البقرة ٩٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۲:۳۶
ترجمه
البقرة ٩١ | آیه ٩٢ | البقرة ٩٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْبَیِّنَاتِ»: دلائل روشن. معجزات گویا (نگا: عنکبوت / ، قصص / ). «مِنم بَعْدِهِ»: بعد از رفتن موسی به کوه طور (نگا: بقره / ، نساء / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۸۹ ۹۳ بقره
- بيان آيات ، متضمن محاجّه با يهود
- بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات گذشته )
- توطن يهود در مدينه و اطراف آن و انكار و تكذيب آنها پيامبر(ص )
- مناقشه بعضى از مفسرين در قسم دادن خدا به حق رسول اللّه (ص ) و رد آن
- معناى سوگند و جواب از اشكال سوگند دادن خدا به شخص پيامبر(ص )
- سخنى در معناى (حق ) و پاسخ از اشكال سوگند دادن به حق پيامبر(ص )
نکات آیه
۱ - موسى (ع) پیامبرى از نژاد اسرائیل و مبعوث شده براى بنى اسرائیل (قالوا نؤمن بما أنزل علینا ... و لقد جاء کم موسى بالبینت)
۲ - موسى(ع)، برخوردار از دلایل و معجزاتى فراوان بر پیامبرى خویش (و لقد جاء کم موسى بالبینت) جمع آوردن «بینات» همراه با «ال» استغراقى، بیانگر کثرت آن بینات است. «بینة» به معناى دلیل روشن است و از مصداقهاى مورد نظر آن، معجزه مى باشد.
۳ - موسى(ع)، برجسته ترین و بارزترین چهره در میان انبیاى بنى اسرائیل (و لقد جاء کم موسى بالبینت) ذکر نام موسى(ع)، از میان پیامبران بنى اسرائیل، براى ارائه نمونه اى از برخوردهاى کفرآمیز یهود با پیامبران اسرائیلى; اشاره به برداشت فوق دارد.
۴ - قوم موسى، در غیاب او به گوساله پرستى روى آوردند. (ثم أتخذتم العجل من بعده)
۵ - امتها در خطر انحراف، با رفتن پیامبران و رهبران الهى از میان آنان (ثم أتخذتم العجل من بعده)
۶ - نقش شخصیتها در رویدادهاى تاریخى و اجتماعى ( لقد جاء کم موسى ... ثم أتخذتم العجل من بعده)
۷ - یهودیان، على رغم دریافت دلایل و معجزات موسى(ع) با رسالتهاى او مخالفت کردند. (لقد جاء کم موسى بالبینت ثم أتخذتم العجل من بعده)
۸ - قوم موسى، هیچ عذر و بهانه اى براى گرایش به گوساله پرستى نداشتند. (ثم أتخذتم العجل من بعده و أنتم ظلمون) جمله حالیه «و أنتم ظالمون» ظهور در این معنا دارد که: ظالم بودن، حالتى مقارن گوساله پرستى بوده است; یعنى، گوساله پرستى بنى اسرائیل از سر ظلم بوده و هیچ توجیهى از قبیل جهل که بتواند بهانه و عذرى براى آن باشد در میان نبوده است.
۹ - یهود، مردمى ستم پیشه و ظالمند. (و أنتم ظلمون) جمله «و أنتم ظالمون» (و شما ستمکار بودید) را مى توان جمله اى معترضه دانست. بر این مبنا جمله مذکور بیانگر آن است که: یهود نه تنها در مورد گوساله پرستى ستمکارى کردند، بلکه عادت و رویه آنها ستمگرى بود.
۱۰ - ارتداد قوم موسى و گرایش آنان به گوساله پرستى، از جمله ستمهاى آنان (ثم اتخذتم العجل من بعده و أنتم ظلمون)
۱۱ - پرستش غیر خدا ظلم است. (ثم اتخذتم العجل ... و أنتم ظلمون)
۱۲ - گرایش یهودیان به گوساله پرستى، دلیل ایمان نداشتن آنان حتى به پیامبران بنى اسرائیل و کتابهاى آسمانى خویش (قالوا نؤمن بما أنزل علینا ... قل ... و لقد جاء کم موسى بالبینت ثم اتخذتم العجل) جمله «لقد جاءکم ...» عطف بر «لم تقتلون ...» در آیه قبل است. بنابراین مضمون این آیه نیز پاسخى به این ادعاى یهود است که خود را مؤمن به پیامبران اسرائیلى و کتابهاى آسمانى آنان مى دانستند (نؤمن بما أنزل علینا).
موضوعات مرتبط
- ارتداد: ظلم ارتداد ۱۰
- امتها: زمینه انحراف امتها ۵
- انبیا: آثار غیبت انبیا ۵
- بنى اسرائیل: ارتداد بنى اسرائیل ۱۰; انبیاى بنى اسرائیل ۱، ۳; بنى اسرائیل در غیاب موسى (ع) ۴; تاریخ بنى اسرائیل ۴; ظلم بنى اسرائیل ۱۰; گوساله پرستى بنى اسرائیل ۴، ۸، ۱۰
- تاریخ: محرک تاریخ ۶; منشأ تحولات تاریخ ۶; نقش شخصیتها در تاریخ ۶
- تحولات اجتماعى: عوامل تحولات اجتماعى ۶
- خود: ظلم به خود ۱۰
- رهبران دینى: آثار غیبت رهبران دینى ۵
- شرک: ظلم شرک عبادى ۱۱
- ظالمان: ۹
- ظلم: موارد ظلم ۱۰، ۱۱
- گوساله پرستى: بى منطقى گوساله پرستى ۸
- موسى(ع): دلایل نبوت موسى(ع) ۲; قصه موسى(ع) ۱، ۳، ۴، ۷; محدوده رسالت موسى(ع) ۱; معجزه موسى(ع) ۲; نژاد موسى(ع) ۱; ویژگیهاى موسى(ع) ۳
- یهود: دلایل کفر یهود ۱۲; صفات یهود ۹; ظلم یهود ۹; عقیده یهود ۱۲; کفر یهود ۱۲; گوساله پرستى یهود ۱۲; مخالفت یهود با موسى(ع) ۷