روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۳۱: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۳۱ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۳۱ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۱
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، كِتَابُ الصَّوْم
و سيل ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۳۰ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۳۲ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۹۴
و از آن امام عليه السّلام در باره قاصد روزه مستحبى كه حاجتى برايش رخ داده و نيت نكرده سؤال كردند، پس فرمود: تا عصر وقت نيت دارد. و چنانچه تا عصر مكث كرد و پس از آن به فكر افتاد كه روزه بگيرد، با آنكه چنين نيّتى نداشته، اگر بخواهد ميتواند آن روز را روزه بگيرد.و زن چون از حيض پاك شود، در حالى كه بقيّهاى از روز برايش باقى باشد، همان مقدار بقيّه را روزه تأديبى ميگيرد، و قضاى آن روزه را بر ذمّه دارد، و اگر حيض شود، در حالى كه بقيّهاى از روز برايش باقى باشد افطار ميكند، و قضاى آن روزه را بر ذمّه دارد. و زمانى كه روزه دو ماه متوالى بر مرد واجب شود، و يك ماه از آن دو ماه را روزه بدارد، ولى چيزى از ماه دوم را روزه نگيرد، ميبايد روزهاش را اعاده كند، و روزه ماه اوّل براى او كفايت نمىكند، مگر در صورتى كه به علّت مرضى افطار كرده باشد، كه در اين صورت ميتواند بقيّه روزه را بر پايه روزهاى كه گرفته است بنا كند، زيرا در اين مورد خداى عزّ و جلّ او را از ادامه روزه بازداشته است، و امّا اگر ماه اوّل را روزه بدارد، و چند روزى از ماه دوّم را نيز بر اين گونه عمل كند، و پس از آن افطار نمايد، ميبايد بقيّه روزه را بر پايه همان روزههائى كه گرفته است بنا كند.