الأنعام ١٣٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۵۵


ترجمه

و برای هر یک (از این دو دسته)، درجات (و مراتبی) است از آنچه عمل کردند؛ و پروردگارت از اعمالی که انجام می‌دهند، غافل نیست.

و براى هر يك [از بندگان‌] براى آنچه انجام داده‌اند [نزد خدا] رتبه‌هايى است، و پروردگار تو از آنچه مى‌كنند غافل نيست
و براى هر يك [از اين دو گروه‌]، از آنچه انجام داده‌اند، [در جزا] مراتبى خواهد بود، و پروردگارت از آنچه مى‌كنند غافل نيست.
و هر کس (از بندگان) به عملی که کرده رتبه خواهد یافت، و خدای تو از عمل هیچ کس غافل نخواهد بود.
و [در قیامت] برای هر کدام [از دو گروه جن و انس] به سزای آنچه انجام می دادند، درجاتی [از ثواب و عذاب] است؛ و پروردگارت از آنچه انجام می دهند، بی خبر نیست.
براى هر يك برابر اعمالى كه انجام داده‌اند درجاتى است، كه پروردگار تو از آنچه مى‌كنند غافل نيست.
و یکایک ایشان طبق کار و کردارشان درجاتی دارند، و پروردگارت از آنچه می‌کنند غافل نیست‌
و براى هر كسى از آنچه كرده است پايه‌هاست، و پروردگار تو از آنچه مى‌كنند غافل نيست.
و هر یک (از نیکوکاران و بدکاران) دارای درجاتی (و درکاتی از پاداش و عزّت و پادافره و ذلّت در جهان دیگر) بر طبق اعمال خود هستند، و پروردگارت (هیچ گاه) از کارهائی که مردمان می‌کنند غافل و بی‌خبر نیست.
و برای هر یک (از مکلفان) از آنچه انجام داده‌اند، درجاتی است و پروردگارت از آنچه می‌کنند غافل نیست.
و هرکدام را پایه‌هائی است از آنچه کردند و نیست پروردگار تو غافل از آنچه می‌کنند


الأنعام ١٣١ آیه ١٣٢ الأنعام ١٣٣
سوره : سوره الأنعام
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مِمَّا»: از آنچه. به خاطر آنچه.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- هر یک از افراد جن و انس در روز قیامت از مرتبه و درجه ویژه خود برخوردارند. (و لکل درجت مما عملوا) تنوین «و لکل» عوض محذوف است و به قرینه آیه ۱۲۸ و ۱۳۰، محذوف «جن و انس» است، یعنى: «لکل من الجن و الإنس ...» و چون آیات پیشین ترسیم قیامت بوده، ظاهر آن است که درجات مطرح شده در آیه مربوط به آن روز باشد.

۲- درجات اخروى انسان و جن بازتاب اعمال دنیوى ایشان است. (و لکل درجت مما عملوا)

۳- قیامت، روز اعطاى درجات و یا سقوط به درکات است. (و لکل درجت مما عملوا) اگر چه در آیه شریفه تنها درجات مذکور شده است، ولى شامل درکات نیز مى گردد. چون درجات و درکات آمیخته به یکدیگرند.

۴- پروردگار هیچگاه از اعمال و رفتار جنیان و انسانها غافل نیست. (و ما ربک بغفل عما یعملون)

۵- درجات و مراتب آخرت بر اساس آگاهى خداوند از اعمال جن و انس و سنجش دقیق آن اعطا مى گردد. (و لکل درجت مما عملوا و ما ربک بغفل عما یعملون)

۶- لزوم مراقبت بر اعمال و توجه به نقش تعیین کننده آن در تعیین درجات و درکات آخرت (و لکل درجت مما عملوا و ما ربک بغفل عما یعملون)

موضوعات مرتبط

  • انسان: ها در قیامت ۱; درجات اخروى انسان ها ۱، ۲، ۵; عمل انسان ۴، ۵
  • جنیان: در قیامت ۱; درجات اخروى جنیان ۱، ۲، ۵; عمل جنیان ۴، ۵
  • خدا: تنزیه خدا ۴; خدا و غفلت ۴; علم خدا ۴، ۵
  • عطایاى اخروى: قانونمندى عطایاى اخروى ۵
  • عمل: آثار اخروى عمل ۲; آثار عمل ۶; اهمیت مراقبت بر عمل ۶
  • قیامت: درجات قیامت ۳; درکات قیامت ۳; عوامل مؤثر در درجات قیامت ۶; عوامل مؤثر در درکات قیامت ۶; ویژگیهاى قیامت ۳

منابع