گمنام

تفسیر:المیزان جلد۹ بخش۲۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۵۴: خط ۱۵۴:
<span id='link182'><span>
<span id='link182'><span>


==لطافت تعبير از حال اهل كتاب به: «يريدون ان يطفؤوا نور الله بافواههم»==
«'''يُرِيدُونَ أَن يُطفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ ...'''»:
«'''يُرِيدُونَ أَن يُطفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ ...'''»:


كلمه «اطفاء» به معناى خاموش كردن آتش و يا نور است ، و حرف «باء» در كلمه «بافواههم» براى آلت و يا سببيت است.
كلمه «اطفاء»، به معناى خاموش كردن آتش و يا نور است، و حرف «باء» در كلمۀ «بِأفوَاهِهِم»، براى آلت و يا سببيت است.


و اگر فرموده: «با دهن هايشان» براى اين است كه معمولا چراغ را با دهن خاموش مى كنند. در مجمع البيان در اين باره گفته است: اين تعبير از تعبيرات عجيب است ، زيرا با همه كوتاهيش هم مطلب را رسانده ، و هم شان اهل كتاب را تحقير و نقشه هاى آنان را كور و ضعيف معرفى كرده است ، چون دهن ها تنها حريف خاموش كردن چراغ ها و نورهاى ضعيفند، نه نورهاى بزرگ همچون آفتاب ، و نورهاى بزرگتر از آن.
و اگر فرموده: «با دهن هايشان»، براى اين است كه معمولا چراغ را با دهن خاموش مى كنند.  


زمخشرى نيز در تفسير كشاف خود گفته : اين آيه حال اهل كتاب را در باطل كردن نبوت خاتم الانبياء بوسيله تكذيب مثل زده به حال كسى كه مى خواهد نور عظيمى را كه همه آفاق را فرا گرفته ، و خدا هم اراده كرده كه روز به روز پرتوش بيشتر شود تا در اشراق و پرتو افكنى به نهايت درجه برسد، با فوت دهنش خاموش كند» و ما اضافه مى كنيم اين معنا را كه آيه شريفه هم حال دعوت اسلامى را بيان مى كند، و آن را نورى عالم آرا معرفى مى نمايد، و هم اينكه وعده و نويد مى دهد به اينكه خداى تعالى بزودى نور خود را به حد كمالش مى رساند.
در مجمع البيان، در اين باره گفته است: اين تعبير، از تعبيرات عجيب است. زيرا با همه كوتاهی اش، هم مطلب را رسانده، و هم شأن اهل كتاب را تحقير و نقشه هاى آنان را كور و ضعيف معرفى كرده است. چون دهن ها، تنها حريف خاموش كردن چراغ ها و نورهاى ضعيف اند، نه نورهاى بزرگ همچون آفتاب، و نورهاى بزرگتر از آن.
 
زمخشرى نيز، در تفسير كشاف خود گفته: اين آيه، حال اهل كتاب را در باطل كردن نبوت خاتم الانبياء به وسيله تكذيب مَثَل زده به حال كسى كه مى خواهد نور عظيمى را كه همه آفاق را فراگرفته، و خدا هم اراده كرده كه روز به روز، پرتوش بيشتر شود تا در اشراق و پرتو افكنى به نهايت درجه برسد، با فوت دهنش خاموش كند». و ما اضافه مى كنيم اين معنا را كه آيه شريفه، هم حال دعوت اسلامى را بيان مى كند، و آن را نورى عالم آرا معرفى مى نمايد، و هم اين كه وعده و نويد مى دهد به اين كه خداى تعالى، به زودى نور خود را به حدّ كمالش مى رساند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۳۲۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۳۲۹ </center>
<span id='link183'><span>
<span id='link183'><span>
۱۷٬۰۰۸

ویرایش