الزخرف ٧٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(←تفسیر) |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::ادْخُلُوا|ادْخُلُوا]] [[کلمه غیر ربط::ادْخُلُوا| ]] [[شامل این ریشه::دخل| ]][[ریشه غیر ربط::دخل| ]][[شامل این کلمه::الْجَنّة|الْجَنَّةَ]] [[کلمه غیر ربط::الْجَنّة| ]] [[شامل این ریشه::جنن| ]][[ریشه غیر ربط::جنن| ]][[شامل این کلمه::أَنْتُم|أَنْتُمْ]] [[شامل این ریشه::انتم| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَزْوَاجُکُم|أَزْوَاجُکُمْ]] [[کلمه غیر ربط::أَزْوَاجُکُم| ]] [[شامل این ریشه::زوج| ]][[ریشه غیر ربط::زوج| ]][[شامل این ریشه::کم| ]][[ریشه غیر ربط::کم| ]][[شامل این کلمه::تُحْبَرُون|تُحْبَرُونَ]] [[کلمه غیر ربط::تُحْبَرُون| ]] [[شامل این ریشه::حبر| ]][[ریشه غیر ربط::حبر| ]]'''}} | {{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::ادْخُلُوا|ادْخُلُوا]] [[کلمه غیر ربط::ادْخُلُوا| ]] [[شامل این ریشه::دخل| ]][[ریشه غیر ربط::دخل| ]][[شامل این کلمه::الْجَنّة|الْجَنَّةَ]] [[کلمه غیر ربط::الْجَنّة| ]] [[شامل این ریشه::جنن| ]][[ریشه غیر ربط::جنن| ]][[شامل این کلمه::أَنْتُم|أَنْتُمْ]] [[شامل این ریشه::انتم| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَزْوَاجُکُم|أَزْوَاجُکُمْ]] [[کلمه غیر ربط::أَزْوَاجُکُم| ]] [[شامل این ریشه::زوج| ]][[ریشه غیر ربط::زوج| ]][[شامل این ریشه::کم| ]][[ریشه غیر ربط::کم| ]][[شامل این کلمه::تُحْبَرُون|تُحْبَرُونَ]] [[کلمه غیر ربط::تُحْبَرُون| ]] [[شامل این ریشه::حبر| ]][[ریشه غیر ربط::حبر| ]]'''}} | ||
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed" | |||
!کپی متن آیه | |||
|- | |||
|ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ | |||
|} | |||
'''ترجمه ''' | '''ترجمه ''' | ||
<tabber> | <tabber> | ||
خط ۱۵: | خط ۱۸: | ||
|-|صادقی تهرانی=شما با همگنانتان به شادمانی داخل بهشت شوید. | |-|صادقی تهرانی=شما با همگنانتان به شادمانی داخل بهشت شوید. | ||
|-|معزی=درآئید به بهشت شما و همسرانتان شادمانان | |-|معزی=درآئید به بهشت شما و همسرانتان شادمانان | ||
|-|</tabber>< | |-|english=<div id="qenag">Enter the Garden, you and your spouses, Joyfully.</div> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | |-|</tabber> | ||
<div class="audiotable"> | |||
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/043070.mp3"></sound></div> | |||
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/043070.mp3"></sound></div> | |||
</div> | |||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::70|٧٠]] | قبلی = الزخرف ٦٩ | بعدی = الزخرف ٧١ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | |||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تُحْبَرُونَ»: غرق شادمانی میگردید. مکرّم و محترم میشوید (نگا: روم / ). | «تُحْبَرُونَ»: غرق شادمانی میگردید. مکرّم و محترم میشوید (نگا: روم / ). | ||
خط ۲۶: | خط ۳۴: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۴#link129 | آيات ۶۶ - ۷۸ سوره زخرف]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۴#link129 | آيات ۶۶ - ۷۸ سوره زخرف]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۵#link130 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۵#link130 | در قيامت، همۀ دوستان، جز متقیان، دشمنان يكديگرند]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۵#link131 | معناى جمله : | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۵#link131 | معناى جمله: «وَ فِيهَا مَا تَشتَهِيهِ الأنفُسُ وَ تَلَذُّ الأعيُن»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۵#link132 | مراد از | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۱۵#link132 | مراد از اين كه به دوزخيان گفته مى شود: «اكثر شما از حق، كراهت داشتيد»]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۲۱_بخش۶#link52 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۲۱_بخش۶#link52 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
الَّذِينَ آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمِينَ «69» ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ «70» | |||
آنان كه به آيات ما ايمان آورده و همواره تسليم (حقّ) هستند. شما و همسرانتان در حالى كه شادمانيد به بهشت داخل شويد. | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70) | |||
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ: داخل شويد بهشت را، أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ: شما و زنان مؤمنه شما در آن، تُحْبَرُونَ: مسرور گردانيده شده باشيد بر وجهى كه آثار بشاشت بر وجه شما ظاهر باشد چنانچه در آيه ديگر فرمايد: «تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ». | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ (66) الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ (67) يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (68) الَّذِينَ آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمِينَ (69) ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70) | |||
يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَكْوابٍ وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ (71) وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (72) لَكُمْ فِيها فاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِنْها تَأْكُلُونَ (73) إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ (74) لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (75) | |||
ترجمه | |||
آيا انتظار ميكشند مگر قيامت را كه بيايد آنانرا ناگهان با آنكه آنها ندانند | |||
دوستان در چنين روز بعضيشان براى بعضى دشمنند مگر پرهيزكاران | |||
اى بندگان من نيست ترسى بر شما امروز و نه شما اندوهگين ميشويد | |||
آنانكه گرويدند بآيتهاى ما و بودند منقادان اوامر ما | |||
وارد شويد ببهشت شما و همسرانتان آنجا اكرام و مسرور خواهيد شد | |||
بگردش درآورده شود بر آنان قدحها و تنگهائى از طلا و در آنست آنچه ميخواهد آنرا نفسها و لذّت ميبرد چشمها و شما در آن جاودانيانيد | |||
و اين آن بهشتى است كه بارث داده شديد آنرا بسبب آنچه بوديد | |||
---- | |||
جلد 4 صفحه 614 | |||
كه ميكرديد | |||
براى شما در آن ميوه بسيار است كه از آنها ميخوريد | |||
همانا گناهكاران در عذاب دوزخ جاودانيانند | |||
تخفيف داده نشود بر آنها و آنان در آن نوميدانند. | |||
تفسير | |||
خداوند متعال براى توبيخ و ملامت كفّار و فجّار ميفرمايد كه آيا بعد از آمدن قرآن و كشف حقائق براى فرق مختلفه آنان باز منتظر چيزى هستند جز روز قيامت كه ناگهان بر آنها وارد و آنان بكلّى غافل و بىخبر از آن باشند چون ايمان بآن ندارند و بايد دانست كه دوستانى كه براى امور دنيوى با يكديگر مرافقت مينمايند بدون غرض الهى در آخرت با هم دشمن ميشوند چنانچه از امام صادق عليه السّلام نقل شده چون آنجا معلوم ميشود كه هر يك موجب بعد ديگرى از مقام ربوبى شدهاند و بيكديگر ضرر اخروى وارد نمودهاند ولى دوستى و معاشرت و مرافقتى كه براى خدا باشد مانند دوستى اهل تقوى با يكديگر در دنيا هميشه باقى و برقرار خواهد بود و در آنروز خداوند بآنها ميفرمايد اى بندگان من خوف و ترس و حزن و اندوه شما تمام شد امروز روز آسايش و راحتى شما است تا خدا خدائى ميكند و مخاطب كسانى هستند كه ايمان آوردند بائمه اطهار و مطيع و منقاد ايشان بودند چون اطاعت و انقياد از ايشان اطاعت و انقياد از خدا و پيغمبر است چنانچه مراد از متّقين هم بروايت كافى از امام صادق عليه السّلام شيعيان ايشانند و امر ميشود بآنها كه داخل بهشت شويد بازنهاتان در دنيا كه شيعه بودند اكرام و پذيرائى ميشود از شما كه مسرور شويد بطوريكه آثار سرور از چهره شما نمايان باشد و آنها داخل ميشوند و گردش ميكنند در اطراف ايشان حوران و غلمان بهشتى با قدحهائى مملوّ از طعام و تنگهائى پر از شراب طهور بهشتى كه تمام آنها از طلاى خالص است و در بهشت است آنچه نفس و دل مؤمن بخواهد از طعام و شراب و لباس و تعيّن و تجمّل و تغنّى و خلوت و جلوت و صحبت و عشرت و انواع لذائذ روحى و جسمى كه بچشم ديده شود مانند گل و سبزه و درخت و آب جارى و قصر عالى كه لذّت نظرى دارد و غير اينها كه قبلا ذكر شد و همه در آن هميشه سالم و غانم و باقى و برقرار خواهند بود و بالاتر از همه آنكه اهل تقوى اين بهشت و نعمتهاى آنرا باستحقاق در مقابل اعمالشان در دنيا مالك ميشوند و از كفّار و فجّار ارث ميبرند | |||
---- | |||
جلد 4 صفحه 615 | |||
بتقريبى كه در اوّل سوره المؤمنون نقل شد و اوصاف ميوههاى گوناگون زياد بهشتى مكرّر ذكر شده و اجمالش آنستكه تمام محسّنات ميوههاى دنيا را دارد و از تمام عيوب آنها مبرّى است و هر چه از آنها خورده شود كم نميشود و آنجا در هر خوراكى بقدريكه شخص در دنيا خورده ميخورد و كفّار و مشركين (و قمّى ره فرموده دشمنان آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم) در عذاب جهنّم مخلّدند و تخفيف عذابى براى آنها نيست و مأيوس از هر خيرى ميباشند و تشتهى الأنفس بدون ضمير مفعول نيز قرائت شده و گفتهاند آن بهتر است براى آنكه كلمه طولانى نشود. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
ادخُلُوا الجَنَّةَ أَنتُم وَ أَزواجُكُم تُحبَرُونَ (70) | |||
داخل شويد بهشت را شما و ازدواج شما متنعم و مكرم و مسرور باشيد. | |||
ادخُلُوا الجَنَّةَ از اينکه جمله استفاده ميشود که در صحراي محشر بمجرد ورود خطاب ميرسد بدخول بهشت بدون اينكه نصب ميزاني يا حسابي يا وقوف در موافقي داشته باشند زيرا اهل محشر سه دستهاند بعضي بدون حساب به بهشت ميروند و بعضي بدون حساب جهنم و بعضي مورد حساب و ميزان و تطاير كتب يا بهشتي شود يا جهنمي. | |||
أَنتُم وَ أَزواجُكُم تعبير به ازواج از باب مثال است و الا جميع بستگان آنها با آنها وارد ميشوند چنانچه ميفرمايد أَلحَقنا بِهِم ذُرِّيَّتَهُم وَ ما أَلَتناهُم مِن عَمَلِهِم مِن شَيءٍ- طور آيه 21- بلكه يكي از شفعاء روز قيامت اينها هستند که هر که بآنها احسان كرده باشد يا بستگي داشته باشد شفاعت ميكنند که دست اقلّش هفتاد نفر را شفاعت ميكنند بسا هفتاد هزار. | |||
جلد 16 - صفحه 55 | |||
تُحبَرُونَ متنعم و مسرور و محترم هستيد چنانچه ميفرمايداستبه فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَهُم فِي رَوضَةٍ يُحبَرُونَ- روم آيه 14. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 70)- آنچه دل بخواهد و چشم از دیدنش لذت برد ...! در اینجا پاداش بندگان خالص خدا و مؤمنان صالحی را که در آیات قبل توصیف آنها به میان آمده بود بیان میکند، و بهشت جاویدان را با هفت نعمت ارزنده به آنها نوید میدهد. | |||
نخست میفرماید: از سوی خداوند بزرگ و منان به آنها خطاب میشود «وارد بهشت شوید» (ادْخُلُوا الْجَنَّةَ). | |||
به این ترتیب پذیرایی کننده واقعی از آنها خداست. | |||
سپس به نخستین نعمت اشاره کرده، میافزاید: «شما و همسرانتان» (أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ). | |||
روشن است بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت بخش است و هم برای زنانشان که اگر در اندوه دنیا شریک بودند در شادی آخرت نیز شریک باشند. | |||
سپس اضافه میکند: «همگی غرق سرور و شادی باشید و «در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید»! (تُحْبَرُونَ). | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
خط ۸۰: | خط ۱۹۹: | ||
[[رده:آثار ایمان]][[رده:ایمان به آیات خدا]][[رده:دعوت به بهشت]][[رده:موجبات بهشت]][[رده:آثار تقوا]][[رده:آثار حق پذیرى]][[رده:پاداشهاى خدا]][[رده:دعوتهاى خدا]][[رده:آثار عبودیت]][[رده:علاقه به همسر]][[رده:پاداش متقین]][[رده:دعوت از متقین]][[رده:دعوت از همسران متقین]][[رده:سرور اخروى متقین]][[رده:علایق متقین]][[رده:کیفیت ورود متقین در بهشت]][[رده:متقین در بهشت]][[رده:ورود متقین در بهشت]][[رده:ورود همسران بهشتى]][[رده:وفادارى متقین]][[رده:همسران بهشتى]][[رده:ایمان در روابط همسرى]][[رده:تقوا در روابط همسرى]][[رده:ملاک جاودانگى همسرى]] | [[رده:آثار ایمان]][[رده:ایمان به آیات خدا]][[رده:دعوت به بهشت]][[رده:موجبات بهشت]][[رده:آثار تقوا]][[رده:آثار حق پذیرى]][[رده:پاداشهاى خدا]][[رده:دعوتهاى خدا]][[رده:آثار عبودیت]][[رده:علاقه به همسر]][[رده:پاداش متقین]][[رده:دعوت از متقین]][[رده:دعوت از همسران متقین]][[رده:سرور اخروى متقین]][[رده:علایق متقین]][[رده:کیفیت ورود متقین در بهشت]][[رده:متقین در بهشت]][[رده:ورود متقین در بهشت]][[رده:ورود همسران بهشتى]][[رده:وفادارى متقین]][[رده:همسران بهشتى]][[رده:ایمان در روابط همسرى]][[رده:تقوا در روابط همسرى]][[رده:ملاک جاودانگى همسرى]] | ||
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الزخرف ]] | [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الزخرف ]] | ||
{{#seo: | |||
|title=آیه 70 سوره زخرف | |||
|title_mode=replace | |||
|keywords=آیه 70 سوره زخرف,زخرف 70,ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ,آثار ایمان,ایمان به آیات خدا,دعوت به بهشت,موجبات بهشت,آثار تقوا,آثار حق پذیرى,پاداشهاى خدا,دعوتهاى خدا,آثار عبودیت,علاقه به همسر,پاداش متقین,دعوت از متقین,دعوت از همسران متقین,سرور اخروى متقین,علایق متقین,کیفیت ورود متقین در بهشت,متقین در بهشت,ورود متقین در بهشت,ورود همسران بهشتى,وفادارى متقین,همسران بهشتى,ایمان در روابط همسرى,تقوا در روابط همسرى,ملاک جاودانگى همسرى,آیات قرآن سوره الزخرف | |||
|description=ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ | |||
|image=Wiki_Logo.png | |||
|image_alt=الکتاب | |||
|site_name=الکتاب | |||
}} |
نسخهٔ کنونی تا ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۲۵
کپی متن آیه |
---|
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ |
ترجمه
الزخرف ٦٩ | آیه ٧٠ | الزخرف ٧١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تُحْبَرُونَ»: غرق شادمانی میگردید. مکرّم و محترم میشوید (نگا: روم / ).
تفسیر
تفسیر نور (محسن قرائتی)
الَّذِينَ آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمِينَ «69» ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ «70»
آنان كه به آيات ما ايمان آورده و همواره تسليم (حقّ) هستند. شما و همسرانتان در حالى كه شادمانيد به بهشت داخل شويد.
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70)
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ: داخل شويد بهشت را، أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ: شما و زنان مؤمنه شما در آن، تُحْبَرُونَ: مسرور گردانيده شده باشيد بر وجهى كه آثار بشاشت بر وجه شما ظاهر باشد چنانچه در آيه ديگر فرمايد: «تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ».
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ (66) الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ (67) يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (68) الَّذِينَ آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمِينَ (69) ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70)
يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَكْوابٍ وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ (71) وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (72) لَكُمْ فِيها فاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِنْها تَأْكُلُونَ (73) إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ (74) لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (75)
ترجمه
آيا انتظار ميكشند مگر قيامت را كه بيايد آنانرا ناگهان با آنكه آنها ندانند
دوستان در چنين روز بعضيشان براى بعضى دشمنند مگر پرهيزكاران
اى بندگان من نيست ترسى بر شما امروز و نه شما اندوهگين ميشويد
آنانكه گرويدند بآيتهاى ما و بودند منقادان اوامر ما
وارد شويد ببهشت شما و همسرانتان آنجا اكرام و مسرور خواهيد شد
بگردش درآورده شود بر آنان قدحها و تنگهائى از طلا و در آنست آنچه ميخواهد آنرا نفسها و لذّت ميبرد چشمها و شما در آن جاودانيانيد
و اين آن بهشتى است كه بارث داده شديد آنرا بسبب آنچه بوديد
جلد 4 صفحه 614
كه ميكرديد
براى شما در آن ميوه بسيار است كه از آنها ميخوريد
همانا گناهكاران در عذاب دوزخ جاودانيانند
تخفيف داده نشود بر آنها و آنان در آن نوميدانند.
تفسير
خداوند متعال براى توبيخ و ملامت كفّار و فجّار ميفرمايد كه آيا بعد از آمدن قرآن و كشف حقائق براى فرق مختلفه آنان باز منتظر چيزى هستند جز روز قيامت كه ناگهان بر آنها وارد و آنان بكلّى غافل و بىخبر از آن باشند چون ايمان بآن ندارند و بايد دانست كه دوستانى كه براى امور دنيوى با يكديگر مرافقت مينمايند بدون غرض الهى در آخرت با هم دشمن ميشوند چنانچه از امام صادق عليه السّلام نقل شده چون آنجا معلوم ميشود كه هر يك موجب بعد ديگرى از مقام ربوبى شدهاند و بيكديگر ضرر اخروى وارد نمودهاند ولى دوستى و معاشرت و مرافقتى كه براى خدا باشد مانند دوستى اهل تقوى با يكديگر در دنيا هميشه باقى و برقرار خواهد بود و در آنروز خداوند بآنها ميفرمايد اى بندگان من خوف و ترس و حزن و اندوه شما تمام شد امروز روز آسايش و راحتى شما است تا خدا خدائى ميكند و مخاطب كسانى هستند كه ايمان آوردند بائمه اطهار و مطيع و منقاد ايشان بودند چون اطاعت و انقياد از ايشان اطاعت و انقياد از خدا و پيغمبر است چنانچه مراد از متّقين هم بروايت كافى از امام صادق عليه السّلام شيعيان ايشانند و امر ميشود بآنها كه داخل بهشت شويد بازنهاتان در دنيا كه شيعه بودند اكرام و پذيرائى ميشود از شما كه مسرور شويد بطوريكه آثار سرور از چهره شما نمايان باشد و آنها داخل ميشوند و گردش ميكنند در اطراف ايشان حوران و غلمان بهشتى با قدحهائى مملوّ از طعام و تنگهائى پر از شراب طهور بهشتى كه تمام آنها از طلاى خالص است و در بهشت است آنچه نفس و دل مؤمن بخواهد از طعام و شراب و لباس و تعيّن و تجمّل و تغنّى و خلوت و جلوت و صحبت و عشرت و انواع لذائذ روحى و جسمى كه بچشم ديده شود مانند گل و سبزه و درخت و آب جارى و قصر عالى كه لذّت نظرى دارد و غير اينها كه قبلا ذكر شد و همه در آن هميشه سالم و غانم و باقى و برقرار خواهند بود و بالاتر از همه آنكه اهل تقوى اين بهشت و نعمتهاى آنرا باستحقاق در مقابل اعمالشان در دنيا مالك ميشوند و از كفّار و فجّار ارث ميبرند
جلد 4 صفحه 615
بتقريبى كه در اوّل سوره المؤمنون نقل شد و اوصاف ميوههاى گوناگون زياد بهشتى مكرّر ذكر شده و اجمالش آنستكه تمام محسّنات ميوههاى دنيا را دارد و از تمام عيوب آنها مبرّى است و هر چه از آنها خورده شود كم نميشود و آنجا در هر خوراكى بقدريكه شخص در دنيا خورده ميخورد و كفّار و مشركين (و قمّى ره فرموده دشمنان آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم) در عذاب جهنّم مخلّدند و تخفيف عذابى براى آنها نيست و مأيوس از هر خيرى ميباشند و تشتهى الأنفس بدون ضمير مفعول نيز قرائت شده و گفتهاند آن بهتر است براى آنكه كلمه طولانى نشود.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
ادخُلُوا الجَنَّةَ أَنتُم وَ أَزواجُكُم تُحبَرُونَ (70)
داخل شويد بهشت را شما و ازدواج شما متنعم و مكرم و مسرور باشيد.
ادخُلُوا الجَنَّةَ از اينکه جمله استفاده ميشود که در صحراي محشر بمجرد ورود خطاب ميرسد بدخول بهشت بدون اينكه نصب ميزاني يا حسابي يا وقوف در موافقي داشته باشند زيرا اهل محشر سه دستهاند بعضي بدون حساب به بهشت ميروند و بعضي بدون حساب جهنم و بعضي مورد حساب و ميزان و تطاير كتب يا بهشتي شود يا جهنمي.
أَنتُم وَ أَزواجُكُم تعبير به ازواج از باب مثال است و الا جميع بستگان آنها با آنها وارد ميشوند چنانچه ميفرمايد أَلحَقنا بِهِم ذُرِّيَّتَهُم وَ ما أَلَتناهُم مِن عَمَلِهِم مِن شَيءٍ- طور آيه 21- بلكه يكي از شفعاء روز قيامت اينها هستند که هر که بآنها احسان كرده باشد يا بستگي داشته باشد شفاعت ميكنند که دست اقلّش هفتاد نفر را شفاعت ميكنند بسا هفتاد هزار.
جلد 16 - صفحه 55
تُحبَرُونَ متنعم و مسرور و محترم هستيد چنانچه ميفرمايداستبه فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَهُم فِي رَوضَةٍ يُحبَرُونَ- روم آيه 14.
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 70)- آنچه دل بخواهد و چشم از دیدنش لذت برد ...! در اینجا پاداش بندگان خالص خدا و مؤمنان صالحی را که در آیات قبل توصیف آنها به میان آمده بود بیان میکند، و بهشت جاویدان را با هفت نعمت ارزنده به آنها نوید میدهد.
نخست میفرماید: از سوی خداوند بزرگ و منان به آنها خطاب میشود «وارد بهشت شوید» (ادْخُلُوا الْجَنَّةَ).
به این ترتیب پذیرایی کننده واقعی از آنها خداست.
سپس به نخستین نعمت اشاره کرده، میافزاید: «شما و همسرانتان» (أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ).
روشن است بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت بخش است و هم برای زنانشان که اگر در اندوه دنیا شریک بودند در شادی آخرت نیز شریک باشند.
سپس اضافه میکند: «همگی غرق سرور و شادی باشید و «در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید»! (تُحْبَرُونَ).
نکات آیه
۱ - راه یابى به بهشت، فرجام نیک ایمان به آیات الهى و تسلیم بودن در برابر حق (الذین ءامنوا بایتنا و کانوا مسلمین . ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)
۲ - همسرى متکى بر ایمان و تقوا، پایدار تا قیامت و ورود به بهشت (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم) با توجه به این که در آیه ۶۷ بیان شده بود که تمامى دوستان با یکدیگر دشمن خواهند شد، جز تقواپیشگان، قید «متقى» براى همسران استفاده مى شود; زیرا رابطه زن و شوهرى یکى از مصادیق دوستى ها است که در صورتى که طرفین متقى باشند، دوستى آنان تا قیامت پایدار خواهد ماند.
۳ - دعوت خداوند از تقواپیشگان، براى ورود آنان همراه با همسرانشان به بهشت (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)
۴ - همراهى اهل تقوا در بهشت با همسران دنیوى خویش، پاداش الهى براى آنان (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)
۵ - وجود رابطه و دلبستگى میان همسران متقى، در جهان آخرت و در بهشت (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)
۶ - انسان با تقوا، انسانى وفادار به همسر و دلبسته به او (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم) خداوند، به عنوان نوید به اهل تقوا فرموده است: همراه همسران وارد بهشت شوید، از این بشارت روشن مى شود که مؤمنان دلبسته به همسر بوده و در انتظار این نوید بوده اند.
۷ - ورود به بهشت، تنها در پرتو عبودیت و بندگى خداوند میسر است. (یعباد ... ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)
۸ - پرهیزگاران با چهره اى سرشار از شادى و سرور، وارد بهشت مى شوند. (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم تحبرون) «حبر» (مصدر «تحبرون») به معناى شادمان شدن و سرورى است که اثر آن در چهره نمایان گردد.
۹ - راه یابى تقواپیشگان به بهشت، همراه با همسران دنیایى خود، مایه شادمانى عمیق آنان (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم تحبرون) بنابراین که شادمانى بهشتیان به واسطه آن باشد که در بهشت نیز با همسرشان همدم خواهند بود; برداشت بالا به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- ایمان: آثار ایمان ۱، ۲; ایمان به آیات خدا ۱
- بهشت: دعوت به بهشت ۳; موجبات بهشت ۱، ۷
- تقوا: آثار تقوا ۲
- حق: آثار حق پذیرى ۱
- خدا: پاداشهاى خدا ۴; دعوتهاى خدا ۳
- عبودیت: آثار عبودیت ۷
- علایق: علاقه به همسر ۶
- متقین: پاداش متقین ۴; دعوت از متقین ۳; دعوت از همسران متقین ۳; سرور اخروى متقین ۸، ۹; علایق متقین۶; کیفیت ورود متقین در بهشت ۸; متقین در بهشت ۴، ۵; ورود متقین در بهشت ۹; ورود همسران بهشتى ۹; وفادارى متقین ۶; همسران بهشتى ۴
- همسرى: ایمان در روابط همسرى ۲; تقوا در روابط همسرى ۲; ملاک جاودانگى همسرى ۲
منابع