۱۶٬۲۶۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
آنچه را كه به آن ها داده، از هر يك سهم بيشترى به انسان داده است. اگر حيوان غذا مى خورد، خوراك ساده اى از گوشت و يا ميوه و يا گياهان و يا غير آن دارد، ولى انسان كه در اين جهت با حيوان شريك است، اين اضافه را دارد كه همان مواد غذایى را گرفته و انواع طعام هاى پخته و خام براى خود ابتكار مى كند. طعام هاى گوناگون و فنون مختلف و لذيذ كه نمى توان به شماره اش آورده، براى خود اختراع مى نمايد، و همچنين آشاميدنى و پوشيدنى و اطفاء غريزه جنسى و طريقه مسكن گزيدن و رفتار اجتماعى در حيوانات و انسان، بدين قياس است. | آنچه را كه به آن ها داده، از هر يك سهم بيشترى به انسان داده است. اگر حيوان غذا مى خورد، خوراك ساده اى از گوشت و يا ميوه و يا گياهان و يا غير آن دارد، ولى انسان كه در اين جهت با حيوان شريك است، اين اضافه را دارد كه همان مواد غذایى را گرفته و انواع طعام هاى پخته و خام براى خود ابتكار مى كند. طعام هاى گوناگون و فنون مختلف و لذيذ كه نمى توان به شماره اش آورده، براى خود اختراع مى نمايد، و همچنين آشاميدنى و پوشيدنى و اطفاء غريزه جنسى و طريقه مسكن گزيدن و رفتار اجتماعى در حيوانات و انسان، بدين قياس است. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۲۱۸ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۲۱۸ </center> | ||
در مجمع البيان مى گويد: اگر گفته شود كه معناى | در مجمع البيان مى گويد: اگر گفته شود كه معناى «تكريم» و «تفضيل» يكى نيست، زيرا اگر يكى بود، چه جهت داشت كه تكرار شود؟ گفتن يكى از آن دو كافى بود. | ||
در جواب مى گویيم: | در جواب مى گویيم: |
ویرایش