الأنعام ١٣٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن جزییات آیه) |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لِکُل|لِکُلٍ]] [[کلمه غیر ربط::لِکُل| ]] [[شامل این ریشه::کلل| ]][[ریشه غیر ربط::کلل| ]][[شامل این ریشه::ل| ]][[ریشه غیر ربط::ل| ]][[شامل این کلمه::دَرَجَات|دَرَجَاتٌ]] [[کلمه غیر ربط::دَرَجَات| ]] [[شامل این ریشه::درج| ]][[ریشه غیر ربط::درج| ]][[شامل این کلمه::مِمّا|مِمَّا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این ریشه::من| ]][[شامل این کلمه::عَمِلُوا|عَمِلُوا]] [[کلمه غیر ربط::عَمِلُوا| ]] [[شامل این ریشه::عمل| ]][[ریشه غیر ربط::عمل| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::رَبّک|رَبُّکَ]] [[کلمه غیر ربط::رَبّک| ]] [[شامل این ریشه::ربب| ]][[ریشه غیر ربط::ربب| ]][[شامل این ریشه::ک| ]][[ریشه غیر ربط::ک| ]][[شامل این کلمه::بِغَافِل|بِغَافِلٍ]] [[کلمه غیر ربط::بِغَافِل| ]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[ریشه غیر ربط::ب| ]][[شامل این ریشه::غفل| ]][[ریشه غیر ربط::غفل| ]][[شامل این کلمه::عَمّا|عَمَّا]] [[شامل این ریشه::عن| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::يَعْمَلُون|يَعْمَلُونَ]] [[کلمه غیر ربط::يَعْمَلُون| ]] [[شامل این ریشه::عمل| ]][[ریشه غیر ربط::عمل| ]]'''}} | {{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لِکُل|لِکُلٍ]] [[کلمه غیر ربط::لِکُل| ]] [[شامل این ریشه::کلل| ]][[ریشه غیر ربط::کلل| ]][[شامل این ریشه::ل| ]][[ریشه غیر ربط::ل| ]][[شامل این کلمه::دَرَجَات|دَرَجَاتٌ]] [[کلمه غیر ربط::دَرَجَات| ]] [[شامل این ریشه::درج| ]][[ریشه غیر ربط::درج| ]][[شامل این کلمه::مِمّا|مِمَّا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این ریشه::من| ]][[شامل این کلمه::عَمِلُوا|عَمِلُوا]] [[کلمه غیر ربط::عَمِلُوا| ]] [[شامل این ریشه::عمل| ]][[ریشه غیر ربط::عمل| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::رَبّک|رَبُّکَ]] [[کلمه غیر ربط::رَبّک| ]] [[شامل این ریشه::ربب| ]][[ریشه غیر ربط::ربب| ]][[شامل این ریشه::ک| ]][[ریشه غیر ربط::ک| ]][[شامل این کلمه::بِغَافِل|بِغَافِلٍ]] [[کلمه غیر ربط::بِغَافِل| ]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[ریشه غیر ربط::ب| ]][[شامل این ریشه::غفل| ]][[ریشه غیر ربط::غفل| ]][[شامل این کلمه::عَمّا|عَمَّا]] [[شامل این ریشه::عن| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::يَعْمَلُون|يَعْمَلُونَ]] [[کلمه غیر ربط::يَعْمَلُون| ]] [[شامل این ریشه::عمل| ]][[ریشه غیر ربط::عمل| ]]'''}} | ||
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed" | |||
!کپی متن آیه | |||
|- | |||
|وَ لِکُلٍ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ مَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ | |||
|} | |||
'''ترجمه ''' | '''ترجمه ''' | ||
<tabber> | <tabber> | ||
خط ۱۵: | خط ۱۸: | ||
|-|صادقی تهرانی=و برای هر یک (از مکلفان) از آنچه انجام دادهاند، درجاتی است و پروردگارت از آنچه میکنند غافل نیست. | |-|صادقی تهرانی=و برای هر یک (از مکلفان) از آنچه انجام دادهاند، درجاتی است و پروردگارت از آنچه میکنند غافل نیست. | ||
|-|معزی=و هرکدام را پایههائی است از آنچه کردند و نیست پروردگار تو غافل از آنچه میکنند | |-|معزی=و هرکدام را پایههائی است از آنچه کردند و نیست پروردگار تو غافل از آنچه میکنند | ||
|-|</tabber>< | |-|english=<div id="qenag">They all have ranks according to what they did; and your Lord is not unaware of what they do.</div> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = | |-|</tabber> | ||
<div class="audiotable"> | |||
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/006132.mp3"></sound></div> | |||
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/006132.mp3"></sound></div> | |||
</div> | |||
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::132|١٣٢]] | قبلی = الأنعام ١٣١ | بعدی = الأنعام ١٣٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | |||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مِمَّا»: از آنچه. به خاطر آنچه. | «مِمَّا»: از آنچه. به خاطر آنچه. | ||
خط ۳۳: | خط ۴۱: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]] | ||
خط ۴۲: | خط ۵۱: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link299 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link299 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ «132» | |||
و براى هر كس بر اساس آنچه انجام دادهاند درجاتى است، و پروردگار تو از آنچه مىكنند غافل نيست. | |||
===نکته ها=== | |||
مراد از «دَرَجاتٌ» در اين آيه، درجاتِ رشد نيست، بلكه شامل دركاتِ سقوط نيز مىشود. | |||
===پیام ها=== | |||
1- خداوند، عادل است و مرتبهى هر كس را طبق عملكرد خود او قرار مىدهد. | |||
«دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا» | |||
2- سعادت و شقاوت انسان، بسته به اعمال اوست. «مِمَّا عَمِلُوا» | |||
3- انسان بايد بهوش باشد، زيرا تحت نظر خداست. «وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ» | |||
---- | |||
«1». اسراء، 15. | |||
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 558 | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (132) | |||
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا: و از براى هر يك از مكلفان است درجات و مراتب ثواب و عقاب اعمال خود وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ: و نيست پروردگار تو بيخبر از آنچه مردمان مىكنند، پس مخفى نباشد بر او عمل هيچ عاملى، و قدر ثواب و عقابى كه مستحقند. در اسرائيليات خداوند تعالى فرمايد: | |||
يابن آدم انّى لم اخلقكم عبثا و لا جعلتكم سدى و لا انا بغافل عمّا تعملون و انّكم لن تنالوا ما عندى الّا بالصّبر على ما تكرهون في طلب رضائى و الصّبر على طاعتى ايسر عليكم من الصّبر على حرّ النّار و عذاب الدّنيا ايسر عليكم من عذاب الاخرة. اى پسر آدم، بدرستى كه خلق نكردم شما را عبث، و قرار ندادم شما را واگذاشته شده، و نيستم غافل از آنچه مىكنيد، و بدرستى كه شما هرگز نمىرسيد به مثوباتى كه نزد من است مگر به صبر كردن بر آنچه كراهت داريد در طلب رضاى من، و صبر بر طاعت من آسانتر است بر شما از عذاب آخرت. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (132) | |||
ترجمه | |||
و از براى هر يك مراتبى است از آنچه بجا آوردند و نيست پروردگار تو غافل از آنچه بجا ميآورند | |||
تفسير | |||
براى هر يك از جنّ و انس و مؤمن و كافر درجات و مراتبى است حاصل از اعمال و عقائد آنها مختلف در قرب و بعد از ساحت ربوبى كه بحسب آن مراتب مشمول ثواب و عقاب خواهند شد و خداوند عالم است باعمال آنها و ميزان استحقاقشان از اجر و وزر و امرى بر او پوشيده نيست و تعملون بصيغه خطاب نيز قرائت شده است. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمّا يَعمَلُونَ (132) | |||
و از براي هر فردي درجاتي معين شده از آنچه که عمل كردند و نيست پروردگار تو بغافل از آنچه عمل ميكنند. | |||
و لكل مضاف اليه محذوف است يعني هر فردي از افراد مكلفين از جن و انس درجات يعني مراتب مختلفه چه در طرف مثوبات باشد که مراتب عاليه است و چه در عقوبات باشد که دركات سافله است، و اما اختلاف درجات در مثوبات از جهت اختلاف در مراتب ايمان است هر چه ايمان قويتر باشد كمّا و كيفا مرتبه او بالاتر است يا اخلاق هر چه صفات حميده او بيشتر باشد يا آنكه مراتبش بالاتر باشد درجه اعلاي هر صفتي را دارا باشد مثوباتش زيادتر است يا اعمال صالحه يا از جهت كميت که اعمال صالحه بيشتر باشد يا از جهت كيفيت که مراعات آداب و سنن و شرائط قبول که پسنديدهتر باشد البته مقاماتش بهتر و بالاتر است و اما اختلاف دركات در طرف عقوبات آنهم هر اندازه كفر و شرك و ضلالت و عنادش بيشتر يا اخلاق رذيله و صفات خبيثه او شديدتر يا بيشتر يا معاصي و تعديات و ظلمهاي او شديدتر يا بيشتر باشد عقوباتش شديدتر و زيادتر است و بالجمله اعمال | |||
جلد 7 - صفحه 210 | |||
قلبيه که راجع بعقائد است و نفسيه که راجع باخلاق است و جوارحيه که راجع بافعال است از حيث كميت و كيفيت بيشتر است مثوبت و عقوبتش شديدتر است و اينکه موضوع در بسياري از آيات تصريحا و تلويحا ذكر شده. | |||
مِمّا عَمِلُوا چه عمل قلبي يا نفسي يا جوارحي چنانچه ميفرمايد فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَيراً يَرَهُ وَ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ زلزال آيه 7 و 8، و تعبير بمن تبعيضيه است يعني از كليه اعمال هر مقدار که باشد. | |||
وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ غفلت از عوارض و حوادث است و واجب الوجود محل عوارض و حوادث واقع نميشود عَمّا يَعمَلُونَ تعبير بعن بمعني تجاوز است يعني از آنها صادر ميشود زيرا هر فعلي مصدر است و در اينجا اسم مصدر است البته احتياج بفاعل دارد که اينکه فعل از او صادر شود و ظاهر فعل افعال اختياريه است بلكه فعل غير اختياري مورد مثوبت و عقوبت نيست. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
خط ۸۰: | خط ۱۷۹: | ||
[[رده:ها در قیامت]][[رده:درجات اخروى انسان ها]][[رده:عمل انسان]][[رده:در قیامت]][[رده:درجات اخروى جنیان]][[رده:عمل جنیان]][[رده:تنزیه خدا]][[رده:خدا و غفلت]][[رده:علم خدا]][[رده:قانونمندى عطایاى اخروى]][[رده:آثار اخروى عمل]][[رده:آثار عمل]][[رده:اهمیت مراقبت بر عمل]][[رده:درجات قیامت]][[رده:درکات قیامت]][[رده:عوامل مؤثر در درجات قیامت]][[رده:عوامل مؤثر در درکات قیامت]][[رده:ویژگیهاى قیامت]] | [[رده:ها در قیامت]][[رده:درجات اخروى انسان ها]][[رده:عمل انسان]][[رده:در قیامت]][[رده:درجات اخروى جنیان]][[رده:عمل جنیان]][[رده:تنزیه خدا]][[رده:خدا و غفلت]][[رده:علم خدا]][[رده:قانونمندى عطایاى اخروى]][[رده:آثار اخروى عمل]][[رده:آثار عمل]][[رده:اهمیت مراقبت بر عمل]][[رده:درجات قیامت]][[رده:درکات قیامت]][[رده:عوامل مؤثر در درجات قیامت]][[رده:عوامل مؤثر در درکات قیامت]][[رده:ویژگیهاى قیامت]] | ||
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنعام ]] | [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنعام ]] | ||
{{#seo: | |||
|title=آیه 132 سوره أنعام | |||
|title_mode=replace | |||
|keywords=آیه 132 سوره أنعام,أنعام 132,وَ لِکُلٍ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ مَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ,ها در قیامت,درجات اخروى انسان ها,عمل انسان,در قیامت,درجات اخروى جنیان,عمل جنیان,تنزیه خدا,خدا و غفلت,علم خدا,قانونمندى عطایاى اخروى,آثار اخروى عمل,آثار عمل,اهمیت مراقبت بر عمل,درجات قیامت,درکات قیامت,عوامل مؤثر در درجات قیامت,عوامل مؤثر در درکات قیامت,ویژگیهاى قیامت,آیات قرآن سوره الأنعام | |||
|description=وَ لِکُلٍ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ مَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ | |||
|image=Wiki_Logo.png | |||
|image_alt=الکتاب | |||
|site_name=الکتاب | |||
}} |
نسخهٔ کنونی تا ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۴
کپی متن آیه |
---|
وَ لِکُلٍ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ مَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ |
ترجمه
الأنعام ١٣١ | آیه ١٣٢ | الأنعام ١٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مِمَّا»: از آنچه. به خاطر آنچه.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
الَّذِينَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ... (۰)
قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ... (۲) لَقَدْ مَنَ اللَّهُ عَلَى... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام
- بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .
- سلطه و ولايت شياطين بر انسان ، قهرى نيست ، بلكه به اعتراف كفار در قيامت ، نتيجه معامله طرفينى است .
- بعثت پيامبران حجت را بر كافرين تمام كرده است .
- سه نكته كه از معناى آيه استفاده مى شود.
- سنت الهى چنان نيست كه مردم بى خبر را (قبل از اتمام حجت ) هلاك سازد.
- نفى جميع انحاء ظلم از خداى متعال در جمله : (( و ربك الغنى ذوالرحمة )) .
- (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ «132»
و براى هر كس بر اساس آنچه انجام دادهاند درجاتى است، و پروردگار تو از آنچه مىكنند غافل نيست.
نکته ها
مراد از «دَرَجاتٌ» در اين آيه، درجاتِ رشد نيست، بلكه شامل دركاتِ سقوط نيز مىشود.
پیام ها
1- خداوند، عادل است و مرتبهى هر كس را طبق عملكرد خود او قرار مىدهد.
«دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا»
2- سعادت و شقاوت انسان، بسته به اعمال اوست. «مِمَّا عَمِلُوا»
3- انسان بايد بهوش باشد، زيرا تحت نظر خداست. «وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ»
«1». اسراء، 15.
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 558
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (132)
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا: و از براى هر يك از مكلفان است درجات و مراتب ثواب و عقاب اعمال خود وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ: و نيست پروردگار تو بيخبر از آنچه مردمان مىكنند، پس مخفى نباشد بر او عمل هيچ عاملى، و قدر ثواب و عقابى كه مستحقند. در اسرائيليات خداوند تعالى فرمايد:
يابن آدم انّى لم اخلقكم عبثا و لا جعلتكم سدى و لا انا بغافل عمّا تعملون و انّكم لن تنالوا ما عندى الّا بالصّبر على ما تكرهون في طلب رضائى و الصّبر على طاعتى ايسر عليكم من الصّبر على حرّ النّار و عذاب الدّنيا ايسر عليكم من عذاب الاخرة. اى پسر آدم، بدرستى كه خلق نكردم شما را عبث، و قرار ندادم شما را واگذاشته شده، و نيستم غافل از آنچه مىكنيد، و بدرستى كه شما هرگز نمىرسيد به مثوباتى كه نزد من است مگر به صبر كردن بر آنچه كراهت داريد در طلب رضاى من، و صبر بر طاعت من آسانتر است بر شما از عذاب آخرت.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (132)
ترجمه
و از براى هر يك مراتبى است از آنچه بجا آوردند و نيست پروردگار تو غافل از آنچه بجا ميآورند
تفسير
براى هر يك از جنّ و انس و مؤمن و كافر درجات و مراتبى است حاصل از اعمال و عقائد آنها مختلف در قرب و بعد از ساحت ربوبى كه بحسب آن مراتب مشمول ثواب و عقاب خواهند شد و خداوند عالم است باعمال آنها و ميزان استحقاقشان از اجر و وزر و امرى بر او پوشيده نيست و تعملون بصيغه خطاب نيز قرائت شده است.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمّا يَعمَلُونَ (132)
و از براي هر فردي درجاتي معين شده از آنچه که عمل كردند و نيست پروردگار تو بغافل از آنچه عمل ميكنند.
و لكل مضاف اليه محذوف است يعني هر فردي از افراد مكلفين از جن و انس درجات يعني مراتب مختلفه چه در طرف مثوبات باشد که مراتب عاليه است و چه در عقوبات باشد که دركات سافله است، و اما اختلاف درجات در مثوبات از جهت اختلاف در مراتب ايمان است هر چه ايمان قويتر باشد كمّا و كيفا مرتبه او بالاتر است يا اخلاق هر چه صفات حميده او بيشتر باشد يا آنكه مراتبش بالاتر باشد درجه اعلاي هر صفتي را دارا باشد مثوباتش زيادتر است يا اعمال صالحه يا از جهت كميت که اعمال صالحه بيشتر باشد يا از جهت كيفيت که مراعات آداب و سنن و شرائط قبول که پسنديدهتر باشد البته مقاماتش بهتر و بالاتر است و اما اختلاف دركات در طرف عقوبات آنهم هر اندازه كفر و شرك و ضلالت و عنادش بيشتر يا اخلاق رذيله و صفات خبيثه او شديدتر يا بيشتر يا معاصي و تعديات و ظلمهاي او شديدتر يا بيشتر باشد عقوباتش شديدتر و زيادتر است و بالجمله اعمال
جلد 7 - صفحه 210
قلبيه که راجع بعقائد است و نفسيه که راجع باخلاق است و جوارحيه که راجع بافعال است از حيث كميت و كيفيت بيشتر است مثوبت و عقوبتش شديدتر است و اينکه موضوع در بسياري از آيات تصريحا و تلويحا ذكر شده.
مِمّا عَمِلُوا چه عمل قلبي يا نفسي يا جوارحي چنانچه ميفرمايد فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَيراً يَرَهُ وَ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ زلزال آيه 7 و 8، و تعبير بمن تبعيضيه است يعني از كليه اعمال هر مقدار که باشد.
وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ غفلت از عوارض و حوادث است و واجب الوجود محل عوارض و حوادث واقع نميشود عَمّا يَعمَلُونَ تعبير بعن بمعني تجاوز است يعني از آنها صادر ميشود زيرا هر فعلي مصدر است و در اينجا اسم مصدر است البته احتياج بفاعل دارد که اينکه فعل از او صادر شود و ظاهر فعل افعال اختياريه است بلكه فعل غير اختياري مورد مثوبت و عقوبت نيست.
برگزیده تفسیر نمونه
نکات آیه
۱- هر یک از افراد جن و انس در روز قیامت از مرتبه و درجه ویژه خود برخوردارند. (و لکل درجت مما عملوا) تنوین «و لکل» عوض محذوف است و به قرینه آیه ۱۲۸ و ۱۳۰، محذوف «جن و انس» است، یعنى: «لکل من الجن و الإنس ...» و چون آیات پیشین ترسیم قیامت بوده، ظاهر آن است که درجات مطرح شده در آیه مربوط به آن روز باشد.
۲- درجات اخروى انسان و جن بازتاب اعمال دنیوى ایشان است. (و لکل درجت مما عملوا)
۳- قیامت، روز اعطاى درجات و یا سقوط به درکات است. (و لکل درجت مما عملوا) اگر چه در آیه شریفه تنها درجات مذکور شده است، ولى شامل درکات نیز مى گردد. چون درجات و درکات آمیخته به یکدیگرند.
۴- پروردگار هیچگاه از اعمال و رفتار جنیان و انسانها غافل نیست. (و ما ربک بغفل عما یعملون)
۵- درجات و مراتب آخرت بر اساس آگاهى خداوند از اعمال جن و انس و سنجش دقیق آن اعطا مى گردد. (و لکل درجت مما عملوا و ما ربک بغفل عما یعملون)
۶- لزوم مراقبت بر اعمال و توجه به نقش تعیین کننده آن در تعیین درجات و درکات آخرت (و لکل درجت مما عملوا و ما ربک بغفل عما یعملون)
موضوعات مرتبط
- انسان: ها در قیامت ۱; درجات اخروى انسان ها ۱، ۲، ۵; عمل انسان ۴، ۵
- جنیان: در قیامت ۱; درجات اخروى جنیان ۱، ۲، ۵; عمل جنیان ۴، ۵
- خدا: تنزیه خدا ۴; خدا و غفلت ۴; علم خدا ۴، ۵
- عطایاى اخروى: قانونمندى عطایاى اخروى ۵
- عمل: آثار اخروى عمل ۲; آثار عمل ۶; اهمیت مراقبت بر عمل ۶
- قیامت: درجات قیامت ۳; درکات قیامت ۳; عوامل مؤثر در درجات قیامت ۶; عوامل مؤثر در درکات قیامت ۶; ویژگیهاى قیامت ۳
منابع