ذَکَر: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ذَکَر | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ذَکَر | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۴: | خط ۵: | ||
*[[ریشه ذکر | ذکر]] (۲۹۲ بار) [[کلمه با ریشه:: ذکر| ]] | *[[ریشه ذکر | ذکر]] (۲۹۲ بار) [[کلمه با ریشه:: ذکر| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
(بر وزن فرس) نر. مقابل ماده [آل عمران:36]. پسر مثل دختر نيست (راجع به نذر زن عمران) [حجرات:13]، [ليل:3]. موضوع نر و مادگى كه در (زوج) خواهد آمد از اسرار عجيب اين جهان است. * [انعام:143]، در «آالّذكرين) همزه استفهام است كه با «الذكرين» جنس نر از گوسفند و بز است و مراد از «الانثيين» ماده آن دو است يعنى: هشت جفت بر شما حلال كرده از گوسفند دو جفت نر و ماده و از بز دو جفت نر و ماده بگو آيا دو لنگه نر را حرام كرده يا دو لنگه ماده را با آن چه را رحمهاى دو ماده شامل است. مراد از هشت جفت هشت لنگه است كه چهار جفت مىشود چهار لنگه در اين آيه بعد ذكر شده و چهار لنگه ديگر در آيه بعد عبارتند از نر و ماده شتر و گاو. ذكور و ذكران جمع ذكر است مثل [شورى:49-50]، يعنى: به آنكه بخواهد دختران و به آن كه بخواهد پسران مىدهد يا ميان پسران و دختران را جمع مىكند و از هر دو مىدهد و آن كه را بخواهد نازا مىكند نه مىزايد و نه براى او فرزندى زائيده مىشود. در الميزان آمده: تزويج به معنى جمع است على هذا معناى «يُزَوِجهُمُ» جمع مىكند است. قول حضرت لوط كه به قوم خويش فرمود [شعراء:165]، پسران و مردان را شامل است يعنى آيا به جنس مرد تمايل مىكنيد و زنان را كنار مىگذاريد؟!! | |||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, مِن:70, أُنْثَى:51, أَو:47, مَن:35, هُو:28, صَالِحا:26, مُؤْمِن:25, عَمِل:24, اللّه:24, لا:22, اسْم:18, تَزَکّى:18, فَأُولٰئِک:17, الْآخِر:17, مِنْکُم:17, خَلَقْنَاکُم:17, رَبّه:17, کَثِيرا:17, الصّالِحَات:17, بَل:16, إِنّا:16, الْيَوْم:16, بَعْضُکُم:16, فَصَلّى:16, عَامِل:16, لَمّا:16, أَفْلَح:16, تُؤْثِرُون:15, يَدْخُلُون:15, يَحْيَى:15, عَمَل:15, يَعْمَل:15, قَد:15, النّاس:15, جَعَلْنَاکُم:15, رَأَى:15, يَعْمَلُون:15, الْمُؤْمِنُون:14, بَعْض:14, الْحَيَاة:14, أُضِيع:14, شُعُوبا:14, أَيّهَا:14, کَانُوا:14, يَا:13, مِثْلَهَا:13, فَالّذِين:13, يَرْجُو:13, الدّنْيَا:13, مَا:13, الْأَحْزَاب:13, فَلَنُحْيِيَنّه:13, نَصِيرا:13, رَحِيم:13, الْجَنّة:13, تَوّاب:12, قَبَائِل:12, قَالُوا:12, هَاجَرُوا:12, إِلاّ:12, أَنّي:12, کَان:12, بِأَحْسَن:12, حَيَاة:12, لِمَن:11, طَيّبَة:11, لِتَعَارَفُوا:11, رَبّهُم:11, يُجْزَى:11, أُخْرِجُوا:10, لَهُم:10, يُرْزَقُون:10, فَلا:10, إِن:10, حَسَنَة:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::ذَکَر]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۴۷
ریشه کلمه
- ذکر (۲۹۲ بار)
قاموس قرآن
(بر وزن فرس) نر. مقابل ماده [آل عمران:36]. پسر مثل دختر نيست (راجع به نذر زن عمران) [حجرات:13]، [ليل:3]. موضوع نر و مادگى كه در (زوج) خواهد آمد از اسرار عجيب اين جهان است. * [انعام:143]، در «آالّذكرين) همزه استفهام است كه با «الذكرين» جنس نر از گوسفند و بز است و مراد از «الانثيين» ماده آن دو است يعنى: هشت جفت بر شما حلال كرده از گوسفند دو جفت نر و ماده و از بز دو جفت نر و ماده بگو آيا دو لنگه نر را حرام كرده يا دو لنگه ماده را با آن چه را رحمهاى دو ماده شامل است. مراد از هشت جفت هشت لنگه است كه چهار جفت مىشود چهار لنگه در اين آيه بعد ذكر شده و چهار لنگه ديگر در آيه بعد عبارتند از نر و ماده شتر و گاو. ذكور و ذكران جمع ذكر است مثل [شورى:49-50]، يعنى: به آنكه بخواهد دختران و به آن كه بخواهد پسران مىدهد يا ميان پسران و دختران را جمع مىكند و از هر دو مىدهد و آن كه را بخواهد نازا مىكند نه مىزايد و نه براى او فرزندى زائيده مىشود. در الميزان آمده: تزويج به معنى جمع است على هذا معناى «يُزَوِجهُمُ» جمع مىكند است. قول حضرت لوط كه به قوم خويش فرمود [شعراء:165]، پسران و مردان را شامل است يعنى آيا به جنس مرد تمايل مىكنيد و زنان را كنار مىگذاريد؟!!