غِطَاء: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/غِطَاء | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/غِطَاء | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۴: | خط ۵: | ||
*[[ریشه غطو | غطو]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: غطو| ]] | *[[ریشه غطو | غطو]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: غطو| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
پرده. در مفردات گويد: غطاء مثل طبق و نحو آن است كه روى چيزى گذاشته شود چنانكه غشاء مثل لباس و نحو آن است كه روى چيزى بگذارند و آن كنايه از جهالت است. [كهف:101]. ظاهراً مراد از «ذكر» پى بردن به نظم موجودات است كه سبب يادآورى خدااند يعنى كسانى كه از ديدن آيات و شواهد ربوبيت من چشمشان در پردهاى بود و قدرت شنيدن نداشتند و «عمى و صم» بودند نه با ديدن خداشناس شدند و نه با شنيدن. آن نظير [جاثية:23]. است غشاوه و غطاء از آثار كفر و عصيان است كه شخص را نسبت به ديدن و شنيدن شواهد خالق بى اعتنا مىكند. [ق:22]. ملاحظه آيات ماقبل روشن مىكند كه مراد از «هذا» قيامت و احوال آن است و خطاب «كُنْتَ» متوجه به منكر معاد است يعنى تو از قيامت و احوال آن در غفلت بودى پرده را از چشمت گرفتيم چشمت امروز تيز است. يعنى اگر در دنيا غفلت نمىكردى پرده از چشمت برداشته مىشد و قيامت را در دنيا مىديدى. اين لفظ فقط دوبار در قرآن مچيد آمده است. | |||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
عَن:100, فِي:100, أَعْيُنُهُم:85, ذِکْرِي:85, کَانَت:70, وَ:70, عَرْضا:55, الّذِين:55, کَانُوا:55, لِلْکَافِرِين:40, لا:40, يَسْتَطِيعُون:25, يَوْمَئِذ:25, أَ:10, جَهَنّم:10, سَمْعا:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::غِطَاء]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۸
ریشه کلمه
- غطو (۲ بار)
قاموس قرآن
پرده. در مفردات گويد: غطاء مثل طبق و نحو آن است كه روى چيزى گذاشته شود چنانكه غشاء مثل لباس و نحو آن است كه روى چيزى بگذارند و آن كنايه از جهالت است. [كهف:101]. ظاهراً مراد از «ذكر» پى بردن به نظم موجودات است كه سبب يادآورى خدااند يعنى كسانى كه از ديدن آيات و شواهد ربوبيت من چشمشان در پردهاى بود و قدرت شنيدن نداشتند و «عمى و صم» بودند نه با ديدن خداشناس شدند و نه با شنيدن. آن نظير [جاثية:23]. است غشاوه و غطاء از آثار كفر و عصيان است كه شخص را نسبت به ديدن و شنيدن شواهد خالق بى اعتنا مىكند. [ق:22]. ملاحظه آيات ماقبل روشن مىكند كه مراد از «هذا» قيامت و احوال آن است و خطاب «كُنْتَ» متوجه به منكر معاد است يعنى تو از قيامت و احوال آن در غفلت بودى پرده را از چشمت گرفتيم چشمت امروز تيز است. يعنى اگر در دنيا غفلت نمىكردى پرده از چشمت برداشته مىشد و قيامت را در دنيا مىديدى. اين لفظ فقط دوبار در قرآن مچيد آمده است.