاء:27, هما:27, اتى:25, طمس:25, کرم:25, ک:25, ا:25, الم:23, ابى:23, وجد:23, اله:23, وقى:23, الله:23, خزى:23, نبء:23, اولاء:23, ليس:23, ل:20, نطق:20, هل:20, عين:20, فضح:20, بشر:18, هو:18, من:18, وله:18, نذر:18, قد:18, جدر:16, طعم:16, ب:16, مدن:16, رجل:16, ذوق:16, مرى:14, قرى:14, سلم:14, ما:14, رشد:14, قضض:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" | ||
خط ۱۳: | خط ۴۴: | ||
|ضَيْفِ || ۲ | |ضَيْفِ || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |يُضَيِّفُوهُمَا || ۱ | ||
|- | |- | ||
|ضَيْفِهِ || ۱ | |ضَيْفِهِ || ۱ |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۴۷
تکرار در قرآن: ۶(بار)
در حال بارگیری...
قاموس قرآن
ميهمان. [حجر:51]. اصل ضيف چنانكه راغب گفته به معنى ميل است «ضافَ اِلى كَذا» يعنى به سوى آن ميل كرد. علت تسميه ميهمان بضيف آن است كه به طرف انسان ميل مىكند و به منزل او وارد مىشود. در مفردات و اقرب گفته: ضيف چون در اصل مصدر است لذا مفرد و جمع در آن يكسان است و جمع بسته نمىشود. آن در آيه فوق جمع است و نيز در آيه [حجر:68]. ولى گاهى جمع آن اضياف، ضيوف، ضيفان و اضائف آمده (اقرب).
ریشههای نزدیک مکانی
ف ى ه ها ابراهيم عن اذ فى قول دخل هم على لا ان عذب کم رود اهل انن حدث هؤلاء هما اتى طمس کرم ک ا الم ابى وجد اله وقى الله خزى نبء اولاء ليس ل نطق هل عين فضح بشر هو من وله نذر قد جدر طعم ب مدن رجل ذوق مرى قرى سلم ما رشد قضض
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
ضَيْفِي | ۲ |
ضَيْفِ | ۲ |
يُضَيِّفُوهُمَا | ۱ |
ضَيْفِهِ | ۱ |