روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۱۹۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۱۱۹۰ را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۱۹۰ منتقل کرد)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۲۸


آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر

عده من اصحابنا عن احمد بن محمد بن خالد عن ابيه عن هارون بن الجهم عن المفضل بن صالح عن سعد بن طريف عن ابي جعفر ع قال :


الکافی جلد ۲ ش ۱۱۸۹ حدیث الکافی جلد ۲ ش ۱۱۹۱
روایت شده از : امام محمّد باقر عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۲
بخش : كتاب الإيمان و الكفر
عنوان : حدیث امام محمّد باقر (ع) در کتاب الكافي جلد ۲ كتاب الإيمان و الكفر‏‏ بَابُ الظُّلْم‏
موضوعات :

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۲۶۹

از امام باقر (ع)، فرمود: ستم بر سه گونه است: ستمى كه خدا بيامرزد، و ستمى كه خدا نيامرزد، و ستمى كه خدا از آن صرف نظر نكند. اما ستمى كه خدا نيامرزد: شرك است، و آنكه خدا بيامرزد: ظلم به نفس است، و آن ستمى كه از آن صرف نظر نكند: ديونى است كه بنده‏ها به يك ديگر دارند.

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۲۳

حضرت باقر عليه السّلام فرمود: ستم بر سه گونه است: ستمى كه خدا بيامرزد، و ستمى كه خدا نيامرزد، و ستمى كه خدا از آن صرف نظر كند، اما آن ستمى كه خداوند نيامرزد شرك است، و اما آن ستمى كه خدا بيامرزد ستمى است كه انسانى بخويشتن كند ميانه خود و خداى خود، و اما ستمى كه خدا صرف نظر نكند حقوقى است كه مردم بيكديگر دارند.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۲۱

چند نفر از اصحاب ما روايت كرده‏اند، از احمد بن محمد بن خالد، از پدرش، از هارون بن جهم، از مفضّل بن صالح، از سعد بن طريف، از امام محمد باقر عليه السلام كه فرمود: «ظلم سه قسم است: ظلمى است كه خدا آن را مى‏آمرزد، و ظلمى است كه خدا آن را نمى‏آمرزد، و ظلمى است كه خدا آن را وا نمى‏گذارد و از سر آن نمى‏گذرد. امّا ظلمى كه خدا آن را نمى‏آمرزد، شرك به خدا است. و امّا ظلمى كه خدا آن را مى‏آمرزد، ظلمى است كه مرد بر نفس خود مى‏كند، در آنچه ميان او و خداى عز و جل است. و امّا ظلمى كه خدا آن را وا نمى‏گذارد، حقّ‏النّاس است كه از يكديگر مى‏طلبند». «۱» __________________________________________________

(۱). و حضرت از آن، به مداينه ميان بندگان تعبير فرموده. و مداينه، قرض به يكديگر دادن است؛ چه ظاهر است كه همه حقوق خلايق همچنين است، با احتمال آنكه ذكر مداينه، بر سبيل مثال باشد. (مترجم)


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)