روایت:الکافی جلد ۱ ش ۵۳۳: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۱ ش ۵۳۳ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۱ ش ۵۳۳ منتقل کرد) |
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۲۲
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
محمد بن يحيي عن احمد بن محمد عن ابن ابي نصر عن ابي الحسن الرضا ع قال :
الکافی جلد ۱ ش ۵۳۲ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۵۳۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۱۴۷
ابن أَبى نصر از امام رضا (ع) تفسير همين آيه را پرسيدم، فرمود: صادقان همان ائمهاند و آنها كه طاعت آنها را بىترديد باور دارند و تصديق كنند
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۲۹۸
ابن ابى نصر گويد: از حضرت رضا عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل «اى گروندگان از خدا باك داشته باشيد و با صادقان باشيد» پرسيدم فرمود: صادقان همان امامان و باور دارندگان اطاعت ايشانند [صادق و صديق همان امامانند بواسطه اطاعتشان خدا را].
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۶۷۹
محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از ابن ابى نصر، از حضرت ابوالحسن امام رضا عليه السلام روايت كرده است كه گفت: آن حضرت را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»، يعنى: «اى گروه مؤمنان، بپرهيزيد از عذاب خداوند عالميان و باشيد با راستگويان». حضرت فرمود كه: «راستگويان، امامانند و صدّيقان، به فرمانبردارى ايشان» (و صِدّيق، به كسر صاد و دال مشدّد آنكه بسيار راستگو باشد و آنكه گفتار خويش را به كردار، راست گرداند و آنكه به غايت كسى را تصديق كند. پس اگر مراد از آن، ائمّه عليهم السلام باشد، معنى حديث اين مىشود كه صادقان- كه خدا امر به بودن با ايشان فرموده- صدّيقانند؛ به هر سه معنى به سبب فرمانبردارى ايشان خدا و رسول را و در اين، اشعارى است به دليل انحصار صادقين در ايشان؛ چه اگر صدق فى الجمله كفايت كند، بايد كه مؤمنين، يا همه كس باشند؛ زيرا كه كم كسى است كه فى الجمله راست نگويد، بلكه وجود ندارد و غير از ائمّه معصومين، كسى نيست كه در همه چيز و در همه حال و در هر زمان، صادق باشد. و اگر مراد از صديق، غير امام باشد، از آنها كه به غايت تصديق ائمّه مىنمودهاند، چون سلمان و ابوذر و مانند ايشان، پس امر به بودن با ايشان، به اعتبار آن است كه ايشان با ائمّهاند. و بعضى گفتهاند كه معنى حديث، اين است كه صديقان، به سبب طاعت ائمّه صديق شدهاند).