روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۱۳: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۱۳ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۱۳ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۰
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، كِتَابُ الصَّوْم
و سال عبد الله بن سنان ابا عبد الله ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۱۲ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۱۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۸۶
و عبد اللَّه بن سنان، از امام صادق عليه السّلام در باره مردى سؤال كرد كه در ماه رمضان در مسافرت با كنيز خود مقاربت كند. پس امام عليه السّلامفرمود: اين مرد حقّ ماه رمضان را نشناخته است، زيرا كه او در شب فرصت گستردهاى در اختيار داشته، گفت: گفتم: آيا براى او روا نيست كه بخورد، و بياشامد، و تقصير كند؟ فرمود: خداى عزّ و جلّ به آئين رحمت و به منظور فرو كاستن خستگى و رنج و مشقّت سفر، مسافر را رخصت افطار و تقصير داده است، و رخصت مجامعت زنان در راه سفر به هنگام روز در ماه رمضان به او نداده است، و به هنگام مراجعت از سفر قضاى روزه را بر او واجب ساخته، ولى قضاى اتمام نماز را بر او واجب نكرده است و سنّت به قياس در نمىآيد- يعنى نماز از جهت قضا با روزه قياس نمىشود، چنان كه مجامعت نيز از جهت حلّيّت با اكل و شرب مقايسه نمىگردد- و من چون در ماه رمضان سفر كنم غذاى كامل نمىخورم، و تا حدّ سيراب شدن آب نمىنوشم. و نهى از جماع براى شخص مسافر نهى كراهت است، نه نهى تحريم.- و در اين نهى جنبه اخلاقى و وجدانى بيشتر از جنبه تشريعى ملحوظ شده است-.