روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۸۶۱: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۸۶۱ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۸۶۱ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۹
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ عِلَّةِ التَّقْصِيرِ فِي السَّفَر
ذكر الفضل بن شاذان النيسابوري رحمه الله في العلل التي سمعها من الرضا ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۸۶۰ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۸۶۲ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۳۷
فضل بن شاذان نيشابورى- رحمه اللَّه- جزء عللى كه براى قصر خواندن نماز در سفر از امام رضا عليه السّلام شنيده است ياد آور شده كه آن حضرت فرمود: اينكه نماز در سفر كوتاه و شكسته شده باين جهت است كه نماز واجبى كه خداوند متعال در ابتدا بر خلايق مقرّر فرمود تنها ده ركعت بود، بعد هفت ركعت ديگر نيز (وسيله پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله) به آن افزوده شد، پس خداوند عزّ و جلّ آن هفت ركعت زيادتى را (يعنى اكثر آن را كه شش ركعت باشد) از بندگان ساقط فرمود بخاطر وضع خاصّى كه سفر دارد و رنج و مشقّت آن كه مسافر بكارهاى خود مىپردازد و بايد بار بردارد و در جايى فرود آيد و منزل گزيند كه هم لازمه سفر است تا از امورى كه ناگزير براى معاش خود بايد مسافر بدان پردازد باز نماند، و اين ناشى از رحمت و مهربانى خداوند عزّ و جلّ بر بندگان خويش است، مگر در مورد نماز مغرب كه قصر نمىشود زيرا در اصل يك بار كوتاه شده و خود نماز شكسته است، و نيز قصر كردن نماز در هشت فرسخ واجب گرديده نه كمتر از آن و نه بيشتر از آن بعبارت ديگر به كمتر يا بيشتر از آن منوط نشده زيرا كه هشت فرسخ براى عموم مردم و كاروانها و بارها كه با مسافران جابجا مىشود مسافتى است كه در يك روز مىپيمايند، پس قصر در مسافت يك روزه واجب شده است، اگر براى مسافت يك روز واجب نمىشد مسلما براى مسافت هزار سال راه هم واجب نميگرديد چرا كه هر روز كه پس از امروز فرا ميرسد خود همانند امروز است، پس چنانچه براى امروز واجب نشود براى روز بعد هم كه همانند امروز است و هيچ فرقى بين آن دو نيست هم واجب نميگردد. و امّا چرا نافله روز ساقط شده و نافله شب ساقط نشده است زيرا هر نمازى كه قصر در آن راه ندارد در نافله آن نيز تقصير اعمال نمىشود، و باين ترتيب نماز مغرب كه در سفر شكسته خوانده نمىشود در نافله پس از آن نيز قصر نمىكنند، و همچنين است نماز صبح كه چون تقصير در آن نمىشود در نافله صبح نيز كه بعنوان سنّت پيش از آن بجا مىآورند نيز تقصير راه ندارد. و أمّا چرا نماز خفتن كوتاه شده ولى در دو ركعت آن قصر نشده زيرا آن دو ركعت «وتيره» جزء پنجاه ركعت نمازهاى واجب و سنّت و مؤكّده نيست، بلكه آن دو ركعت از روى استحباب به پنجاه ركعت يا بر نوافل افزوده شده تا بدل هر ركعت از فريضه دو ركعت از نافله بدان وسيله تمام و كامل شود. و نيز براى مسافر و بيمار جايز است كه بخاطر اشتغال و ناتوانى نماز شب را در آغاز شب بجا آورند و نيز حالت مراقبت خود را بر نماز شب كه مبادا از ايشان فوت شود حفظ كرده باشند، و بيمار بتواند در طول شب استراحت كرده، و مسافر نيز كارهاى لازم را از حيث بارگيرى و براه افتادن و ادامه سفر انجام دهد.