گمنام

الإسراء ١٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱٬۴۶۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲ خرداد ۱۴۰۳
(QRobot edit)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::مَن|مَنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::يُرِيد|يُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::يُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::الْعَاجِلَة|الْعَاجِلَةَ]] [[کلمه غیر ربط::الْعَاجِلَة| ]] [[شامل این ریشه::عجل‌| ]][[ریشه غیر ربط::عجل‌| ]][[شامل این کلمه::عَجّلْنَا|عَجَّلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::عَجّلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::عجل‌| ]][[ریشه غیر ربط::عجل‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::فِيهَا|فِيهَا]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::نَشَاء|نَشَاءُ]] [[کلمه غیر ربط::نَشَاء| ]] [[شامل این ریشه::شى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شى‌ء| ]][[شامل این کلمه::لِمَن|لِمَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::نُرِيد|نُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::نُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::ثُم|ثُمَ‌]] [[شامل این ریشه::ثم‌| ]][[شامل این کلمه::جَعَلْنَا|جَعَلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::جَعَلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::جعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::جعل‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::جَهَنّم|جَهَنَّمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::جَهَنّم| ]] [[شامل این ریشه::جهنم‌| ]][[ریشه غیر ربط::جهنم‌| ]][[شامل این کلمه::يَصْلاَهَا|يَصْلاَهَا]] [[کلمه غیر ربط::يَصْلاَهَا| ]] [[شامل این ریشه::صلى‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::مَذْمُوما|مَذْمُوماً]] [[کلمه غیر ربط::مَذْمُوما| ]] [[شامل این ریشه::ذمم‌| ]][[ریشه غیر ربط::ذمم‌| ]][[شامل این کلمه::مَدْحُورا|مَدْحُوراً]] [[کلمه غیر ربط::مَدْحُورا| ]] [[شامل این ریشه::دحر| ]][[ریشه غیر ربط::دحر| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::مَن|مَنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::يُرِيد|يُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::يُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::الْعَاجِلَة|الْعَاجِلَةَ]] [[کلمه غیر ربط::الْعَاجِلَة| ]] [[شامل این ریشه::عجل‌| ]][[ریشه غیر ربط::عجل‌| ]][[شامل این کلمه::عَجّلْنَا|عَجَّلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::عَجّلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::عجل‌| ]][[ریشه غیر ربط::عجل‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::فِيهَا|فِيهَا]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::نَشَاء|نَشَاءُ]] [[کلمه غیر ربط::نَشَاء| ]] [[شامل این ریشه::شى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شى‌ء| ]][[شامل این کلمه::لِمَن|لِمَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::نُرِيد|نُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::نُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::ثُم|ثُمَ‌]] [[شامل این ریشه::ثم‌| ]][[شامل این کلمه::جَعَلْنَا|جَعَلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::جَعَلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::جعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::جعل‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::جَهَنّم|جَهَنَّمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::جَهَنّم| ]] [[شامل این ریشه::جهنم‌| ]][[ریشه غیر ربط::جهنم‌| ]][[شامل این کلمه::يَصْلاَهَا|يَصْلاَهَا]] [[کلمه غیر ربط::يَصْلاَهَا| ]] [[شامل این ریشه::صلى‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::مَذْمُوما|مَذْمُوماً]] [[کلمه غیر ربط::مَذْمُوما| ]] [[شامل این ریشه::ذمم‌| ]][[ریشه غیر ربط::ذمم‌| ]][[شامل این کلمه::مَدْحُورا|مَدْحُوراً]] [[کلمه غیر ربط::مَدْحُورا| ]] [[شامل این ریشه::دحر| ]][[ریشه غیر ربط::دحر| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|مَنْ‌ کَانَ‌ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ‌ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ‌ نُرِيدُ ثُمَ‌ جَعَلْنَا لَهُ‌ جَهَنَّمَ‌ يَصْلاَهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=هر کس خواهان (دنیای) زودگذر بوده است ما (نیز) با شتاب - برای کسی که اراده کنیم، آنچه از آن را بخواهیم - به او می‌دهیم، سپس جهنم را برایش قرار دهیم (که) آن را می‌افروزد، در حالی‌که سرزنش‌شده‌ی رانده‌شده است.
|-|صادقی تهرانی=هر کس خواهان (دنیای) زودگذر بوده است ما (نیز) با شتاب - برای کسی که اراده کنیم، آنچه از آن را بخواهیم - به او می‌دهیم، سپس جهنم را برایش قرار دهیم (که) آن را می‌افروزد، در حالی‌که سرزنش‌شده‌ی رانده‌شده است.
|-|معزی=آنکو زندگانی شتابان را خواهد بشتابیم برایش در آن آنچه را خواهیم برای هر که خواهیم سپس گذاریم برایش دوزخ را بچشدش نکوهیده رانده‌
|-|معزی=آنکو زندگانی شتابان را خواهد بشتابیم برایش در آن آنچه را خواهیم برای هر که خواهیم سپس گذاریم برایش دوزخ را بچشدش نکوهیده رانده‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">Whoever desires the fleeting life, We expedite for him what We decide to give him, to whomever We desire. Then We consign him to Hell, where he will roast, condemned and defeated.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/017018.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/017018.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الإسراء | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::18|١٨]] | قبلی = الإسراء ١٧ | بعدی = الإسراء ١٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الإسراء | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::18|١٨]] | قبلی = الإسراء ١٧ | بعدی = الإسراء ١٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۳۲: خط ۴۰:
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۵#link43 | آيات ۹ - ۲۲، سوره اسرى]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۵#link43 | آيات ۹ - ۲۲ سوره إسراء]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۵#link44 | توضيح در مورد اينكه قرآن بدانچه ((اقوم (( است هدايت مى كند واينكه اسلام دين((قيم (( است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۵#link44 | معنای هدایت قرآن بر دین «أقوَم»، و اين كه اسلام، دين «قيّم» است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۵#link45 | خداوند براى مؤ منان صالح العمل بر خود حق قرار داده است (ان لهم اجرا كبيرا)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۵#link45 | خداوند، براى مؤمنان نیکوکار، بر خود حق قرار داده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link46 | بيان اينكه انسان عجول بوده وآنسان كه در طلب خيرات است در پى شر نيز مى باشد(ويدع الانسان بالشر دعائه بالخير)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link46 | بيان عجول بودن انسان و نکته های آیه: «وَ يَدَعُ الإنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَائَهُ بِالخَيرِ...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link47 | دونكته كه آيه شريفه روشن مى شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link48 | مراد از آيت بودن شب و روز]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link48 | مراد از آيت بودن شب وروز ومحوآيت ليل ومبصره بودن آيات نهار]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link49 | وجود قدرت و آزادى، دليل و مجوز ارتكاب هر عملى نيست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link49 | وجود قدرت وآزادى ، دليل ومجوز ارتكاب هر عملى نيست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link50 | معناى این که فرمود: «ما طائر هر کسی را به گردنش آویخته ایم»؟]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link50 | معناى ((طائر(( ومراد از جمله : ((وكل انسان الزمناه طائره فى عنقه ((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link52 | مقصود از كتابى كه در قيامت، براى افراد انسان بيرون آورده مى شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link51 | عاقبت وسرنوشت انسان با اعمال ارادى واختيارى اولزوم وحتميت پيدا مى كند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link53 | هدايت هر كس، به سود خودش و ضلالتش، عليه خود اوست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link52 | مقصود از كتابى كه در قيامت براى افراد انسان بيرون آورده مى شود (ونخرج له يومالقيمة كتابا يلقيه منشورا)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link54 | توضيح اين كه فرمود: «وَ مَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتّى نَبعَثَ رَسُولاً»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۶#link53 | هدايت هر كس به سود خود وضلالتش عليه خود است (ولاتزر وازرة وزر اخرى )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link55 | وجوهی که مفسران در توجیه امر خدا در آیه: «أمَرنَا مُترَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا» گفته اند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link54 | توضيح اينكه فرمود: ((وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link58 | مراد از «خواستن عاجله»، در آيه: «مَن كَانَ يُرِيدُ العَاجِلَةَ عَجَّلنَا لَهُ فِيهَا...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link55 | مقصود از اراده هلاك قريه در جمله : ((واذا اردنا ان نهلك قرية ((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link59 | اعمال آدمى، اسباب سعادت و یا شقاوت اخروى هستند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link56 | توجيه امر خدا در (امرنا مترفيها ففسقوا فيها) با اينكه خدا امر به فحشاء نمى كند!]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link60 | بيان اين كه اهل دنيا و اهل آخرت، هر دو، از عطاى خداوند بهره می برند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link57 | وجوهى كه مفسرين در توجيه اين امر گفته اند.]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link61 | اشاره به تفاسير ديگرى كه براى اين آيه، بيان شده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link58 | مراد از ((اراده عاجله (( در آيه : ((من كان يريد العاجلة عجلنا له فيها...((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link62 | توضيح اين كه: درجات اخروى، بزرگتر از درجات دنيوى است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۷#link59 | اعمال آدمى اسباب اخروى هستند وبر خلاف اسباب دنيوى تخلف ناپذيرند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link63 | بحث روايتى: (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link60 | بيان اينكه دنيا طلبان در اعمال دنيوى ، وعقبى طلبان دراعمال اخروى مستمدّ از عطاى خداوندند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link61 | اشاره به تفاسير ديگرى كه براى اين آيه بيان شده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link62 | توضيح اينكه درجات اخروى بزرگتر از درجات دنيوى است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link63 | بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link64 | گفتارى در چند فصل پيرامون قضاء]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link64 | گفتارى در چند فصل پيرامون قضاء]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link65 | فصل ۱ - در معنا وحدود آن :]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link65 | فصل ۱ - در معنا و حدود آن]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link66 | فصل ۲ - نظرى فلسفى در معناى قضاء:]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link66 | فصل ۲ - نظرى فلسفى در معناى «قضاء»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link67 | فصل ۳ - روايات هم اين نظريه را تاءييد مى كنند:]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link67 | فصل ۳ - روايات هم اين نظريه را تأييد مى كنند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link68 | بحث فلسفى (در بيان اينكه فيض خداوند مطلق ونامحدود است ومنشاء اختلاف انواع وافراداختلاف قابليت ها است )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۸#link68 | بحث فلسفى: (فيض خداوند، مطلق و نامحدود است)]]


}}
}}
خط ۲۹۱: خط ۲۹۵:
[[رده:محرومان از آخرت]][[رده:محرومیت از پاداش اخروى]][[رده:موجبات جهنم]][[رده:حاکمیت اراده خدا]][[رده:حاکمیت مشیت خدا]][[رده:محرومان از دنیا]][[رده:اجابت آرزوهاى دنیاطلبان]][[رده:دنیاطلبان و امکانات دنیوى]][[رده:سرزنش اخروى دنیاطلبان]][[رده:عذاب اخروى دنیاطلبان]][[رده:عذاب روحى دنیاطلبان]][[رده:محرومیت دنیاطلبان]][[رده:محرومیت اخروى دنیاطلبان]][[رده:منافع دنیاطلبان]][[رده:آثار دنیاطلبى]][[رده:منشأ دنیاطلبى]][[رده:محرومان از رحمت]][[رده:آثار عجله]][[رده:اهل عذاب]][[رده:کیفر عصیان]][[رده:پاداش دنیوى عمل]][[رده:تسخیر عوامل طبیعى]][[رده:منشأ غفلت از آخرت]][[رده:مطرودان خدا]]
[[رده:محرومان از آخرت]][[رده:محرومیت از پاداش اخروى]][[رده:موجبات جهنم]][[رده:حاکمیت اراده خدا]][[رده:حاکمیت مشیت خدا]][[رده:محرومان از دنیا]][[رده:اجابت آرزوهاى دنیاطلبان]][[رده:دنیاطلبان و امکانات دنیوى]][[رده:سرزنش اخروى دنیاطلبان]][[رده:عذاب اخروى دنیاطلبان]][[رده:عذاب روحى دنیاطلبان]][[رده:محرومیت دنیاطلبان]][[رده:محرومیت اخروى دنیاطلبان]][[رده:منافع دنیاطلبان]][[رده:آثار دنیاطلبى]][[رده:منشأ دنیاطلبى]][[رده:محرومان از رحمت]][[رده:آثار عجله]][[رده:اهل عذاب]][[رده:کیفر عصیان]][[رده:پاداش دنیوى عمل]][[رده:تسخیر عوامل طبیعى]][[رده:منشأ غفلت از آخرت]][[رده:مطرودان خدا]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الإسراء ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الإسراء ]]
{{#seo:
|title=آیه 18 سوره إسراء
|title_mode=replace
|keywords=آیه 18 سوره إسراء,إسراء 18,مَنْ‌ کَانَ‌ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ‌ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ‌ نُرِيدُ ثُمَ‌ جَعَلْنَا لَهُ‌ جَهَنَّمَ‌ يَصْلاَهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً,محرومان از آخرت,محرومیت از پاداش اخروى,موجبات جهنم,حاکمیت اراده خدا,حاکمیت مشیت خدا,محرومان از دنیا,اجابت آرزوهاى دنیاطلبان,دنیاطلبان و امکانات دنیوى,سرزنش اخروى دنیاطلبان,عذاب اخروى دنیاطلبان,عذاب روحى دنیاطلبان,محرومیت دنیاطلبان,محرومیت اخروى دنیاطلبان,منافع دنیاطلبان,آثار دنیاطلبى,منشأ دنیاطلبى,محرومان از رحمت,آثار عجله,اهل عذاب,کیفر عصیان,پاداش دنیوى عمل,تسخیر عوامل طبیعى,منشأ غفلت از آخرت,مطرودان خدا,آیات قرآن سوره الإسراء
|description=مَنْ‌ کَانَ‌ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ‌ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ‌ نُرِيدُ ثُمَ‌ جَعَلْنَا لَهُ‌ جَهَنَّمَ‌ يَصْلاَهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
۱۴٬۴۳۶

ویرایش