الحجر ٧٢
کپی متن آیه |
---|
لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِي سَکْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ |
ترجمه
الحجر ٧١ | آیه ٧٢ | الحجر ٧٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَعَمْرُکَ»: به زندگی تو سوگند! در اصطلاح فارسی میگوئیم: به جان تو سوگند!
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۸۴ سوره حجر
- از رحمت و مغفرت خدا نااميد نباشيد
- بيان آيات مربوط به ورود مهمانان ابراهيم «ع»
- تعجب ابراهيم «ع»، از بشارت داده شدن به فرزند، در کهنسالی
- مراد از اين كه همسر لوط از «غَابِرِين» بوده، چیست؟
- قضاى الهى، به قطع نسل و انقراض قوم لوط
- معناى آيه «لَعَمرُكَ إنَّهُم لَفِى سَكرَتِهِم يَعمَهُون...»
- توضيحى در مورد «اصحاب أيكه» و «اصحاب حجر»
- بحث روایتی: (رواياتی در ذيل برخى از آيات گذشته)
نکات آیه
۱- سوگند مؤکد خداوند به جان پیامبر(ص) مبنى بر اینکه قوم لوط مردمانى سرمست و متحیر و به دور از هرگونه بصیرت و روشن بینى بودند. (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) برداشت فوق بنابراین مبناست که مخاطب جمله «لعمرک» - به قرینه آیات ۴۹ و ۵۱ پیش از شروع داستان ابراهیم(ع) و لوط(ع) (نبّىء عبادى ... و نبّئهم ...) - پیامبراکرم(ص) باشد.
۲- پیامبراسلام(ص) برخوردار از منزلت ویژه و مقامى والا در پیشگاه خداوند (لعمرک)
۳- سوگند خداوند به جان لوط(ع) بر اینکه قوم او مردمى سرمست و متحیرند. (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) برداشت فوق بر اساس این احتمال است که جمله «لعمرک ...» ادامه سخنان ملائکه خطاب به حضرت لوط(ع) باشد.
۴- حضرت لوط(ع) داراى مقام و منزلتى والا در پیشگاه خداوند (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون)
۵- سوگند به جان افراد عزیز و ارزشمند براى اثبات حق و حقیقت، امرى مشروع و جایز (لعمرک إنهم ... یعمهون)
۶- سرمستى، تحیّر و بصیرت نداشتن قوم لوط، مانع هدایت پذیرى از رهنمودهاى حضرت لوط(ع) بود. (و اتقوا الله و لاتخزون ... لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) «سکرة» به معناى از بین رفتن و از کار افتادن عقل است و «عمه» به معناى تردد ناشى از تحیر در امور است. بنابراین مقصود از جمله «لفى سکرتهم یعمهون» سرمستى و متحیر بودن و از دست دادن بصیرت در امور است.
۷- آلودگى به فحشا و انحرافات جنسى، مایه مستى و سرگردانى و از دست دادن اندیشه صحیح (و اتقوا الله و لاتخزون ... لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) برداشت فوق با توجه به این حقیقت است که گناه و جرم اصلى قوم لوط، عادت آنان به فحشا و انحرافات جنسى بود. بنابراین عاملى که موجب سرمستى و سرگردانى آنان شد، همین گناه و جرم بود.
۸- سرمستى و غفلت امرى بس زشت و مذموم، و روشن بینى صفتى بس والا و ارزشمند براى انسانها (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون)
۹- سرمستى و غفلت، مانع پذیرفتن نصیحت و خیراندیشى ناصحان (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون)
موضوعات مرتبط
- ارزشها ۸:
- انحراف جنسى: آثار انحراف جنسى ۷
- بصیرت: ارزش بصیرت ۸
- تعقل: موانع تعقل ۷
- خدا: سوگندهاى خدا ۱، ۳
- خیرخواهى: موانع تأثیر خیرخواهى ۹
- سرگردانى: عوامل سرگردانى ۷
- سرمستى: آثار سرمستى ۹
- سوگند: احکام سوگند ۵; سوگند به غیرخدا ۵; سوگند به لوط(ع) ۳; سوگند به محبوبان ۵; سوگند به محمد(ص) ۱
- صفات: صفات ناپسند ۸
- غفلت: آثار غفلت ۹; سرزنش غفلت ۸; ناپسندى غفلت ۸
- قوم لوط: آثار سرگردانى قوم لوط ۶; آثار سرمستى قوم لوط ۶; آثار کوردلى قوم لوط ۶; سرگردانى قوم لوط ۱، ۳; سرمستى قوم لوط ۱، ۳; کوردلى قوم لوط ۱; موانع هدایت قوم لوط ۶
- لوط(ع): مقامات لوط(ع) ۴; هدایتگرى لوط(ع) ۶
- محمد(ص): مقامات محمد(ص) ۲
- موعظه: موانع تأثیر موعظه ۹
منابع