روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۴۵۷: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۱۴۵۷ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۴۵۷ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۰
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
علي بن ابراهيم عن ابيه عن ابن ابي عمير عن جميل قال :
الکافی جلد ۲ ش ۱۴۵۶ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۱۴۵۸ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۴۶۷
جميل گويد: طيّار به من مىگفت: شيطان كه از فرشتهها نبود و همانا فرشتهها مأمور شدند به آدم سجده كنند و ابليس گفت: من سجده نمىكنم، چرا ابليس گنهكار شد كه سجده نكرد با اينكه از فرشتهها نبود (و دستور سجده به او متوجه نبود)؟ گويد: من با او خدمت امام صادق (ع) رسيديم و گويد: به خدا به طرز خوبى سؤال را مطرح كرد، به آن حضرت گفت: قربانت! بفرمائيد آنچه را كه خدا عز و جل مؤمنان را بدان خوانده است از اينكه فرموده: «أيا آن كسانى كه گرويديد و ايمان آورديد» آيا منافقان را هم شامل مىشود و منافقان هم به همراه مؤمنان در اين خطاب وارد مىشوند؟ فرمود: آرى و شامل گمراهان و اهل ضلال هم مىشود و شامل هر كس اعتراف كرده است به مسلمانى در ظاهر مىشود، و ابليس هم از آن كسانى است كه به دعوت آشكار با آنان اعتراف كرده است.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۱۳۹
جميل گويد: طيار بمن مى گفت: شيطان كه از فرشتگان نبود، و جز اين نيست كه فرشتگان مأمور بسجده براى آدم عليه السّلام شدند، و شيطان گفت: من سجده نميكنم، پس چرا شيطان گنهكار شد آنگاه كه سجده نكرد با اينكه او از فرشتگان نبود؟ گويد: من و او خدمت حضرت صادق عليه السّلام شرفياب شديم، و بخدا سوگند پرسش خود را بطرز نيكوئى طرح كرد و عرضكرد، قربانت شوم بفرمائيد آنچه خداوند مؤمنين را خوانده است از اين كه فرموده است: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد» آيا منافقان هم در اين خطاب وارد ميشوند (و خطاب شامل آنان نيز گردد)؟ فرمود: آرى و شامل گمراهان نيز گردد، و شامل هر كس كه بدعوت آشكار (اسلام) اعتراف كرده نيز گردد، و شيطان هم از كسانى بود كه بدعوت آشكار با آنان (يعنى فرشتگان) اعتراف كرده بود.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۱۸۷
على بن ابراهيم، از پدرش، از ابن ابى عمير، از جميل روايت كرده است كه گفت: طيّار به من گفت كه: شيطان از جمله فرشتگان نيست. و جز اين نيست كه فرشتگان، به سجده كردن از براى آدم عليه السلام مأمور شدند، بعد از آن، شيطان گفت كه: من سجده نمىكنم. پس شيطان را چه مىشود كه عاصى و نافرمان باشد، در هنگامى كه سجده نكرد، و حال آنكه او از جمله فرشتگان نبود؟ جميل مىگويد كه: پس من و او بر امام جعفر صادق عليه السلام داخل شديم. جميل مىگويد: به خدا سوگند كه طيّار در باب اين مسئله، نيكويى به جا آورد، و به وضع خوشى سؤال كرد. عرض كرد كه: فداى تو گردم! مرا خبر ده از آنچه خداى عز و جل مؤمنان را به سوى آن خوانده، از قول آن جناب: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» «۱»؛ يعنى: «اى آن كسانى كه گرويدهايد، و به آنچه بايد، ايمان آوردهايد!» آيا منافقان، با ايشان در آن داخلاند؟ فرمود: «آرى، و گمراهان، و هر كه به دعوت ظاهره اقرار كرده نيز، در آن داخلاند. و شيطان، از كسانى بود كه به دعوت ظاهره، با ايشان اقرار كرده بود». __________________________________________________
(۱). بقره، ۱۰۴.