گمنام

تفسیر:المیزان جلد۹ بخش۲۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۲۶: خط ۱۲۶:
<span id='link188'><span>
<span id='link188'><span>


==چند روايت در مورد معناى اين كه يهودیان و مسیحیان، احبار و رهبان را ارباب گرفتند ==
==چند روايت در باره اين كه يهودیان و مسیحیان، احبار و رهبان را ارباب گرفتند ==
و در كافى به سند خود از ابى بصير از امام صادق (عليه السلام) روايت شده كه گفت : من از آن جناب پرسيدم معناى آيه «اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله» چيست؟  
و در كافى، به سند خود، از ابوبصير، از امام صادق «عليه السلام» روايت شده كه گفت: من از آن جناب پرسيدم: معناى آيه «اتَّخَذُوا أحبَارَهُم وَ رُهبَانَهُم أربَاباً مِن دُونِ الله» چيست؟  


فرمود: به خدا قسم احبار و رهبان ، يهود و نصارى را به پرستش خود نمى خواندند و بفرضى هم كه مى خواندند يهود و نصارى هرگز قبول نمى كردند، و ليكن احبار و رهبان تعدادى از محرمات را برايشان حلال و تعدادى از حلالها را بر آنان حرام نمودند، و آنها هم پذيرفتند، پس يهود و نصارى بدون اينكه خودشان متوجه باشند احبار و رهبان خود را پرستيدند.
فرمود: به خدا قسم، احبار و رُهبان، يهود و نصارا را به پرستش خود نمى خواندند و به فرضى هم كه مى خواندند، يهود و نصارا هرگز قبول نمى كردند، وليكن احبار و رُهبان، تعدادى از محرمات را برايشان حلال و تعدادى از حلال ها را بر آنان حرام نمودند و آن ها هم پذيرفتند. پس يهود و نصارا، بدون اين كه خودشان متوجه باشند، احبار و رُهبان خود را پرستيدند.


مؤلف : اين معنا را برقى در محاسن خود و عياشى در تفسيرش از ابى بصير و نيز از جابر از امام صادق (عليه السلام ) و از حذيفه روايت كرده اند، همچنانكه الدر المنثور هم از عده اى از صاحبان روايت از حذيفه نقل كرده است.
مؤلف: اين معنا را، برقى، در محاسن خود، و عياشى، در تفسيرش، از ابوبصير، و نيز از جابر، از امام صادق «عليه السلام»، و از حذيفه روايت كرده اند، همچنان كه الدرّ المنثور هم، از عده اى از صاحبان روايت، از حذيفه نقل كرده است.


قمى در تفسير خود در ذيل آيه «اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله» مى گويد: در روايتى از ابى الجارود از ابى جعفر (عليه السلام) آمده كه فرمود: اما اين كه فرمود: «المسيح ابن مريم» براى اين بود كه برخى از مسيحيان او را تعظيم نموده و در دل آنقدر بزرگ مى دانستند كه خيال مى كردند او معبود و پسر خدا است. بعضى ديگر از ايشان گفته اند: او سومى سه خدا است . طائفه اى ديگر گفته اند: او خود خدا است.
قمى، در تفسير خود، در ذيل آيه: «اتَّخَذُوا أحبَارَهُم وَ رُهبَانَهُم أربَاباً مِن دُونِ الله» مى گويد: در روايتى از ابى الجارود، از ابى جعفر «عليه السلام» آمده كه فرمود: اما اين كه فرمود: «المَسِيحَ ابنَ مَريَم»، براى اين بود كه برخى از مسيحيان او را تعظيم نموده و در دل آن قدر بزرگ مى دانستند كه خيال مى كردند او معبود و پسر خدا است.  
 
بعضى ديگر از ايشان گفته اند: او، سومى سه خدا است. طایفه اى ديگر گفته اند: او، خود خدا است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۳۴۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۳۴۰ </center>
آنگاه اضافه فرمود: و اما اين كه فرموده «اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا» از اين رو بوده كه يهوديان و مسيحيان گوش به حرف احبار و رهبان خود مى دادند، و آنها را كوركورانه اطاعت نموده و گفته هاى ايشان را مانند وحى منزل دانسته و با آن معامله دين مى كردند و آنچه اصلا به يادش نبودند اوامر خداى تعالى و كتابهاى آسمانى او و پيغمبران او بود كه بكلى پشت سر انداختند، پس در حقيقت بجاى اينكه خدا را رب خود بدانند احبار و رهبان را ارباب خود گرفتند...
آنگاه اضافه فرمود: و اما اين كه فرموده: «اتَّخَذُوا أحبَارَهُم وَ رُهبَانَهُم أربَاباً» از اين رو بوده كه يهوديان و مسيحيان، گوش به حرف احبار و رُهبان خود مى دادند، و آن ها را كوركورانه اطاعت نموده و گفته هاى ايشان را مانند وحى مُنزَل دانسته و با آن معامله دين مى كردند، و آنچه اصلا به يادش نبودند، اوامر خداى تعالى و كتاب هاى آسمانى او و پيغمبران او بود، كه به كلى پشت سر انداختند. پس در حقيقت به جاى اين كه خدا را ربّ خود بدانند، احبار و رُهبان را ارباب خود گرفتند...


و در تفسير برهان از مجمع البيان نقل كرده كه گفته ثعلبى به سند خود از عدى بن حاتم روايت كرد كه گفت: من (وقتى براى اولين بار) شرفياب حضور رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) شدم صليبى بگردنم آويزان بود، حضرت فرمود: عدى ! آن چيزى كه به گردنت آويخته اى دور بينداز.
و در تفسير برهان، از مجمع البيان نقل كرده كه گفته: ثعلبى، به سند خود، از عدى بن حاتم روايت كرد كه گفت: من (وقتى براى اولين بار) حضور رسول خدا «صلى الله عليه و آله» شرفیاب شدم، صليبى به گردنم آويزان بود. حضرت فرمود: عدى! آن چيزى كه به گردنت آويخته اى، دور بينداز.


==چند روايت در ذيل جمله: «ليظهره على الدين كله» و تفسير آن به ظهور حضرت مهدى(ع )==
==چند روايت در ذيل جمله: «ليظهره على الدين كله» و تفسير آن به ظهور حضرت مهدى(ع )==
۱۷٬۰۰۳

ویرایش