گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
 
خط ۱۹۷: خط ۱۹۷:


==بيزارى جستن شيطان و هر متبوع ديگرى از پيروان خود، در روز قيامت ==
==بيزارى جستن شيطان و هر متبوع ديگرى از پيروان خود، در روز قيامت ==
«'''ما انا بمصرخكم و ما انتم بمصرخى '''» - يعنى امروز من فريادرس شما نيستم، و شما هم فريادرس من نيستيد. من نمى توانم شما را نجات دهم شما هم نمى توانيد مرا نجات دهيد، نه من شفيع شما هستم و نه شما شفيع من هستيد.
«'''مَا أنَا بِمُصرِخِكُم وَ مَا أنتُم بِمُصرِخِىّ '''» - يعنى: امروز من فريادرس شما نيستم، و شما هم فريادرس من نيستيد. من نمى توانم شما را نجات دهم، شما هم نمى توانيد مرا نجات دهيد. نه من شفيع شما هستم و نه شما شفيع من هستيد.


«'''انى كفرت بما اشركتمون من قبل '''» - يعنى من از اين كه شما در دنيا مرا شريك خداوند گرفتيد، بيزارى مى جويم. و مراد از «شريك گرفتن»، شريك در پرستش نبوده بلكه مراد شرك در اطاعت است، همچنان كه از خطابى كه خداى تعالى به اهل محشر كرده و فرموده «الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين» نيز استفاده مى شود.
«'''إنِّى كَفَرتُ بِمَا أشرَكتُمُونِ مِن قَبلُ '''» - يعنى: من از اين كه شما در دنيا مرا شريك خداوند گرفتيد، بيزارى مى جويم. و مراد از «شريك گرفتن»، شريك در پرستش نبوده، بلكه مراد شرك در اطاعت است، همچنان كه از خطابى كه خداى تعالى، به اهل محشر كرده و فرموده: «ألَم أعهَد إلَيكُم يَا بَنِى آدَمَ أن لَا تَعبُدُوا الشَّيطَانَ إنَّهُ لَكُم عَدُوٌّ مُبِينٌ» نيز، استفاده مى شود.


و اين بيزارى جستن شيطان از شرك ورزيدن پيروان خود، مخصوص به شيطان نيست، بلكه خداى تعالى آن را از هر متبوع باطلى نسبت به تابع خود حكايت نموده كه در روز قيامت اظهار مى دارند كه شرك ورزيدن شما جز يك وهم سرابى بيش نبوده و ما در اين بين تقصيرى نداريم، از آن جمله فرموده: «و يوم القيمه يكفرون بشرككم».
و اين بيزارى جستن شيطان از شرك ورزيدن پيروان خود، مخصوص به شيطان نيست، بلكه خداى تعالى، آن را از هر متبوع باطلى نسبت به تابع خود حكايت نموده، كه در روز قيامت اظهار مى دارند كه شرك ورزيدن شما، جز يك وهم سرابى بيش نبوده و ما در اين بين تقصيرى نداريم. از آن جمله فرموده: «وَ يَومَ القِيَامَةِ يَكفُرُونَ بِشِركِكُم».


و نيز فرموده: «و قال الذين اتبعوا لو ان لنا كره فنتبرء منهم كما تبروا منا».
و نيز فرموده: «وَ قَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَو أنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّءَ مِنهُم كَمَا تَبَرَّؤُا مِنَّا».


و نيز فرموده: «قال الذين حق عليهم القول ربنا هولاء الذين اغوينا اغويناهم كما غوينا تبرانا اليك ما كانوا ايانا يعبدون و قيل ادعوا شركاءكم فدعوهم فلم يستجيبوا لهم».
و نيز فرموده: «قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيهِمُ القَولُ رَبَّنَا هَؤُلَاءِ الَّذِينَ أغوَينَا أغوَينَاهُم كَمَا غَوَينَا تَبَرَّأنَا إلَيكَ مَا كَانُوا إيَّانَا يَعبُدُونَ وَ قِيلَ ادعُوا شُرَكَاءَكُم فَدَعَوهُم فَلَم يَستَجِيبُوا لَهُم».


«'''ان الظالمين لهم عذاب اليم '''» - به طورى كه از ظاهر كلام بر مى آيد، اين جمله تتمه كلام ابليس است كه عذاب اليم را براى آنان مسجل مى كند و مى گويد: چون شما از ستمگران بوديد و ستم شما جز از ناحيه خودتان نبود، لذا عذاب دردناك حق شما است.
«'''إنَّ الظَّالِمِينَ لَهُم عَذَابٌ ألِيمٌ '''» - به طورى كه از ظاهر كلام بر مى آيد، اين جمله، تتمه كلام ابليس است كه «عذاب اليم» را براى آنان مسجل مى كند و مى گويد: چون شما از ستمگران بوديد و ستم شما جز از ناحيه خودتان نبود، لذا عذاب دردناك حق شما است.




۱۶٬۳۴۰

ویرایش