جُدُر: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(Added word proximity by QBot)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/جُدُر | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/جُدُر | آیات شامل این کلمه ]]'''
«جُدُر» جمع «جدار» به معناى «دیوار» است، و ریشه اصلى این لغت به معناى ارتفاع و بلندى است.


=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
*[[ریشه جدر | جدر]] (۴ بار) [[کلمه با ریشه:: جدر| ]]
*[[ریشه جدر | جدر]] (۴ بار) [[کلمه با ریشه:: جدر| ]]


=== قاموس قرآن ===
ديوار. جمع آن جُدُر (بر وزن شتر) است [كهف:77] در آنجا ديوارى يافتند كه مى‏خواست بى‏افتد و خراب شود [حشر:14] راغب گويد: ديوار را از لحاظ ارتفاع، جدار و از لحاظ اينكه مكانى را احاطه كرده حائط گويند. [توبه:97] عربهاى باديه نشين از حيث كفر و نفاق محكمتر، و سزاوارتراندكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده نشناسند. در مجمع فرموده، اجدر از جدر الحائط (به سكون دال) كه به معنى اصل و اساس انست، گرفته شده. گويا سزاوار و لايق بودن يك نوع محكمى و پايه است .
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَرَاء:100, بَأْسُهُم:100, بَيْنَهُم:89, مِن:89, شَدِيد:78, جَمِيعا:78, أَو:78, تَحْسَبُهُم:66, مُحَصّنَة:66, قُرًى:55, وَ:44, فِي:44, قُلُوبُهُم:33, إِلاّ:33, شَتّى:21, ذٰلِک:10, يُقَاتِلُونَکُم:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::جُدُر]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۰

آیات شامل این کلمه

«جُدُر» جمع «جدار» به معناى «دیوار» است، و ریشه اصلى این لغت به معناى ارتفاع و بلندى است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

ديوار. جمع آن جُدُر (بر وزن شتر) است [كهف:77] در آنجا ديوارى يافتند كه مى‏خواست بى‏افتد و خراب شود [حشر:14] راغب گويد: ديوار را از لحاظ ارتفاع، جدار و از لحاظ اينكه مكانى را احاطه كرده حائط گويند. [توبه:97] عربهاى باديه نشين از حيث كفر و نفاق محكمتر، و سزاوارتراندكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده نشناسند. در مجمع فرموده، اجدر از جدر الحائط (به سكون دال) كه به معنى اصل و اساس انست، گرفته شده. گويا سزاوار و لايق بودن يك نوع محكمى و پايه است .


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...