التوبة ١٢٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن جزییات آیه) |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذَا|إِذَا]] [[شامل این ریشه::اذا| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أُنْزِلَت|أُنْزِلَتْ]] [[کلمه غیر ربط::أُنْزِلَت| ]] [[شامل این ریشه::نزل| ]][[ریشه غیر ربط::نزل| ]][[شامل این کلمه::سُورَة|سُورَةٌ]] [[کلمه غیر ربط::سُورَة| ]] [[شامل این ریشه::سور| ]][[ریشه غیر ربط::سور| ]][[شامل این کلمه::فَمِنْهُم|فَمِنْهُمْ]] [[کلمه غیر ربط::فَمِنْهُم| ]] [[شامل این ریشه::ف| ]][[ریشه غیر ربط::ف| ]][[شامل این ریشه::من| ]][[ریشه غیر ربط::من| ]][[شامل این ریشه::هم| ]][[ریشه غیر ربط::هم| ]][[شامل این کلمه::مَن|مَنْ]] [[شامل این ریشه::من| ]][[شامل این کلمه::يَقُول|يَقُولُ]] [[کلمه غیر ربط::يَقُول| ]] [[شامل این ریشه::قول| ]][[ریشه غیر ربط::قول| ]][[شامل این کلمه::أَيّکُم|أَيُّکُمْ]] [[کلمه غیر ربط::أَيّکُم| ]] [[شامل این ریشه::ايى| ]][[ریشه غیر ربط::ايى| ]][[شامل این ریشه::کم| ]][[ریشه غیر ربط::کم| ]][[شامل این کلمه::زَادَتْه|زَادَتْهُ]] [[کلمه غیر ربط::زَادَتْه| ]] [[شامل این ریشه::زيد| ]][[ریشه غیر ربط::زيد| ]][[شامل این ریشه::ه| ]][[ریشه غیر ربط::ه| ]][[شامل این کلمه::هٰذِه|هٰذِهِ]] [[کلمه غیر ربط::هٰذِه| ]] [[شامل این ریشه::هذه| ]][[ریشه غیر ربط::هذه| ]][[شامل این کلمه::إِيمَانا|إِيمَاناً]] [[کلمه غیر ربط::إِيمَانا| ]] [[شامل این ریشه::امن| ]][[ریشه غیر ربط::امن| ]][[شامل این کلمه::فَأَمّا|فَأَمَّا]] [[شامل این ریشه::اما| ]][[شامل این ریشه::ف| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ]] [[شامل این ریشه::الذين| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن| ]][[ریشه غیر ربط::امن| ]][[شامل این کلمه::فَزَادَتْهُم|فَزَادَتْهُمْ]] [[کلمه غیر ربط::فَزَادَتْهُم| ]] [[شامل این ریشه::زيد| ]][[ریشه غیر ربط::زيد| ]][[شامل این ریشه::ف| ]][[ریشه غیر ربط::ف| ]][[شامل این ریشه::هم| ]][[ریشه غیر ربط::هم| ]][[شامل این کلمه::إِيمَانا|إِيمَاناً]] [[کلمه غیر ربط::إِيمَانا| ]] [[شامل این ریشه::امن| ]][[ریشه غیر ربط::امن| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمْ]] [[شامل این ریشه::هم| ]][[شامل این کلمه::يَسْتَبْشِرُون|يَسْتَبْشِرُونَ]] [[کلمه غیر ربط::يَسْتَبْشِرُون| ]] [[شامل این ریشه::بشر| ]][[ریشه غیر ربط::بشر| ]]'''}} | {{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذَا|إِذَا]] [[شامل این ریشه::اذا| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أُنْزِلَت|أُنْزِلَتْ]] [[کلمه غیر ربط::أُنْزِلَت| ]] [[شامل این ریشه::نزل| ]][[ریشه غیر ربط::نزل| ]][[شامل این کلمه::سُورَة|سُورَةٌ]] [[کلمه غیر ربط::سُورَة| ]] [[شامل این ریشه::سور| ]][[ریشه غیر ربط::سور| ]][[شامل این کلمه::فَمِنْهُم|فَمِنْهُمْ]] [[کلمه غیر ربط::فَمِنْهُم| ]] [[شامل این ریشه::ف| ]][[ریشه غیر ربط::ف| ]][[شامل این ریشه::من| ]][[ریشه غیر ربط::من| ]][[شامل این ریشه::هم| ]][[ریشه غیر ربط::هم| ]][[شامل این کلمه::مَن|مَنْ]] [[شامل این ریشه::من| ]][[شامل این کلمه::يَقُول|يَقُولُ]] [[کلمه غیر ربط::يَقُول| ]] [[شامل این ریشه::قول| ]][[ریشه غیر ربط::قول| ]][[شامل این کلمه::أَيّکُم|أَيُّکُمْ]] [[کلمه غیر ربط::أَيّکُم| ]] [[شامل این ریشه::ايى| ]][[ریشه غیر ربط::ايى| ]][[شامل این ریشه::کم| ]][[ریشه غیر ربط::کم| ]][[شامل این کلمه::زَادَتْه|زَادَتْهُ]] [[کلمه غیر ربط::زَادَتْه| ]] [[شامل این ریشه::زيد| ]][[ریشه غیر ربط::زيد| ]][[شامل این ریشه::ه| ]][[ریشه غیر ربط::ه| ]][[شامل این کلمه::هٰذِه|هٰذِهِ]] [[کلمه غیر ربط::هٰذِه| ]] [[شامل این ریشه::هذه| ]][[ریشه غیر ربط::هذه| ]][[شامل این کلمه::إِيمَانا|إِيمَاناً]] [[کلمه غیر ربط::إِيمَانا| ]] [[شامل این ریشه::امن| ]][[ریشه غیر ربط::امن| ]][[شامل این کلمه::فَأَمّا|فَأَمَّا]] [[شامل این ریشه::اما| ]][[شامل این ریشه::ف| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ]] [[شامل این ریشه::الذين| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن| ]][[ریشه غیر ربط::امن| ]][[شامل این کلمه::فَزَادَتْهُم|فَزَادَتْهُمْ]] [[کلمه غیر ربط::فَزَادَتْهُم| ]] [[شامل این ریشه::زيد| ]][[ریشه غیر ربط::زيد| ]][[شامل این ریشه::ف| ]][[ریشه غیر ربط::ف| ]][[شامل این ریشه::هم| ]][[ریشه غیر ربط::هم| ]][[شامل این کلمه::إِيمَانا|إِيمَاناً]] [[کلمه غیر ربط::إِيمَانا| ]] [[شامل این ریشه::امن| ]][[ریشه غیر ربط::امن| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمْ]] [[شامل این ریشه::هم| ]][[شامل این کلمه::يَسْتَبْشِرُون|يَسْتَبْشِرُونَ]] [[کلمه غیر ربط::يَسْتَبْشِرُون| ]] [[شامل این ریشه::بشر| ]][[ریشه غیر ربط::بشر| ]]'''}} | ||
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed" | |||
!کپی متن آیه | |||
|- | |||
|وَ إِذَا مَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زَادَتْهُ هٰذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ | |||
|} | |||
'''ترجمه ''' | '''ترجمه ''' | ||
<tabber> | <tabber> | ||
خط ۱۵: | خط ۱۸: | ||
|-|صادقی تهرانی=و هنگامیکه سورهای نازل شود، از میان آنان کسی است که میگوید: «این (سوره) ایمان کدام یک از شما را افزوده؟» پس امّا کسانی که ایمان آوردند بر ایمانشان افزود، حال آنکه (هم)آنان نوید میخواهند. | |-|صادقی تهرانی=و هنگامیکه سورهای نازل شود، از میان آنان کسی است که میگوید: «این (سوره) ایمان کدام یک از شما را افزوده؟» پس امّا کسانی که ایمان آوردند بر ایمانشان افزود، حال آنکه (هم)آنان نوید میخواهند. | ||
|-|معزی=و هرگاه فرود شود سورهای گویند گروهی از ایشان کدامیک را از شما بیفزودش ایمان اما آنان که ایمان آوردند بیفزودشان ایمان و ایشانند شادی کنان | |-|معزی=و هرگاه فرود شود سورهای گویند گروهی از ایشان کدامیک را از شما بیفزودش ایمان اما آنان که ایمان آوردند بیفزودشان ایمان و ایشانند شادی کنان | ||
|-|</tabber>< | |-|english=<div id="qenag">Whenever a chapter is revealed, some of them say, “Which of you has this increased in faith?” As for those who believe: it increases them in faith, and they rejoice.</div> | ||
{{آيه | سوره = سوره التوبة | نزول = | |-|</tabber> | ||
<div class="audiotable"> | |||
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/009124.mp3"></sound></div> | |||
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/009124.mp3"></sound></div> | |||
</div> | |||
{{آيه | سوره = سوره التوبة | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::124|١٢٤]] | قبلی = التوبة ١٢٣ | بعدی = التوبة ١٢٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | |||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِذا مَا»: هر زمان که. | «إِذا مَا»: هر زمان که. | ||
خط ۳۲: | خط ۴۰: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴۶#link307 | آيات ۱۲۹ - ۱۲۴، سوره توبه]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴۶#link307 | آيات ۱۲۹ - ۱۲۴، سوره توبه]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴۶#link308 | حال مؤ منين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴۶#link308 | حال مؤ منين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى]] | ||
خط ۳۹: | خط ۴۸: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴۷#link312 | روايتى در مورد پاك بودن پدران پيامبر(ص ) از زنا]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴۷#link312 | روايتى در مورد پاك بودن پدران پيامبر(ص ) از زنا]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۸_بخش۵۲#link132 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۸_بخش۵۲#link132 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ «124» | |||
و هرگاه سورهاى نازل شود، برخى از منافقان گويند: اين سوره، ايمان كدام يك از شما را افزود؟ امّا آنان كه ايمان آوردهاند، (آيات قرآن) بر ايمانشان بيافزايد و آنان بشارت مىگيرند. | |||
===پیام ها=== | |||
1- استهزا وموضعگيرى منفى به هنگام نزول قرآن، نشانهى نفاق است. أُنْزِلَتْ سُورَةٌ ... يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ ... | |||
2- منافقان با سؤالهاى خود، روحيّهى منفى خود را به ديگران انتقال مىدهند. | |||
يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً ... | |||
3- ايمان، مراتبى دارد وقابل كم و زياد شدن است، همان گونه كه نفاق، قابل توسعه و افزايش است. «فَزادَتْهُمْ إِيماناً» | |||
4- قرآن، وسيلهى خوبى براى شناختِ مؤمن از منافق است. «فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً» | |||
5- احساس شادى و نشاط روحى پس از شنيدن آيات قرآن، نشانهى تكامل و رشد ايمان است. «فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ» | |||
6- قرآن، مايهى بشارت و مژده به اهل ايمان است. «وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124) | |||
بعد از آن حق تعالى در باب اهل نفاق فرمايد: | |||
وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ: و چون نازل گرديده شود سورهاى يا قسمتى از قرآن. | |||
فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: پس بعضى از منافقان گويد با منافقى ديگر از روى انكار و استهزاء، يا با ضعفاى مؤمنان گويند به سخريه. أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً: كيست از شما كه بيفزود او را اين سوره ايمانى، يعنى كدام است آن كس كه او را اين سوره يقين و ثبات در دين بيفزايد. حق تعالى در جواب او فرمايد كه: فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا: پس آنانكه ايمان دارند. فَزادَتْهُمْ إِيماناً: پس زياد نمايد ايشان را اين سوره ايمان را به زيادتى علمى كه حاصل مىشود از تدبر در اين سوره و انضمام ايمان به آن. وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ: و ايشان شاد مىشوند به نزول آن و سبب زيادتى كمال و واسطه ارتفاع حال ايشان است. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (123) وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124) وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ (125) | |||
ترجمه | |||
اى آنانكه ايمان آوردند كارزار كنيد آنانرا كه نزديكند بشما از كافران و بايد بيابند در شما خشونتى و بدانيد كه خدا با پرهيزكاران است | |||
و چون نازل شود سوره پس بعضى از آنها كسى است كه ميگويد كدام يك از شما زياد نمود او را اين سوره ايمانى بايد گفت امّا آنانكه ايمان آوردند پس زياد نمود ايشانرا ايمانى و ايشان شادمان ميشوند | |||
و امّا آنانكه در دلهاشان مرضى است پس زياد نمود آنها را پليدىئى بپليديشان و مردند با آنكه بودند كافران. | |||
تفسير | |||
ترتيب جهاد با كفار آنستكه شروع شود بجهاد با نزديكترين آنها بحوزه و مملكت اسلام و بتدريج پيشروى شود و تا هر قدر ممكن است بر افراد مسلمانان افزوده و بر آب و خاك آنها توسعه داده شود و اين ترتيب طبيعى هر پيشرفت و عادى هر مملكت گيرى است و بايد كفار در مسلمانان حالت رقّت و رأفت مشاهده ننمايند تا طمع نكنند در استرضاى خاطر ايشان بغير قبول اسلام بلكه بايد غلظت و شدّت و خشونت در گفتار و رفتار و صبر و بردبارى در جهاد را در وجود ايشان بيابند و مسلمانان را موصوف باين صفات احراز نمايند تا موجب رعب و يأس از تسليم مسلمانان براى آنها شود بعلاوه منزجر شوند از اين سلوك مسلمانان با آنها و مرتدع شوند از بقاء بر كفر و نبايد مسلمانان از اثر سوء اين سلوك نگران باشند چون خداوند با كسانيكه اهل تقوى هستند و اين سلوك را با كفار براى رضاى خدا ميكنند همراه است و از آنها نگهدارى و مددكارى مينمايد و بعضى از منافقان وقتى سوره از قرآن نازل ميشود بطور استهزاء و انكار بمسلمانان ميگويند كدام يك از شما ايمانش بواسطه نزول و قرائت اين سوره زياد شد و جوابش آنستكه امّا اهل ايمان زياد شد ايمانشان بزياد شدن علمشان بآنسوره و اعتقادشان بصحّت مفاد آن و آنكه از جانب خدا است و خوشنود شدند بزياد شدن كمال و معرفتشان و | |||
---- | |||
جلد 2 صفحه 639 | |||
ارتفاع درجاتشان و اما اهل نفاق كه مبتلا بمرض شك و شبههاند زياد شد شكشان بشك در آن سوره و زياد شد بزيادتى شك پليدى آنها و افزوده شد اين پليدى بر پليدى سابقشان و رسوخ پيدا نمود در آنها و باقى ماند تا آنكه مردند بحال كفر و در كافى و عياشى از امام صادق (ع) نقل نموده كه فرمود خداوند ايمان را بر اعضاء و جوارح بنى آدم تقسيم و فرض نمود و در آنها متفرّق فرمود گفته شد از اينجا نقصان و تماميّت ايمان معلوم شد زيادى آن چگونه متصور است فرمود چون خدا فرموده و اذا ما انزلت سورة تا آخر آيه و نيز فرموده و زدناهم هدى و اگر ايمان زياد و كم نداشت احدى بر ديگرى فضلى نداشت و در نعمت و منزلت مساوى بودند ولى بتماميت ايمان اهل آن داخل بهشت ميشوند و بمزيّت ايمانشان متفاضل ميشود درجاتشان نزد خدا و بنقصان ايمانشان اهل تقصير داخل آتش ميشوند و قمى ره فرموده اين آيه ردّ كسى است كه توهّم نموده ايمان كم و زياد ندارد. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
2وَ إِذا ما أُنزِلَت سُورَةٌ فَمِنهُم مَن يَقُولُ أَيُّكُم زادَتهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتهُم إِيماناً وَ هُم يَستَبشِرُونَ (124) | |||
و زماني که نازل شود سورهاي از سور قرآني پس بعضي از اينکه منافقين از باب سخريه و استهزاء ميگويند اينکه سوره چه اثري داشت كي بواسطه اينکه سوره ايمانش زيادتي پيدا كرد در جواب آنها بگوئيد اما كساني که داراي ايمان بودند اينکه سوره باعث زيادتي ايمان آنها شد و بيكديگر بشارت ميدهند که اينکه سوره نازل شده و خورسندند. | |||
مسئلة- در باب ايمان در اخبار بسيار مراتبي ذكر شده مستقر و مستودع علم اليقين، عين اليقين، حق اليقين، بلكه در بعضي ده درجه و در بعضي زائد بر اينکه ذكر شده، بلكه در كافي بابي عنوان كرده که ايمان مبثوث علي الجوارح است و اخبار زيادي نقل فرموده مخصوصا خبر مفصلي از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرده در سهام ايمان سهم قلب سهم عينين سهم سمع سهم لسان سهم وجه سهم يدين سهم رجلين سهم عورت بعدا تشريح فرموده و براي هر يك تمسك بآيات قرآني كرده بعدا سه قسمت فرموده ايمان تام بيّن تمامه و ناقص بين نقصانه و زائد راجح مراجعه فرمائيد. و ما بطور خلاصه اشارهاي ميكنيم از حيث كميت و كيفيت ايمان تام عبارت از ايمانيست که تمام اعضاء و جوارح را كنترل كند ترك واجبي نشود و فعل حرامي مرتكب نشود و اينکه هم درجاتي دارد تا برسد بآنكه بفرمايد | |||
(لو كشف الغطاء ما ازدت يقينا) | |||
و پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بفرمايد اگر ايمان پسر عمم علي را با ايمان جن و انس مقايسه كنند بر تمام آنها زيادتي دارد و اما از حيث كيفيت معرفت بمراتب توحيد و شئونات نبيّ صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و فضائل ائمه عليهم السلام و خصوصيات معاد و امثال اينها. | |||
وَ إِذا ما أُنزِلَت سُورَةٌ چون قرآن نجوما نازل شد در ظرف بيست و دو سال | |||
جلد 9 - صفحه 337 | |||
و هر سورهاي مشتمل بر خصوصياتيست که موجب زيادتي ايمان ميشود فمنهم از منافقين (من يقول از باب سخريه و استهزاء أَيُّكُم زادَتهُ هذِهِ إِيماناً خطاب بمؤمنين است و جواب آنها اينست که فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا در هر درجه که هستند فَزادَتهُم إِيماناً و بيك ديگر بشارت ميدهند براي نزول سوره وَ هُم يَستَبشِرُونَ | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 124)- تأثیر آیات قرآن بر دلهای آماده و آلوده: به تناسب بحثهایی که در باره منافقان و مؤمنان گذشت، در این آیه و آیه بعد اشاره به یکی از نشانههای بارز این دو گروه شده است. | |||
نخست میگوید: «و هنگامی که سورهای نازل میشود، بعضی از منافقان به یکدیگر میگویند: ایمان کدامیک از شما را نزول این سوره افزون ساخت»؟ (وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ أَیُّکُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِیماناً). | |||
و با این سخن میخواستند عدم تأثیر سورههای قرآن و بیاعتنایی خود را نسبت به آنها بیان کنند. | |||
اما قرآن با لحن قاطعی به آنها پاسخ میدهد و ضمن تقسیم مردم به دو گروه، میگوید: «اما کسانی که ایمان آوردهاند! نزول این آیات بر ایمانشان افزوده و آنها به فضل و رحمت الهی خوشحالند» (فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِیماناً وَ هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ). | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
خط ۹۰: | خط ۲۰۷: | ||
[[رده:موضعگیرى منفى علیه ارزشها]][[رده:مراتب ایمان]][[رده:نشانه هاى ازدیاد ایمان]][[رده:نشانه هاى تکامل]][[رده:توطئه دشمنان دین]][[رده:دشمنان دین و معارف قرآن]][[رده:آثار نزول قرآن]][[رده:استهزاى آیات قرآن]][[رده:اقسام نزول قرآن]][[رده:تاریخ قرآن]][[رده:سرور از استماع قرآن]][[رده:موضعگیرى منفى علیه قرآن]][[رده:نزول دفعى قرآن]][[رده:تبلیغ محمد]][[رده:عوامل ازدیاد ایمان مؤمنان]][[رده:عوامل سرور مؤمنان صدر اسلام]][[رده:مؤمنان و نزول قرآن]][[رده:استهزاى منافقان]][[رده:تلاش منافقان]][[رده:توطئه منافقان]][[رده:منافقان صدر اسلام و قرآن]][[رده:منافقان و قرآن]][[رده:هدایت ناپذیرى منافقان]][[رده:نشانههاى نفاق]] | [[رده:موضعگیرى منفى علیه ارزشها]][[رده:مراتب ایمان]][[رده:نشانه هاى ازدیاد ایمان]][[رده:نشانه هاى تکامل]][[رده:توطئه دشمنان دین]][[رده:دشمنان دین و معارف قرآن]][[رده:آثار نزول قرآن]][[رده:استهزاى آیات قرآن]][[رده:اقسام نزول قرآن]][[رده:تاریخ قرآن]][[رده:سرور از استماع قرآن]][[رده:موضعگیرى منفى علیه قرآن]][[رده:نزول دفعى قرآن]][[رده:تبلیغ محمد]][[رده:عوامل ازدیاد ایمان مؤمنان]][[رده:عوامل سرور مؤمنان صدر اسلام]][[رده:مؤمنان و نزول قرآن]][[رده:استهزاى منافقان]][[رده:تلاش منافقان]][[رده:توطئه منافقان]][[رده:منافقان صدر اسلام و قرآن]][[رده:منافقان و قرآن]][[رده:هدایت ناپذیرى منافقان]][[رده:نشانههاى نفاق]] | ||
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره التوبة ]] | [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره التوبة ]] | ||
{{#seo: | |||
|title=آیه 124 سوره توبه | |||
|title_mode=replace | |||
|keywords=آیه 124 سوره توبه,توبه 124,وَ إِذَا مَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زَادَتْهُ هٰذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ,موضعگیرى منفى علیه ارزشها,مراتب ایمان,نشانه هاى ازدیاد ایمان,نشانه هاى تکامل,توطئه دشمنان دین,دشمنان دین و معارف قرآن,آثار نزول قرآن,استهزاى آیات قرآن,اقسام نزول قرآن,تاریخ قرآن,سرور از استماع قرآن,موضعگیرى منفى علیه قرآن,نزول دفعى قرآن,تبلیغ محمد,عوامل ازدیاد ایمان مؤمنان,عوامل سرور مؤمنان صدر اسلام,مؤمنان و نزول قرآن,استهزاى منافقان,تلاش منافقان,توطئه منافقان,منافقان صدر اسلام و قرآن,منافقان و قرآن,هدایت ناپذیرى منافقان,نشانههاى نفاق,آیات قرآن سوره التوبة | |||
|description=وَ إِذَا مَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زَادَتْهُ هٰذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ | |||
|image=Wiki_Logo.png | |||
|image_alt=الکتاب | |||
|site_name=الکتاب | |||
}} |
نسخهٔ کنونی تا ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۰۰
کپی متن آیه |
---|
وَ إِذَا مَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زَادَتْهُ هٰذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ |
ترجمه
التوبة ١٢٣ | آیه ١٢٤ | التوبة ١٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِذا مَا»: هر زمان که.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ... (۱) إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ... (۴) وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ... (۳) نَحْنُ نَقُصُ عَلَيْکَ نَبَأَهُمْ... (۲) وَ يَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ... (۱) وَ الَّذِينَ إِذَا ذُکِّرُوا بِآيَاتِ... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۲۹ - ۱۲۴، سوره توبه
- حال مؤ منين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى
- هيچ سوره قرآنى بى اثر در دلها نيست ، قلب سليم را ايمان و سرور مى افزايد و قلب مريض را رجس و ضلالت
- توصيف پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به اينكه نسبت به هدايت مردم حرص و اهتمام شديد دارد
- روايتى درباره نقض و تماميت ايمان و شدت و ضعف آن
- روايتى در مورد پاك بودن پدران پيامبر(ص ) از زنا
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ «124»
و هرگاه سورهاى نازل شود، برخى از منافقان گويند: اين سوره، ايمان كدام يك از شما را افزود؟ امّا آنان كه ايمان آوردهاند، (آيات قرآن) بر ايمانشان بيافزايد و آنان بشارت مىگيرند.
پیام ها
1- استهزا وموضعگيرى منفى به هنگام نزول قرآن، نشانهى نفاق است. أُنْزِلَتْ سُورَةٌ ... يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ ...
2- منافقان با سؤالهاى خود، روحيّهى منفى خود را به ديگران انتقال مىدهند.
يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً ...
3- ايمان، مراتبى دارد وقابل كم و زياد شدن است، همان گونه كه نفاق، قابل توسعه و افزايش است. «فَزادَتْهُمْ إِيماناً»
4- قرآن، وسيلهى خوبى براى شناختِ مؤمن از منافق است. «فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً»
5- احساس شادى و نشاط روحى پس از شنيدن آيات قرآن، نشانهى تكامل و رشد ايمان است. «فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ»
6- قرآن، مايهى بشارت و مژده به اهل ايمان است. «وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ»
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124)
بعد از آن حق تعالى در باب اهل نفاق فرمايد:
وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ: و چون نازل گرديده شود سورهاى يا قسمتى از قرآن.
فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: پس بعضى از منافقان گويد با منافقى ديگر از روى انكار و استهزاء، يا با ضعفاى مؤمنان گويند به سخريه. أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً: كيست از شما كه بيفزود او را اين سوره ايمانى، يعنى كدام است آن كس كه او را اين سوره يقين و ثبات در دين بيفزايد. حق تعالى در جواب او فرمايد كه: فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا: پس آنانكه ايمان دارند. فَزادَتْهُمْ إِيماناً: پس زياد نمايد ايشان را اين سوره ايمان را به زيادتى علمى كه حاصل مىشود از تدبر در اين سوره و انضمام ايمان به آن. وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ: و ايشان شاد مىشوند به نزول آن و سبب زيادتى كمال و واسطه ارتفاع حال ايشان است.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (123) وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124) وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ (125)
ترجمه
اى آنانكه ايمان آوردند كارزار كنيد آنانرا كه نزديكند بشما از كافران و بايد بيابند در شما خشونتى و بدانيد كه خدا با پرهيزكاران است
و چون نازل شود سوره پس بعضى از آنها كسى است كه ميگويد كدام يك از شما زياد نمود او را اين سوره ايمانى بايد گفت امّا آنانكه ايمان آوردند پس زياد نمود ايشانرا ايمانى و ايشان شادمان ميشوند
و امّا آنانكه در دلهاشان مرضى است پس زياد نمود آنها را پليدىئى بپليديشان و مردند با آنكه بودند كافران.
تفسير
ترتيب جهاد با كفار آنستكه شروع شود بجهاد با نزديكترين آنها بحوزه و مملكت اسلام و بتدريج پيشروى شود و تا هر قدر ممكن است بر افراد مسلمانان افزوده و بر آب و خاك آنها توسعه داده شود و اين ترتيب طبيعى هر پيشرفت و عادى هر مملكت گيرى است و بايد كفار در مسلمانان حالت رقّت و رأفت مشاهده ننمايند تا طمع نكنند در استرضاى خاطر ايشان بغير قبول اسلام بلكه بايد غلظت و شدّت و خشونت در گفتار و رفتار و صبر و بردبارى در جهاد را در وجود ايشان بيابند و مسلمانان را موصوف باين صفات احراز نمايند تا موجب رعب و يأس از تسليم مسلمانان براى آنها شود بعلاوه منزجر شوند از اين سلوك مسلمانان با آنها و مرتدع شوند از بقاء بر كفر و نبايد مسلمانان از اثر سوء اين سلوك نگران باشند چون خداوند با كسانيكه اهل تقوى هستند و اين سلوك را با كفار براى رضاى خدا ميكنند همراه است و از آنها نگهدارى و مددكارى مينمايد و بعضى از منافقان وقتى سوره از قرآن نازل ميشود بطور استهزاء و انكار بمسلمانان ميگويند كدام يك از شما ايمانش بواسطه نزول و قرائت اين سوره زياد شد و جوابش آنستكه امّا اهل ايمان زياد شد ايمانشان بزياد شدن علمشان بآنسوره و اعتقادشان بصحّت مفاد آن و آنكه از جانب خدا است و خوشنود شدند بزياد شدن كمال و معرفتشان و
جلد 2 صفحه 639
ارتفاع درجاتشان و اما اهل نفاق كه مبتلا بمرض شك و شبههاند زياد شد شكشان بشك در آن سوره و زياد شد بزيادتى شك پليدى آنها و افزوده شد اين پليدى بر پليدى سابقشان و رسوخ پيدا نمود در آنها و باقى ماند تا آنكه مردند بحال كفر و در كافى و عياشى از امام صادق (ع) نقل نموده كه فرمود خداوند ايمان را بر اعضاء و جوارح بنى آدم تقسيم و فرض نمود و در آنها متفرّق فرمود گفته شد از اينجا نقصان و تماميّت ايمان معلوم شد زيادى آن چگونه متصور است فرمود چون خدا فرموده و اذا ما انزلت سورة تا آخر آيه و نيز فرموده و زدناهم هدى و اگر ايمان زياد و كم نداشت احدى بر ديگرى فضلى نداشت و در نعمت و منزلت مساوى بودند ولى بتماميت ايمان اهل آن داخل بهشت ميشوند و بمزيّت ايمانشان متفاضل ميشود درجاتشان نزد خدا و بنقصان ايمانشان اهل تقصير داخل آتش ميشوند و قمى ره فرموده اين آيه ردّ كسى است كه توهّم نموده ايمان كم و زياد ندارد.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
2وَ إِذا ما أُنزِلَت سُورَةٌ فَمِنهُم مَن يَقُولُ أَيُّكُم زادَتهُ هذِهِ إِيماناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتهُم إِيماناً وَ هُم يَستَبشِرُونَ (124)
و زماني که نازل شود سورهاي از سور قرآني پس بعضي از اينکه منافقين از باب سخريه و استهزاء ميگويند اينکه سوره چه اثري داشت كي بواسطه اينکه سوره ايمانش زيادتي پيدا كرد در جواب آنها بگوئيد اما كساني که داراي ايمان بودند اينکه سوره باعث زيادتي ايمان آنها شد و بيكديگر بشارت ميدهند که اينکه سوره نازل شده و خورسندند.
مسئلة- در باب ايمان در اخبار بسيار مراتبي ذكر شده مستقر و مستودع علم اليقين، عين اليقين، حق اليقين، بلكه در بعضي ده درجه و در بعضي زائد بر اينکه ذكر شده، بلكه در كافي بابي عنوان كرده که ايمان مبثوث علي الجوارح است و اخبار زيادي نقل فرموده مخصوصا خبر مفصلي از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرده در سهام ايمان سهم قلب سهم عينين سهم سمع سهم لسان سهم وجه سهم يدين سهم رجلين سهم عورت بعدا تشريح فرموده و براي هر يك تمسك بآيات قرآني كرده بعدا سه قسمت فرموده ايمان تام بيّن تمامه و ناقص بين نقصانه و زائد راجح مراجعه فرمائيد. و ما بطور خلاصه اشارهاي ميكنيم از حيث كميت و كيفيت ايمان تام عبارت از ايمانيست که تمام اعضاء و جوارح را كنترل كند ترك واجبي نشود و فعل حرامي مرتكب نشود و اينکه هم درجاتي دارد تا برسد بآنكه بفرمايد
(لو كشف الغطاء ما ازدت يقينا)
و پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بفرمايد اگر ايمان پسر عمم علي را با ايمان جن و انس مقايسه كنند بر تمام آنها زيادتي دارد و اما از حيث كيفيت معرفت بمراتب توحيد و شئونات نبيّ صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و فضائل ائمه عليهم السلام و خصوصيات معاد و امثال اينها.
وَ إِذا ما أُنزِلَت سُورَةٌ چون قرآن نجوما نازل شد در ظرف بيست و دو سال
جلد 9 - صفحه 337
و هر سورهاي مشتمل بر خصوصياتيست که موجب زيادتي ايمان ميشود فمنهم از منافقين (من يقول از باب سخريه و استهزاء أَيُّكُم زادَتهُ هذِهِ إِيماناً خطاب بمؤمنين است و جواب آنها اينست که فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا در هر درجه که هستند فَزادَتهُم إِيماناً و بيك ديگر بشارت ميدهند براي نزول سوره وَ هُم يَستَبشِرُونَ
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 124)- تأثیر آیات قرآن بر دلهای آماده و آلوده: به تناسب بحثهایی که در باره منافقان و مؤمنان گذشت، در این آیه و آیه بعد اشاره به یکی از نشانههای بارز این دو گروه شده است.
نخست میگوید: «و هنگامی که سورهای نازل میشود، بعضی از منافقان به یکدیگر میگویند: ایمان کدامیک از شما را نزول این سوره افزون ساخت»؟ (وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ أَیُّکُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِیماناً).
و با این سخن میخواستند عدم تأثیر سورههای قرآن و بیاعتنایی خود را نسبت به آنها بیان کنند.
اما قرآن با لحن قاطعی به آنها پاسخ میدهد و ضمن تقسیم مردم به دو گروه، میگوید: «اما کسانی که ایمان آوردهاند! نزول این آیات بر ایمانشان افزوده و آنها به فضل و رحمت الهی خوشحالند» (فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِیماناً وَ هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ).
نکات آیه
۱ - برخورد استهزاآمیز منافقان در برابر آیات الهى قرآن، به هنگام نزول سوره اى از آن (و إذا ما أنزلت سورة فمنهم من یقول أیّکم زادته هذه إیمناً) ضمیر «منهم» به منافقان برمى گردد و استفهام در «أیکم زادته ... » استفهام انکارى است، انکار تأثیرگذارى قرآن، بیانگر تحقیر آیات الهى و به استهزا گرفتن آن مى باشد.
۲ - موضع گیرى منفى و تمسخرآمیز در برابر آیات الهى قرآن و ارزشهاى دینى، نشانه نفاق است. (و إذا ما أنزلت سورة فمنهم من یقول أیّکم زادته هذه إیمناً)
۳ - نزول دفعى بعضى از سوره هاى قرآن در مدینه (و إذا ما أنزلت سورة) برداشت فوق بر این اساس است که «انزال» در «أنزلت سورة» براى نزول دفعى به کار رفته باشد.
۴ - ابلاغ بى درنگ آیات الهى از سوى پیامبر(ص) پس از نزول آن (و إذا ما أنزلت ... فمنهم من یقول) برداشت فوق بدین احتمال است که «فاء» در «فمنهم» نشانه عدم تراخى میان نزول سوره و اطلاع و استهزاى منافقان بوده و لازمه این عدم تراخى، سرعت ابلاغ آیات از سوى پیامبر(ص) مى باشد.
۵ - منافقان صدر اسلام، مردمانى تأثیرناپذیر در برابر آیات الهى قرآن (و إذا ما أنزلت سورة فمنهم من یقول أیّکم زادته هذه إیمناً)
۶ - انکار نفوذ آموزه هاى قرآن در میان دل و جان مردم، از ترفندهاى منافقان و دشمنان دین (و إذا ما أنزلت سورة فمنهم من یقول أیّکم زادته هذه إیمناً) استفهام در جمله «أیّکم زادته ... » استفهام انکارى و بیانگر نفى تأثیرگذارى آیات قرآن در دل و جان اهل ایمان است. قابل ذکر است که ضمیر «منهم» به منافقان برمى گردد.
۷ - ایمان، داراى درجات متفاوت و شدت و ضعف (أیّکم زادته هذه إیمناً ... فزادتهم إیمناً)
۸ - تلاش منافقان براى سرایت دادن روحیه منفى خویش (تأثیرناپذیرى از آیات الهى قرآن) به دیگران (فمنهم من یقول أیّکم زادته هذه إیمناً)
۹ - احساس شادمانى و نشاط روحى پس از شنیدن آیات قرآن، نشانه تکامل و ازدیاد ایمان (فزادتهم إیمناً و هم یستبشرون)
۱۰ - افزایش ایمان مؤمنان و بروز شادمانى در چهره آنان، با نزول و شنیدن آیه هاى قرآن (فأما الذین ءامنوا فزادتهم إیمناً و هم یستبشرون)
موضوعات مرتبط
- ارزشها: موضعگیرى منفى علیه ارزشها ۲
- ایمان: مراتب ایمان ۷ ; نشانه هاى ازدیاد ایمان ۹
- تکامل: نشانه هاى تکامل ۹
- دین: توطئه دشمنان دین ۶ ; دشمنان دین و معارف قرآن ۶
- قرآن: آثار نزول قرآن ۱۰ ; استهزاى آیات قرآن ۱ ; اقسام نزول قرآن ۳ ; تاریخ قرآن ۳ ; سرور از استماع قرآن ۹ ; موضعگیرى منفى علیه قرآن ۲ ; نزول دفعى قرآن ۳
- محمّد(ص): تبلیغ محمّد(ص) ۴
- مؤمنان: عوامل ازدیاد ایمان مؤمنان ۱۰ ; عوامل سرور مؤمنان صدر اسلام ۱۰ ; مؤمنان و نزول قرآن ۱۰
- منافقان: استهزاى منافقان ۱ ; تلاش منافقان ۸ ; توطئه منافقان ۶ ; منافقان صدر اسلام و قرآن ۵ ; منافقان و قرآن ۶، ۸ ; هدایت ناپذیرى منافقان ۵
- نفاق: نشانههاى نفاق ۲
منابع