الحجر ٧١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۰۶


ترجمه

گفت: «دختران من حاضرند، اگر می‌خواهید کار صحیحی انجام دهید (با آنها ازدواج کنید، و از گناه و آلودگی بپرهیزید!)»

|گفت: اينان دختران منند، [با آنها ازدواج نماييد] اگر كارى مى‌كنيد
گفت: «اگر مى‌خواهيد [كارى مشروع‌] انجام دهيد، اينان دختران منند [با آنان ازدواج كنيد].»
لوط به قوم خود گفت: من این دخترانم را به نکاح شما می‌دهم تا اگر خیال عملی دارید انجام دهید.
[لوط] گفت: اگر می خواهید [کار درست و معقولی] انجام دهید، اینان دختران منند [که برای ازدواج مناسبند.]
گفت: اگر قصدى داريد، اينك دختران من هستند.
گفت اگر [از طریق مشروع‌] کاری دارید، اینها دختران من هستند
گفت: اينان دختران من‌اند- مى‌توانيد با آنان ازدواج كنيد- اگر مى‌خواهيد كارى بكنيد- يعنى اگر قصد زناشويى داريد-.
گفت: اینها (دختران شهر، همه آماده‌ی ازدواج با مردانند و به منزله‌ی) دختران من هستند، اگر می‌خواهید کاری کنید (و در راه ازدواج و اطفاء شهوات گام بردارید).
گفت: «اگر انجام‌دهنده‌ی کاری بوده‌اید اینان دختران منند (،با آنان ازدواج کنید).»
گفت اینک دختران من اگر هستید کنندگان‌


الحجر ٧٠ آیه ٧١ الحجر ٧٢
سوره : سوره الحجر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«هؤُلآءِ بَنَاتِی»: (نگا: هود / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- حضرت لوط(ع) قوم خود را به زناشویى با دخترانش به جاى همجنس بازى و تعرّض به مهمانان، پیشنهاد کرد. (قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین)

۲- حضرت لوط(ع) شخصیتى مهمان نواز و مدافع حریم مهمانان خود. (و جاء أهل المدینة یستبشرون . قال إن هؤلاء ضیفى فلاتفضحون ... و لاتخزون ... قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین)

۳- حضرت لوط(ع) قوم خود را به جاى همجنس بازى به ازدواج با زنان فرا خواند. (قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین) برداشت فوق، مبتنى بر این نکته است که مقصود از «بناتى» زنان قوم باشند; چون پیامبران به منزله پدر براى امت خویشند. بعلاوه بسیار بودن تعداد کسانى که به منزل حضرت لوط(ع) هجوم آورده بودند و محدود بودن دختران آن حضرت، مى تواند مؤید این نظریه باشد.

۴- ازدواج زن و مرد، راه مقبول در شریعت حضرت لوط(ع) و وسیله طبیعى و شایسته براى ارضاى غریزه جنسى (قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین)

۵- ارائه راه حل عملى و مشروع، هم زمان با طرح مشکل و نهى از اعمال نامشروع، از شیوه هاى دعوت انبیاى الهى (فلاتفضحون ... و لاتخزون ... قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین)

۶- مبارزه با انحرافات جنسى و راههاى نامشروع ارضاى غرایز، باید توأم با ارائه راه حل عملى و مشروع و فراهم آوردن زمینه هاى ارضاى طبیعى غرایز باشد. (قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین)

۷- حضرت لوط(ع) پیش از هلاکت قومش، داراى چند دختر مجرد بود. (قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین)

۸- اعتیاد به ارضاى غیر طبیعى و نامشروع غرایز و تمایلات جنسى، جلوگیر تمایل و رغبت انسان به ارضاى طبیعى و مشروع آنها (قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین) جمله «إن کنتم فاعلین» - طبق گفته مفسران - براى تردید به کار رفته است و تقدیر آن چنین است: «فإن فعلتم ما اقول لکم و ما أظنکم تفعلون». بنابراین عدم تمایل آنان به ارضاى غریزه جنسى خود از راه طبیعى (ازدواج با زنان) ممکن است به خاطر عادت آنان به ارضاى شهوت جنسى خود از راه غیر طبیعى باشد.

۹- قوم لوط على رغم وجود راههاى مشروع و طبیعى (ازدواج با زنان) بر عمل شنیع لواط و همجنس بازى، اصرار داشتند. (قال هؤلاء بناتى إن کنتم فعلین) جمله «إن کنتم فاعلین» به منزله جمله «إن فعلتم ما أقول لکم و ما أظنکم تفعلون» است; یعنى، اگر به نصیحت و پیشنهادم ترتیب اثر دهید که گمان نمى کنم چنین باشید.

روایات و احادیث

۱۰- «عن أحدهما: ... ثم عرض علیهم بناته نکاحاً...;[۱] از امام باقر یا امام صادق(ع) روایت شده است: لوط(ع) دختران خود را براى ازدواج به قوم خود پیشنهاد کرد...».

موضوعات مرتبط

  • ازدواج: موانع ازدواج ۸
  • انبیا: روش دعوتهاى انبیا ۵
  • انحراف جنسى: آثار انحراف جنسى ۸; روش مبارزه با انحراف جنسى ۶
  • دین: دین و عینیت ۵
  • عمل: نهى از عمل ناپسند ۵
  • غریزه جنسى: ارضاى غریزه جنسى ۸; روش ارضاى غریزه جنسى ۴; زمینه ارضاى غریزه جنسى ۶
  • قوم لوط: ازدواج در قوم لوط ۳، ۹; لجاجت قوم لوط ۹; لواط در قوم لوط ۱، ۹; همجنس بازى در قوم لوط ۹
  • لوط(ع): ازدواج با دختران لوط(ع) ۱، ۳، ۱۰; ازدواج در دین لوط(ع) ۴; پیشنهاد لوط(ع) ۱ ، ۳، ۱۰; تعدد دختران لوط(ع) ۷; فضایل لوط(ع) ۲; قصه لوط(ع) ۱، ۳، ۹; مهمان نوازى لوط(ع) ۲
  • مهمان: دفاع از مهمان ۲

منابع

  1. علل الشرایع، ص ۵۵۲، ح ۶، ب ۳۴۰; نورالثقلین، ج ۲، ص ۳۸۵، ح ۱۶۷.