روایت:الکافی جلد ۱ ش ۶۹۴: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۱ ش ۶۹۴ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۱ ش ۶۹۴ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۲۴
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
محمد بن يحيي عن محمد بن الحسن قال وجدت في نوادر محمد بن سنان عن عبد الله بن سنان قال قال ابو عبد الله ع :
الکافی جلد ۱ ش ۶۹۳ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۶۹۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۳۲۹
امام صادق (ع) فرمود: نه- به خدا- وانگذارده است خدا به أحدى از خلقش جز به رسول خدا (ص) و به ائمه عليهم السلام، خدا عز و جل فرموده است (۱۰۶ سوره نساء): «به راستى ما فرو فرستاديم به تو قرآن را به راستى و درستى تا حكم كنى در ميان مردم بدان چه خدايت بنمايد» اين آيه در باره اوصياء هم جارى است.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۸
امام صادق عليه السلام فرمود: نه، بخدا سوگند كه خدا امرى را بخلقش واگذار نفرموده است، مگر بپيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و ائمه عليهم السلام. خداى عز و جل فرموده است «ما اين كتاب را بحق و درستى بر تو نازل كرديم تا بآنچه خدايت ارائه داده حكم كنى- ۱۰۶ سوره ۴-» و اين آيه در باره اوصياء پيغمبر هم جاريست.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۸۴۷
محمد بن يحيى، از محمد بن حسن روايت كرده است كه گفت: در نوادر محمد بن سنان يافتم كه روايت كرده بود از عبداللَّه بن سنان كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: «نه، به خدا سوگند كه خدا به سوى هيچيك از خلق خود تفويض نفرمود، مگر به سوى رسول خدا صلى الله عليه و آله و به سوى ائمّه عليهم السلام. خداى عزّوجلّ فرموده است كه: «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ» «۱»، يعنى: به درستى كه ما فرو فرستاديم به سوى تو اين كتاب كامل را كه (قرآن است) به درستى و راستى تا حكم كنى در ميان مردمان به آنچه خدا آن را براى تو رأى گردانيده». و حضرت فرمود كه: «اين آيه، در اوصياى پيغمبر صلى الله عليه و آله جارى است» (و بعضى از سنّيان، اين آيه را دليل بر اين گرفته كه پيغمبر صلى الله عليه و آله متعبّد بود به اجتهاد كردن به آن وضعى كه به آن استدلال كردهاند، و با وجود ضعف دلالت آيه بر مطلب ايشان، ظهورش از دلالت آن بر تفويض بيشتر است؛ چه معلّل كردن انزال قرآن به حكم كردن به قرار داد خويش، با هم نمىسازند. پس بايد كه اين حديث فى الحقيقه از معصوم نباشد، يا اگر از معصوم باشد، در آن خلاف ظاهرى را مرتكب شده باشد، به طريقه تأويل كه خود آن را مىداند. و معنى آيه بنابر ظاهر لفظ آن، اين است كه: تا حكم كنى به آنچه خدا آن را به تو نموده و وحى فرموده، يا به نمودن و اعلام خدا تو را كه چگونه حكم كنى در ميان مردمان). __________________________________________________
(۱). نساء، ۱۰۵.