روایت:الکافی جلد ۲ ش ۹۳۵: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۹۳۵ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۹۳۵ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۴۰
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عده من اصحابنا عن سهل بن زياد عن ابراهيم بن عقبه عن اسماعيل بن سهل و اسماعيل بن عباد جميعا يرفعانه الي ابي عبد الله ع قال :
الکافی جلد ۲ ش ۹۳۴ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۹۳۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۱۰۳
امام صادق (ع) فرمود: هيچ آدمىزاده مؤمنى نبود جز اينكه فقير بود و هيچ آدمى زاده كافر نبود جز اينكه توانگر بود تا ابراهيم (ع) آمد و عرض كرد (در سوره ممتحنه است): «پروردگار ما ما را وسيله آزمايش آن كسانى كه كافرند مساز» پس خدا در اينان اموال و حاجت مقرر داشت و در آنان هم اموال و حاجت مقرر داشت.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۳۶۱
امام صادق عليه السّلام فرمود: از فرزندان آدم مؤمنى نبود جز آنكه فقير بود، و كافرى نبود جز آنكه توانگر بود، تا جناب ابراهيم عليه السّلام آمد و عرضكرد: «پروردگارا ما را وسيله آزمايش كفار مگردان» (كه با خود گويند اگر ايمان خوب بود، اينها فقير و گرفتار نبودند و يا برخى از ترس فقر ايمان نياورند) سپس خدا از اينها دستهئى را مالدار و دستهئى را نيازمند، و از آنها نيز برخى را مالدار و بعضى را نيازمند گردانيد.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۶۳۵
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از سهل بن زياد، از ابراهيم بن عقبه، از اسماعيل بن سهل و اسماعيل بن عبّاد هر دو، كه آن را مرفوع ساختهاند به سوى امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود: «از فرزندان آدم مؤمنى نبود، مگر آنكه فقير بود و كافرى نبود، مگر آنكه غنى بود، تا وقتى كه حضرت ابراهيم عليه السلام آمد و به خدا عرض كرد كه: «رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا» «۱»؛ يعنى: اى پروردگار ما! مگردان ما را بليّه و آزمايشى از براى آنان كه كافر شدند، تا در حق ما نگويند كه: اگر ايشان بر حق بودند، محتاج نمىبودند، و در حقّ خود نگويند كه: اگر ما بر حق نبوديم، بىنياز نمىبوديم». حضرت فرمود: «پس خدا در اين گروه مؤمنان، مالها و احتياج، و در آن گروه كافران، مالها و احتياج قرار داد». __________________________________________________
(۱). ممتحنه، ۵.