أَمْوَالا: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَمْوَالا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَمْوَالا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۸: | خط ۹: | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, أَکْثَر:39, أَوْلاَدا:35, نَحْن:30, رَبّنَا:25, فِي:24, زِينَة:22, الْحَيَاة:22, قُوّة:20, قَالُوا:20, الدّنْيَا:20, مَلَأَه:20, فَاسْتَمْتَعُوا:20, مَا:18, بِخَلاَقِهِم:18, مِنْکُم:18, کَافِرُون:18, لِيُضِلّوا:17, فِرْعَوْن:17, فَاسْتَمْتَعْتُم:17, بِه:17, أَشَدّ:17, قُل:15, أُرْسِلْتُم:15, عَن:15, بِمُعَذّبِين:15, آتَيْت:15, بِخَلاَقِکُم:15, کَانُوا:15, بِمَا:13, قَبْلِکُم:13, إِن:13, کَمَا:13, سَبِيلِک:13, إِنّک:13, مِن:12, اسْتَمْتَع:12, اطْمِس:10, الّذِين:10, کَالّذِين:10, مُوسَى:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::أَمْوَالا]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::أَمْوَالا]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
ریشه کلمه
- مول (۸۶ بار)
قاموس قرآن
آنچه انسان مالك شود. در قاموس و اقرب گفته: «اَلْمالُ مامَلَكْتَهُ مِنْكُلِ شَىْءٍ» و نيز گفتهاند مال در نزد اهل باديه چهارپايان است، «مال» مذكر و مونث هر دو آيد گويند «هُوَمالٌ» و «هِىَ مالٌ». [كهف:46]. مقابلهمال بابنون نشان مىدهد كه مراد از مال متاع دنيا است و آنگاه كه گوييم: [نور:33]. نسبت حقيقى است كه متاع دنيا دراصل مال خداست. [اسراء:6]. راغب گويد: مال را از آن مال گويند كه پيوسته مائل و زائل است (از اين گروه به آن گروه ميل مىكند) و از اين جهت عرض خوانده شده (كه عارضى است و دوام ندارد) و بر اين است قول آنكه گفته «اَلْمالُ قَحْبَةٌ تَكُونُ يَوْماً فى بَيْتِ عَطَّارٍ وَيَوْماً فى بَيْتِ بَيْطارٍ». مال مانند زن زناكارى است، روزى درخانه عطار و روزى درخانه جراح است. [يونس:88]. ظاهرا مراد از زينت اثاث البيت وذكر اموال ذكرعام بعد ازخاص است و اينكه بعضى زينت را خوش قيافه بودن گفتهاند درست نيست . * [نساء:4]. در اين آيه مراد از «اَمْوالَكُمْ» ظاهرا اموال سفهاء است ولى نسبت آن به ضمير «كُمْ» از آن است كه سفه مثل مجنون محجور و ممنوع التصرف است. بايد بامالش او را اداره كرد و طعام و پوشاك داد، در اينصورت مال، مال عقلا است ،مال كسانى است كه طريق كسب و خرج آن را مىدانند. در الميزان گفته: مراد از اموال در حقيقت اموال سفهاء است به نوعى از عنايت به اولياء سفهاء نسبت داده شده است. بعضىها آنرا اموال ديگران دانسته وگفتهاند: مراد از آيه آن است كه انسان مال خويش را به سفهاء و اطفال ندهد بلكه اگر واجب النفقهاند به آنها كسوت و طعام بدهد ولى ظاهرا مراد معناى اول است.