گمنام

النور ٥٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۳۵٬۸۳۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۵ مهر ۱۴۰۲
(افزودن سال نزول)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يَا|يَا]] [[شامل این ریشه::يا| ]][[شامل این کلمه::أَيّهَا|أَيُّهَا]] [[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::لِيَسْتَأْذِنْکُم|لِيَسْتَأْذِنْکُمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِيَسْتَأْذِنْکُم| ]] [[شامل این ریشه::اذن‌| ]][[ریشه غیر ربط::اذن‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::مَلَکَت|مَلَکَتْ‌]] [[کلمه غیر ربط::مَلَکَت| ]] [[شامل این ریشه::ملک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ملک‌| ]][[شامل این کلمه::أَيْمَانُکُم|أَيْمَانُکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَيْمَانُکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::يمن‌| ]][[ریشه غیر ربط::يمن‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::يَبْلُغُوا|يَبْلُغُوا]] [[کلمه غیر ربط::يَبْلُغُوا| ]] [[شامل این ریشه::بلغ‌| ]][[ریشه غیر ربط::بلغ‌| ]][[شامل این کلمه::الْحُلُم|الْحُلُمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحُلُم| ]] [[شامل این ریشه::حلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حلم‌| ]][[شامل این کلمه::مِنْکُم|مِنْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::ثَلاَث|ثَلاَثَ‌]] [[کلمه غیر ربط::ثَلاَث| ]] [[شامل این ریشه::ثلث‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثلث‌| ]][[شامل این کلمه::مَرّات|مَرَّاتٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::مَرّات| ]] [[شامل این ریشه::مرر| ]][[ریشه غیر ربط::مرر| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::قَبْل|قَبْلِ‌]] [[شامل این ریشه::قبل‌| ]][[شامل این کلمه::صَلاَة|صَلاَةِ]] [[کلمه غیر ربط::صَلاَة| ]] [[شامل این ریشه::صلو| ]][[ریشه غیر ربط::صلو| ]][[شامل این کلمه::الْفَجْر|الْفَجْرِ]] [[کلمه غیر ربط::الْفَجْر| ]] [[شامل این ریشه::فجر| ]][[ریشه غیر ربط::فجر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::حِين|حِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::حِين| ]] [[شامل این ریشه::حين‌| ]][[ریشه غیر ربط::حين‌| ]][[شامل این کلمه::تَضَعُون|تَضَعُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَضَعُون| ]] [[شامل این ریشه::وضع‌| ]][[ریشه غیر ربط::وضع‌| ]][[شامل این کلمه::ثِيَابَکُم|ثِيَابَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::ثِيَابَکُم| ]] [[شامل این ریشه::ثوب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثوب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::الظّهِيرَة|الظَّهِيرَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الظّهِيرَة| ]] [[شامل این ریشه::ظهر| ]][[ریشه غیر ربط::ظهر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْد|بَعْدِ]] [[شامل این ریشه::بعد| ]][[شامل این کلمه::صَلاَة|صَلاَةِ]] [[کلمه غیر ربط::صَلاَة| ]] [[شامل این ریشه::صلو| ]][[ریشه غیر ربط::صلو| ]][[شامل این کلمه::الْعِشَاء|الْعِشَاءِ]] [[کلمه غیر ربط::الْعِشَاء| ]] [[شامل این ریشه::عشو| ]][[ریشه غیر ربط::عشو| ]][[شامل این کلمه::ثَلاَث|ثَلاَثُ‌]] [[کلمه غیر ربط::ثَلاَث| ]] [[شامل این ریشه::ثلث‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثلث‌| ]][[شامل این کلمه::عَوْرَات|عَوْرَاتٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَوْرَات| ]] [[شامل این ریشه::عور| ]][[ریشه غیر ربط::عور| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::لَيْس|لَيْسَ‌]] [[شامل این ریشه::ليس‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْهِم|عَلَيْهِمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::جُنَاح|جُنَاحٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::جُنَاح| ]] [[شامل این ریشه::جناح‌| ]][[ریشه غیر ربط::جناح‌| ]][[شامل این ریشه::جنح‌| ]][[ریشه غیر ربط::جنح‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْدَهُن|بَعْدَهُنَ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَعْدَهُن| ]] [[شامل این ریشه::بعد| ]][[ریشه غیر ربط::بعد| ]][[شامل این ریشه::هن‌| ]][[ریشه غیر ربط::هن‌| ]][[شامل این کلمه::طَوّافُون|طَوَّافُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::طَوّافُون| ]] [[شامل این ریشه::طوف‌| ]][[ریشه غیر ربط::طوف‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْضُکُم|بَعْضُکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَعْضُکُم| ]] [[شامل این ریشه::بعض‌| ]][[ریشه غیر ربط::بعض‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْض|بَعْضٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَعْض| ]] [[شامل این ریشه::بعض‌| ]][[ریشه غیر ربط::بعض‌| ]][[شامل این کلمه::کَذٰلِک|کَذٰلِکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::کَذٰلِک| ]] [[شامل این ریشه::ذلک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ذلک‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::يُبَيّن|يُبَيِّنُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُبَيّن| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمُ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الْآيَات|الْآيَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْآيَات| ]] [[شامل این ریشه::اوى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اوى‌| ]][[شامل این ریشه::ائى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ائى‌| ]][[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ايى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::عَلِيم|عَلِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلِيم| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]][[شامل این کلمه::حَکِيم|حَکِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَکِيم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يَا|يَا]] [[شامل این ریشه::يا| ]][[شامل این کلمه::أَيّهَا|أَيُّهَا]] [[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::لِيَسْتَأْذِنْکُم|لِيَسْتَأْذِنْکُمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِيَسْتَأْذِنْکُم| ]] [[شامل این ریشه::اذن‌| ]][[ریشه غیر ربط::اذن‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::مَلَکَت|مَلَکَتْ‌]] [[کلمه غیر ربط::مَلَکَت| ]] [[شامل این ریشه::ملک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ملک‌| ]][[شامل این کلمه::أَيْمَانُکُم|أَيْمَانُکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَيْمَانُکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::يمن‌| ]][[ریشه غیر ربط::يمن‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::يَبْلُغُوا|يَبْلُغُوا]] [[کلمه غیر ربط::يَبْلُغُوا| ]] [[شامل این ریشه::بلغ‌| ]][[ریشه غیر ربط::بلغ‌| ]][[شامل این کلمه::الْحُلُم|الْحُلُمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحُلُم| ]] [[شامل این ریشه::حلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حلم‌| ]][[شامل این کلمه::مِنْکُم|مِنْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::ثَلاَث|ثَلاَثَ‌]] [[کلمه غیر ربط::ثَلاَث| ]] [[شامل این ریشه::ثلث‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثلث‌| ]][[شامل این کلمه::مَرّات|مَرَّاتٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::مَرّات| ]] [[شامل این ریشه::مرر| ]][[ریشه غیر ربط::مرر| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::قَبْل|قَبْلِ‌]] [[شامل این ریشه::قبل‌| ]][[شامل این کلمه::صَلاَة|صَلاَةِ]] [[کلمه غیر ربط::صَلاَة| ]] [[شامل این ریشه::صلو| ]][[ریشه غیر ربط::صلو| ]][[شامل این کلمه::الْفَجْر|الْفَجْرِ]] [[کلمه غیر ربط::الْفَجْر| ]] [[شامل این ریشه::فجر| ]][[ریشه غیر ربط::فجر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::حِين|حِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::حِين| ]] [[شامل این ریشه::حين‌| ]][[ریشه غیر ربط::حين‌| ]][[شامل این کلمه::تَضَعُون|تَضَعُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَضَعُون| ]] [[شامل این ریشه::وضع‌| ]][[ریشه غیر ربط::وضع‌| ]][[شامل این کلمه::ثِيَابَکُم|ثِيَابَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::ثِيَابَکُم| ]] [[شامل این ریشه::ثوب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثوب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::الظّهِيرَة|الظَّهِيرَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الظّهِيرَة| ]] [[شامل این ریشه::ظهر| ]][[ریشه غیر ربط::ظهر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْد|بَعْدِ]] [[شامل این ریشه::بعد| ]][[شامل این کلمه::صَلاَة|صَلاَةِ]] [[کلمه غیر ربط::صَلاَة| ]] [[شامل این ریشه::صلو| ]][[ریشه غیر ربط::صلو| ]][[شامل این کلمه::الْعِشَاء|الْعِشَاءِ]] [[کلمه غیر ربط::الْعِشَاء| ]] [[شامل این ریشه::عشو| ]][[ریشه غیر ربط::عشو| ]][[شامل این کلمه::ثَلاَث|ثَلاَثُ‌]] [[کلمه غیر ربط::ثَلاَث| ]] [[شامل این ریشه::ثلث‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثلث‌| ]][[شامل این کلمه::عَوْرَات|عَوْرَاتٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَوْرَات| ]] [[شامل این ریشه::عور| ]][[ریشه غیر ربط::عور| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::لَيْس|لَيْسَ‌]] [[شامل این ریشه::ليس‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْهِم|عَلَيْهِمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::جُنَاح|جُنَاحٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::جُنَاح| ]] [[شامل این ریشه::جناح‌| ]][[ریشه غیر ربط::جناح‌| ]][[شامل این ریشه::جنح‌| ]][[ریشه غیر ربط::جنح‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْدَهُن|بَعْدَهُنَ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَعْدَهُن| ]] [[شامل این ریشه::بعد| ]][[ریشه غیر ربط::بعد| ]][[شامل این ریشه::هن‌| ]][[ریشه غیر ربط::هن‌| ]][[شامل این کلمه::طَوّافُون|طَوَّافُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::طَوّافُون| ]] [[شامل این ریشه::طوف‌| ]][[ریشه غیر ربط::طوف‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْضُکُم|بَعْضُکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَعْضُکُم| ]] [[شامل این ریشه::بعض‌| ]][[ریشه غیر ربط::بعض‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْض|بَعْضٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَعْض| ]] [[شامل این ریشه::بعض‌| ]][[ریشه غیر ربط::بعض‌| ]][[شامل این کلمه::کَذٰلِک|کَذٰلِکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::کَذٰلِک| ]] [[شامل این ریشه::ذلک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ذلک‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::يُبَيّن|يُبَيِّنُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُبَيّن| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمُ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الْآيَات|الْآيَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْآيَات| ]] [[شامل این ریشه::اوى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اوى‌| ]][[شامل این ریشه::ائى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ائى‌| ]][[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ايى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::عَلِيم|عَلِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلِيم| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]][[شامل این کلمه::حَکِيم|حَکِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَکِيم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْکُمُ‌ الَّذِينَ‌ مَلَکَتْ‌ أَيْمَانُکُمْ‌ وَ الَّذِينَ‌ لَمْ‌ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ مِنْکُمْ‌ ثَلاَثَ‌ مَرَّاتٍ‌ مِنْ‌ قَبْلِ‌ صَلاَةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ‌ تَضَعُونَ‌ ثِيَابَکُمْ‌ مِنَ‌ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ‌ بَعْدِ صَلاَةِ الْعِشَاءِ ثَلاَثُ‌ عَوْرَاتٍ‌ لَکُمْ‌ لَيْسَ‌ عَلَيْکُمْ‌ وَ لاَ عَلَيْهِمْ‌ جُنَاحٌ‌ بَعْدَهُنَ‌ طَوَّافُونَ‌ عَلَيْکُمْ‌ بَعْضُکُمْ‌ عَلَى‌ بَعْضٍ‌ کَذٰلِکَ‌ يُبَيِّنُ‌ اللَّهُ‌ لَکُمُ‌ الْآيَاتِ‌ وَ اللَّهُ‌ عَلِيمٌ‌ حَکِيمٌ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=هان ای کسانی که ایمان آوردید! غلامان و کنیزان شما و کسانی از شما که به (حال) ازدواج نرسیده‌اند باید بی‌چون سه‌بار در شباروز از شما اجازه بخواهند: پیش از نماز بامدادان و هنگامی‌که جامه‌های خود را پس از نماز ظهر (برای استراحت) بیرون می‌آورید و پس از نماز عشاء. (این‌ها) سه عورت (و برهنگی) شماست. نه بر شما و نه بر آنان گناهی نیست که غیر از این سه هنگام گرد یکدیگر در حال گردش باشید، بعضی از شما بر (گرد) بعضی دیگر(تان). خدا آیات (خود) را این‌گونه برایتان بیان می‌کند و خدا بس دانایی سنجیده‌کار است.
|-|صادقی تهرانی=هان ای کسانی که ایمان آوردید! غلامان و کنیزان شما و کسانی از شما که به (حال) ازدواج نرسیده‌اند باید بی‌چون سه‌بار در شباروز از شما اجازه بخواهند: پیش از نماز بامدادان و هنگامی‌که جامه‌های خود را پس از نماز ظهر (برای استراحت) بیرون می‌آورید و پس از نماز عشاء. (این‌ها) سه عورت (و برهنگی) شماست. نه بر شما و نه بر آنان گناهی نیست که غیر از این سه هنگام گرد یکدیگر در حال گردش باشید، بعضی از شما بر (گرد) بعضی دیگر(تان). خدا آیات (خود) را این‌گونه برایتان بیان می‌کند و خدا بس دانایی سنجیده‌کار است.
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید باید دستور خواهند از شما آنان که مالک است دستهای شما و آنان که نرسیدند مردی را از شما سه بار پیش از نماز بامداد و گاهی که بگذارید جامه‌های خود را به نیمروز و پس از نماز شام سه عورت است برای شما نیست بر شما و نه بر ایشان پروائی پس از آنها گردش‌کنندگان باشند بر شما برخی بر برخی بدینسان بیان کند خدا برای شما آیتها را و خدا است دانای حکیم‌
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید باید دستور خواهند از شما آنان که مالک است دستهای شما و آنان که نرسیدند مردی را از شما سه بار پیش از نماز بامداد و گاهی که بگذارید جامه‌های خود را به نیمروز و پس از نماز شام سه عورت است برای شما نیست بر شما و نه بر ایشان پروائی پس از آنها گردش‌کنندگان باشند بر شما برخی بر برخی بدینسان بیان کند خدا برای شما آیتها را و خدا است دانای حکیم‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">O you who believe! Permission must be requested by your servants and those of you who have not reached puberty. On three occasions: before the Dawn Prayer, and at noon when you change your clothes, and after the Evening Prayer. These are three occasions of privacy for you. At other times, it is not wrong for you or them to intermingle with one another. Allah thus clarifies the revelations for you. Allah is Knowledgeable and Wise.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/024058.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/024058.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره النور | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::58|٥٨]] | قبلی = النور ٥٧ | بعدی = النور ٥٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::55|٥٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النور | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::58|٥٨]] | قبلی = النور ٥٧ | بعدی = النور ٥٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::55|٥٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۳۰: خط ۳۸:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link153 | آيات ۵۸ - ۶۴، سوره نور]]
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link154 | بيان آياتى كه متضمن پاره اى از احكام و آداب معاشرت است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link153 | آيات ۵۸ - ۶۴ سوره نور]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link154 | بيان پاره اى از احكام و آداب معاشرت ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link155 | بيان يك استثنا از عموم حكم حجاب]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link155 | بيان يك استثنا از عموم حكم حجاب]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link156 | معناى اينكه فرمود: ((فاذا دخلتم بيوتن فسلموا على انفسكم ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۸#link156 | معناى اين كه فرمود: «فَإذَا دَخَلتُم بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلَى أنفُسِكُم...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۹#link157 | نهى از بى اعتنايى كردن به دعوت و فراخوانىرسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) و شانه خالى كردن از احضار و تكليف او (لا تجعلوادعاء الرسول ...)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۹#link157 | نهى از بى اعتنايى كردن به دعوت و فراخوان رسول اللّه «ص»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۹#link158 | (رواياتى در باره مفاد و شاءن نزول پاره از از آيات گذشته )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۱۹#link158 | بحث روایتی: (رواياتى در باره برخی از آيات گذشته)]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۴_بخش۷۴#link308 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۴_بخش۷۴#link308 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‌ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «58»
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! غلامان و فرزندانى كه به سنّ بلوغ و احتلام نرسيده‌اند، در سه وقت (براى ورود به اتاق) از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز، كه لباس از تن بيرون مى‌كنيد، و بعد از نماز عشا. اين سه وقت، هنگام خلوت شماست، اما در غير اين سه وقت، بر شما و بر آنان گناهى نيست كه بدون اذن وارد شوند، زيرا آنان پيوسته با شما در رفت و آمد هستند و بعضى بر بعضى وارد مى‌شوند. خداوند آيات خود را اين گونه براى شما بيان مى‌كند و خداوند دانا و حكيم است.
جلد 6 - صفحه 210
===نکته ها===
اگر بار ديگر، از ابتداى سوره نگاهى به آيات آن بكنيم، خواهيم ديد كه سياست پيشگيرى از گناه در احكام الهى نهفته است، مثلًا زن و مرد زناكار را در برابر چشم ديگران تنبيه كنيد، (آيه 1) ازدواج آنان را محدود كنيد، (آيه 3) اگر كسى بدون چهار شاهد نسبت ناروا داد، هشتاد تازيانه بزنيد، (آيه 4) اگر تهمتى را شنيديد برخورد كنيد، (آيه 12) هركس اشاعه فحشا را دوست بدارد، عذاب دردناك خواهد داشت، (آيه 19) بدنبال گام‌هاى شيطان نرويد، (آيه 21) كسانى كه به زنان پاكدامن تهمت بزنند عذاب عظيم خواهند داشت، (آيه 23) پاكان به سراغ ناپاكان نروند، (آيه 26) سرزده به خانه ديگران نرويد و اگر گفتند برگرديد بپذيريد و برگرديد، (آيه 27- 28) چشمان خود را از نامحرم پيش كشيد و خيره نشويد، (آيه 30- 31) زنان زيور خود را نشان ندهند، براى ازدواج افراد بى‌همسر قيام كنيد و از فقر نترسيد، (آيه 32) و در اين آيه مى‌فرمايد: ساعاتى با همسرتان خلوت كنيد كه بدانيد فرزندان و خادمان منزل سرزده وارد نمى‌شوند. آرى تمام اين دستورات براى جلوگيرى از فحشا و بلوغ زودرس و حفظ حريم و حيا و آبرو است.
===پیام ها===
1- مسئول آموزش احكام دين به فرزندان، والدين مؤمن هستند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ»
2- محل خواب والدين، اگر جدا از فرزندان باشد، نياز به اذن دارد. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ»
3- كودكى و بردگى، بهانه‌اى براى شكست حريم ديگران نيست. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ»
4- مرد بايد در طول شبانه روز، اوقاتى را به همسر خود اختصاص دهد. «ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ»
5- حتى فرزندان نابالغ بايد احكام خانواده را بدانند و مراعات كنند. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ...
الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌
6- اسلام دين زندگى است و از جامعيّت كاملى برخوردار است. هم براى مسايل مهم مانند تشكيل حكومت جهانى (كه در آيه 55 آمده است) طرح و برنامه‌
جلد 6 - صفحه 211
دارد. و هم براى مسائل جزئى مانند ورود كودك به اتاق والدين. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ...
الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌
7- كودكان بايد پاكدامنى را از محيط خانه بياموزند. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ»
8- تربيت و آموختن آداب اسلامى را قبل از بلوغ كودكان شروع كنيم. «الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ»
9- لباس كار و لباس بيرون را بايد در خانه كنار گذاشت. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ»
10- استراحت بعد از ظهر و در ميان ساعات كار، مفيد و مناسب است. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ»
11- تنظيم وقت، در زندگى مسلمانان بايد بر اساس اوقات نماز صورت گيرد.
«قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ- بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ»
12- تمام احكام الهى بر اساس علم و حكمت است. «عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‌ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (58)
جلد 9 - صفحه 280
شأن نزول: اسماء دختر ابى مرشد را غلامى بود، وقتى به خانه وارد شد اسماء در حالتى بود كه نخواست غلام او را چنان بيند؛ پس از آمدن او، كراهت يافته، خدمت حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله آمد عرض كرد: اين غلامان و خدمتگاران ما در خانه‌هاى ما درآيند در اوقاتى كه ما را از آن كراهت باشد؛ آيه شريفه نازل شد: «1» يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا: اى كسانى كه ايمان آورديد به خدا و پيغمبر، لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ‌: بايد اجازه طلبند شما را آنانكه مالك ايشان است دستهاى شما، يعنى بندگان و خدمتگزاران مرد و زن. نزد بعضى اختصاص به عبيد دارد و كنيز را شامل نيست، چنانچه از حضرت باقر و صادق عليهما السّلام مروى و موافق با ظاهر آيه مى‌باشد. «2» وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ‌: و نيز بايد اجازه طلبند آنانكه نرسيده‌اند به حد احتلام از شما، يعنى غير بالغ آزاد. تعبير از بلوغ به احتلام به جهت آنست كه اقوى دليل بلوغ است.
حاصل آنكه كودكان آزاد نيز بايد طلب اذن نمايند از شما براى آمدن به خانه‌هاى شما، ثَلاثَ مَرَّاتٍ‌: سه مرتبه در هر شبانه روزى، مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ: پيش از نماز صبح كه آدمى از خواب برمى‌خيزد و جامه خلوت بيرون كرده مى‌خواهد كه لباس صحبت پوشد، وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ‌: و يكبار هنگامى كه مى‌نهيد جامه‌هاى خود را، مِنَ الظَّهِيرَةِ: آن وقت كه نصف روز است و براى قيلوله لباس را بيرون آورده‌ايد، وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ: و يكبار
----
«1». تفسير ابو الفتوح رازى، ج 8، ص 242 و 243.
«2». تفسير مجمع البيان، ج 4، ص 154، چاپ كتابخانه آية اللّه العظمى المرعشى النّجفى.
جلد 9 - صفحه 281
بعد از نماز عشاء كه وقت بيرون شدن از لباس و در آمدن به رختخواب است، ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ‌: اين سه وقت عورت است مر شما را، زيرا در سه وقت كه تبديل جامه به جامه ديگر مى‌كنيد، ممكن است كه به ستر و حفظ عورات شما اخلال دست دهد و عورات شما ظاهر گردد. يا اين سه وقت به منزله عورت است كه مراقب ستر آن هستيد و كراهت داريد كه كسى مشاهده كند شما را.
لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ‌: نيست بر شما مؤمنين آزاد و نه بر خدمتكاران و غلامان، جُناحٌ بَعْدَهُنَ‌: بأسى و گناهى بعد از اين سه وقت در ترك اذن و اجازه. پس بيان معنى فرمايد: طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ‌: طواف كننده و گردنده هستند بر شما براى خدمت، يعنى ايشان خادم شما هستند، پس چاره ندارد از وارد شدن بر شما در غير اوقات سه گانه، و متعذر باشد بر ايشان استيذان. بَعْضُكُمْ عَلى‌ بَعْضٍ‌: بعضى از شما طواف كننده بر بعضى، يعنى مماليك شما بر موالى، يا طواف مى‌كند بعضى از شما بر بعضى. اين دو جمله بر استيناف است براى بيان عذر ترخص در ترك اذن كه آن كثرت مخالطه و مداخله باشد.
كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ‌: چنانچه بيان شد آنچه دستور مماليك شما بود در اين آيه، همچنين بيان فرمايد خدا براى شما آيات احكام را. وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‌: و خدا دانا است به آنچه صلاح شما در آنست، حكيم است در آنچه بجا مى‌آورد از افعال.
على بن ابراهيم قمى در تفسير خود فرمايد: خداى تعالى نهى فرموده در اين اوقات سه گانه اينكه داخل شود كسى بر كسى نه پدر، نه خواهر، و نه مادر، و نه خادم، مگر به اذن و اجازه. «1»
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‌ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (58) وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (59) وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (60)
ترجمه‌
اى كسانيكه ايمان آورديد بايد كه دستور خواهند از شما آنان كه مالك شد دستهاتان و آنانكه نرسيده‌اند بحدّ احتلام از شما سه يار پيش از نماز صبح و وقتى كه مى‌نهيد جامه‌هاتانرا از ميان روز و از بعد نماز خفتن سه وقت خلوت است براى شما نيست بر شما و نه بر آنان گناهى بعد از آن سه گردند گانيد بر گرد يكديگر بعضيتان بر بعضى اين چنين بيان ميكند خدا براى شما آيتها را و خدا داناى درستكار است‌
و چون رسند كودكان از شما بحدّ احتلام پس بايد
----
جلد 4 صفحه 47
دستور خواهند همچنانكه دستور خواستند آنانكه رسيده بودند پيش از ايشان اين چنين بيان ميكند خدا براى شما آيتهايش را و خدا داناى درستكار است‌
و بازنشستگان از زنانى كه اميد ندارند تزويجى را پس نيست برايشان گناهى كه بنهند جامه‌هاشانرا در حاليكه ظاهر سازندگان نباشند زينتى را و اينكه عفّت جويند بهتر است براى آنان و خدا شنواى دانا است.
تفسير
خداوند سبحان اوقات خلوت و آداب آنرا براى اهل ايمان بيان فرموده كه بايد دستور دهند بغلامان و پسران نابالغ خودشان كه بحدّ تميز رسيده‌اند در سه وقت بدون اذن و سر زده بر آنها وارد نشوند يكى وقت بيدار شدن براى نماز صبح يكى وقتى كه براى خواب نيمه روز و رفع شدّت گرما بمنزل ميآيند و معمولا برهنه ميشوند يكى هم وقت خواب شب كه بعد از نماز عشاء است چون در اين سه وقت انسان براى پوشيدن يا كندن لباس برهنه ميشود و مناسب نيست خدمتكار يا فرزند مميّزش او را به بيند و بنابراين ثلاث عورات خبر مبتداء محذوف است يعنى اين سه وقت، اوقات كشف عورت و خلوت شما با زنانتان است و بعضى ثلاث بنصب قرائت نموده‌اند و بنابراين ثلاث عورات بدل ثلاث مرّات است و ظهيره نيم روز و وقت شدّت گرماى هوا است كه آن وقت كندن لباس است لذا من الظّهيره بيان حين تضعون ثيابكم است و گناهى نيست بر شما و غلامان و پسران شما بعد از آن سه وقت از اوقات ديگر كه بدون اذن وارد شوند آنها بر شما و وارد شويد شما بر آنها چون آنها براى انجام خدمات شما ناچارند كه زياد آمد و شد كنند نزد شما و بعضى از شما با بعض ديگر بايد مراوده داشته باشيد آنها براى خدمت و شما براى تربيت و استخدام و اطلاع بر احوالشان و در اين صورت مشكل است هر مرتبه كه آنها بخواهند بر شما وارد شوند يا شما بر آنها وارد شويد با اذن باشد و خدا راضى بزحمت بندگانش نيست و تكليف با مشقّت نميكند و بنابراين طوّافون عليكم خبر مبتداء محذوف است كه گفته‌اند آن كلمه هم است و بنظر حقير محتمل است آن انتم باشد تا بعضكم على بعض بيان باشد نه اضراب و از براى هر يك از اين دو تقدير مزيّتى است كه در ديگرى نيست و بر هر تقدير مراد بعضكم طوّافون على بعض است و نيز محتمل‌
----
جلد 4 صفحه 48
است مراد از گناه نبودن بر موالى تجويزتر كشان امر مملوك و پسر را باستيذان باشد و بنابراين مراد از بعضكم على بعض ورود آنها است بر موالى و فائده آن اشاره بنكته ديگرى است براى ترخيص غير از رفع حرج و آن خودى بودن و اجنبى نبودن آنها است و گناه نبودن در ورود بى اذن مخصوص بمملوك و پسر است و در اينصورت تقدير مبتداء متعيّن در كلمه هم است يعنى آنها چون موظف بخدمت شمايند بايد زياد بر شما وارد شوند و ميشوند و بعضى از خود شما و اهل بيت شمايند كه بر بعض ديگر وارد شده‌اند اجنبى نيستند اين چنين واضح و معلّل بيان ميفرمايد خدا براى شما احكام خود را و خدا عالم است بمصالح و مشكلات شما و دستوراتش بر طبق مصلحت و حكمت است و چون اطفال شما مردان آزاد بحدّ بلوغ رسيدند كه اقوى دليل آن خواب ديدن و محتلم شدن است پس بايد اذن بگيرند در موقع ورود بر شما هر وقت باشد مانند اذن گرفتن كسانيكه قبل از آنها بالغ شدند از مردان آزاد و تخصيص وجوب اذن باطفال آزاد براى آنستكه بندگان حال بعد از بلوغشان با قبل از آن تفاوت ندارد و در غير آن سه وقت بدون اذن ميتوانند وارد شوند بر موالى خودشان براى احتياجشان بخدمت چنانچه گذشت در كافى از امام صادق عليه السّلام در ذيل اين آيه نقل نموده كه كسيكه برسد بحدّ بلوغ از شما پس نبايد داخل شود بر مادر و خواهر و خاله خود و غير آنها مگر با اذن و همچنين است خادم وقتى بالغ شود در آنسه وقت كه خدا فرموده اگر چه در خانه شما باشد آن اوقات را خداوند براى عشرت و خلوت قرار داده و قمى ره نقل نموده كه خدا نهى فرموده از ورود كسى بر كسى در اين اوقات سه‌گانه نه پدر و نه خواهر و نه مادر و نه خادم مگر باذن و ظاهرا نكته تكرار كذالك يبيّن اللّه تا آخر آيه مبالغه و تأكيد در استيذان است كه سهل انگارى نشود و نيز براى تسهيل امر اجازه فرموده كه پير زنان بازنشسته از شوهردارى و افتاده از ديدن خون حيض كه اميدوار نيستند مردى طالب ازدواج با آنها باشد و رعبت بنزد يكى بآنها كند كه لباس ظاهر متعارفى را كه زنان غير قواعد براى ستر از مردان اجنبى ميپوشند نپوشند در صورتى كه زينتى را كه بر حسب آيه غضّ كه در اوائل سوره گذشت بايد آشكار نكنند با خود نداشته‌
----
جلد 4 صفحه 49
باشند و ارائه ندهند از قبيل گوشواره و گلوبند و در مجمع از امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل نموده كه يضعن من ثيابهنّ قرائت فرموده‌اند و بنابراين معنى ظاهرتر است چون مراد نپوشيدن بعضى از لباس‌ها است نه تمام آنها و در تعيين آن لباسى كه جائز است بر آنان نپوشيدن آن روايات مختلفه از ائمه اطهار وارد شده كه قدر متيقّن از آن چادر است و در بعضى معجرهم اضافه شده ولى در بعض ديگر معجر را مخصوص بكنيز قرار داده‌اند و ظاهرا براى آنها قدرى از موى سر كه معمولا از معجر بيرون ميماند و قدرى از ساعد كه غالبا از آستين بيرون ميآيد و امثال اين ترخيص شده ولى باز اگر عفت را شعار خود نمايند و چادر سر كنند و اين مقدار را هم بپوشانند براى آنها بهتر است چون اصلا حجاب زن خوب است اين مقدارهم براى رفع حرج ترخيص شده و خداوند شنوا است گفتار آنها را با مردان و دانا است مقصود آنها را از معاشرت با آنان و بطرز گفتار و مقصود باطنى آنها از معاشرت پاداش خواهد داد اگر خوب باشد خوب و اگر بد باشد بد و در صورتى كه مراد از ثياب كه جمع ثوب است فقط چادر باشد و شامل معجر و مقنعه كه معمولا روى معجر مى‌انداختند نشود يا بايد بعض تقدير نمود و قرائت صادقين عليهما السلام را شاهد آن قرار داد يا بايد گفت چون ثياب اضافه بجمع شده افراد آن كثير است اگر چه از يك نوع باشد مانند آنكه بگويند زنها بد نيست چادرهاشان را بردارند علاوه بر آنكه ثياب غالبا بمعناى لباس استعمال ميشود بدون ملاحظه وحدت و تعدد.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
يا أَيُّهَا الَّذِين‌َ آمَنُوا لِيَستَأذِنكُم‌ُ الَّذِين‌َ مَلَكَت‌ أَيمانُكُم‌ وَ الَّذِين‌َ لَم‌ يَبلُغُوا الحُلُم‌َ مِنكُم‌ ثَلاث‌َ مَرّات‌ٍ مِن‌ قَبل‌ِ صَلاةِ الفَجرِ وَ حِين‌َ تَضَعُون‌َ ثِيابَكُم‌ مِن‌َ الظَّهِيرَةِ وَ مِن‌ بَعدِ صَلاةِ العِشاءِ ثَلاث‌ُ عَورات‌ٍ لَكُم‌ لَيس‌َ عَلَيكُم‌ وَ لا عَلَيهِم‌ جُناح‌ٌ بَعدَهُن‌َّ طَوّافُون‌َ عَلَيكُم‌ بَعضُكُم‌ عَلي‌ بَعض‌ٍ كَذلِك‌َ يُبَيِّن‌ُ اللّه‌ُ لَكُم‌ُ الآيات‌ِ وَ اللّه‌ُ عَلِيم‌ٌ حَكِيم‌ٌ (58)
اي‌ كساني‌ ‌که‌ ايمان‌ آورده‌ايد بايد طلب‌ اذن‌ كنند كساني‌ ‌که‌ ملك‌ يمين‌ ‌شما‌ هستند و اطفالي‌ ‌که‌ هنوز ‌به‌ حد بلوغ‌ و رشد نرسيده‌ انداز ‌شما‌ سه‌ مرتبه‌.
1‌-‌ قبل‌ صلاة فجر.
2‌-‌ و موقعي‌ ‌که‌ ‌از‌ شدت‌ حرارت‌ ‌در‌ وسط النهار لباس‌ ‌از‌ ‌خود‌ دور مي‌كنيد.
جلد 13 - صفحه 559
3‌-‌ و ‌از‌ ‌بعد‌ نماز عشاء ‌اينکه‌ سه‌ موقع‌ سه‌ عورت‌ ‌است‌ ‌براي‌ ‌شما‌ نيست‌ ‌بر‌ ‌شما‌ و ‌بر‌ ‌آنها‌ باكي‌ و محذوري‌ ‌در‌ ‌غير‌ ‌اينکه‌ سه‌ مورد وارد شوند و دور و اطراف‌ ‌شما‌ باشند بعض‌ ‌شما‌ غلامان‌ و ‌غير‌ بالغين‌ ‌بر‌ بعض‌ ديگر موالي‌ و بزرگان‌ همين‌ نحو خداوند بيان‌ ميفرمايد ‌از‌ ‌براي‌ ‌شما‌ آيات‌ ‌را‌ و خداوند دانا و حكيم‌ ‌است‌.
خلاصه‌ كلام‌ اينكه‌ ‌در‌ دخول‌ منزل‌ ‌غير‌، افراد سه‌ قسمت‌ هستند.
قسمت‌ اول‌ بالغين‌ ‌از‌ احرار مطلقا بدون‌ استيذان‌ وارد نشوند چنانچه‌ قبلا فرمود:
(يا أَيُّهَا الَّذِين‌َ آمَنُوا لا تَدخُلُوا بُيُوتاً غَيرَ بُيُوتِكُم‌ حَتّي‌ تَستَأنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلي‌ أَهلِها) و فرمود:
(فَإِن‌ لَم‌ تَجِدُوا فِيها أَحَداً فَلا تَدخُلُوها حَتّي‌ يُؤذَن‌َ لَكُم‌) و فرمود:
(وَ إِن‌ قِيل‌َ لَكُم‌ُ ارجِعُوا فَارجِعُوا) قسمت‌ دوم‌ ازواج‌ و اطفال‌ صغير ‌که‌ تميز ‌بين‌ عورت‌ و ‌غير‌ عورت‌ نميدهند مطلقا بدون‌ اذن‌ وارد شوند و ‌اينکه‌ دو قسم‌ ‌از‌ تحت‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ خارج‌ ‌است‌.
قسمت‌ سوّم‌، عبيد، غلامان‌ و اطفال‌ ‌غير‌ بالغ‌ ‌که‌ مميز هستند و ‌براي‌ انجام‌ امور داخل‌ و خارج‌ مي‌شوند ‌در‌ ‌اينکه‌ سه‌ مورد بدون‌ اذن‌ وارد نشوند زيرا ‌در‌ ‌اينکه‌ سه‌ مورد انسان‌ بسا لباس‌ مي‌كند ‌ يا ‌ عورت‌ مكشوف‌ ‌است‌ ‌ يا ‌ لباس‌ ‌غير‌ مناسبي‌ پوشيده‌ ‌از‌ جهت‌ شدت‌ حرارت‌ آفتاب‌ ‌که‌ ظهيره‌ نام‌ دارد ‌ يا ‌ جهت‌ استراحت‌ ‌بعد‌‌-‌ العشاء ‌ يا ‌ موقع‌ سحر ‌براي‌ تطهير و توضئي‌ ‌از‌ ‌براي‌ نماز ‌که‌ مورد ‌اينکه‌ ‌آيه‌ ‌است‌ و ‌اينکه‌ حكم‌ نوعيست‌ و الا ‌اگر‌ احتمال‌ دهد ‌در‌ ‌غير‌ ‌اينکه‌ سه‌ مورد ‌که‌ مانعي‌ ‌از‌ دخول‌ هست‌ نبايد بدون‌ اذن‌ وارد شود چنانچه‌ ‌بر‌ عكس‌ ‌اگر‌ يقين‌ دارد ‌که‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ سه‌ مورد ‌هم‌ مانعي‌ نيست‌ داخل‌ شود.
560
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 58)- آداب ورود به جایگاه خصوصی پدر و مادر: از آنجا که مهمترین مسأله‌ای که در این سوره، تعقیب شده مسأله عفت عمومی است در اینجا نیز به یکی از اموری که با این مسأله ارتباط دارد پرداخته و خصوصیات آن را تشریح می‌کند.
نخست می‌گوید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! باید مملوک‌های شما (بردگانتان) و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‌اند در سه وقت از شما اجازه بگیرند» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ).
«قبل از نماز صبح و نیم روز هنگامی که لباسهای (معمولی) خود را بیرون می‌آورید، و بعد از نماز عشا» (مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ).
این سه وقت «سه وقت خصوصی برای شماست» (ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ).
بدیهی است این دستور متوجه اولیای اطفال است که آنها را وادار به انجام این برنامه کنند، چرا که آنها هنوز به حد بلوغ نرسیده‌اند تا مشمول تکالیف الهی باشند.
ضمنا اطلاق آیه، هم شامل کودکان پسر و هم کودکان دختر می‌شود.
در پایان آیه می‌فرماید: «گناهی بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید» و با صفا و صمیمیت به یکدیگر خدمت نمایید (لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلی بَعْضٍ).
آری «این چنین خداوند آیات را برای شما تبیین می‌کند و خداوند دانا و حکیم است» (کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ).
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۳۷: خط ۳۲۶:
[[رده:تبیین آیات خدا]][[رده:آثار احتلام]][[رده:احکام از آیات خدا]][[رده:فلسفه احکام]][[رده:مصالح احکام]][[رده:احکام استیذان]][[رده:استیذان بعد از نماز عشا]][[رده:استیذان قبل از نماز صبح]][[رده:استیذان هنگام ظهر]][[رده:فلسفه استیذان]][[رده:حکیم]][[رده:علیم]][[رده:پیشگیرى از انحراف جنسى]][[رده:روش ممانعت از انحراف جنسى]][[رده:احکام برده]][[رده:استیذان برده]][[رده:مسؤولیت برده]][[رده:نشانه هاى بلوغ]][[رده:استیذان خادم]][[رده:روش برخورد با خادم]][[رده:سختى استیذان خادم]][[رده:مسؤولیت خادم]][[رده:کیفیت حضور در خانه]][[رده:اهمیت عواطف خانوادگى]][[رده:تعالیم خدا]][[رده:حکمت خدا]][[رده:علم خدا]][[رده:اهمیت اختفاى روابط جنسى]][[رده:روش ممانعت از فحشا]][[رده:استیذان فرزند]][[رده:تعلیم فرزند]][[رده:مسؤولیت فرزند]][[رده:استیذان کنیز]][[رده:استیذان کودکان]][[رده:اهمیت تربیت کودکان]][[رده:سختى استیذان کودکان]][[رده:مسؤولیت کودکان ممنوعیت تحریک جنسى کودکان]][[رده:مسؤولیت مؤمنان]][[رده:آداب معاشرت]][[رده:تعلیم آداب معاشرت]][[رده:استیذان از مولا]][[رده:محدوده استیذان از مولا]][[رده:وقت استراحت مولا]][[رده:آداب ورود به اتاق والدین]][[رده:استیذان از والدین]][[رده:محدوده استیذان از والدین]][[رده:مسؤولیت والدین]][[رده:وقت استراحت والدین]]
[[رده:تبیین آیات خدا]][[رده:آثار احتلام]][[رده:احکام از آیات خدا]][[رده:فلسفه احکام]][[رده:مصالح احکام]][[رده:احکام استیذان]][[رده:استیذان بعد از نماز عشا]][[رده:استیذان قبل از نماز صبح]][[رده:استیذان هنگام ظهر]][[رده:فلسفه استیذان]][[رده:حکیم]][[رده:علیم]][[رده:پیشگیرى از انحراف جنسى]][[رده:روش ممانعت از انحراف جنسى]][[رده:احکام برده]][[رده:استیذان برده]][[رده:مسؤولیت برده]][[رده:نشانه هاى بلوغ]][[رده:استیذان خادم]][[رده:روش برخورد با خادم]][[رده:سختى استیذان خادم]][[رده:مسؤولیت خادم]][[رده:کیفیت حضور در خانه]][[رده:اهمیت عواطف خانوادگى]][[رده:تعالیم خدا]][[رده:حکمت خدا]][[رده:علم خدا]][[رده:اهمیت اختفاى روابط جنسى]][[رده:روش ممانعت از فحشا]][[رده:استیذان فرزند]][[رده:تعلیم فرزند]][[رده:مسؤولیت فرزند]][[رده:استیذان کنیز]][[رده:استیذان کودکان]][[رده:اهمیت تربیت کودکان]][[رده:سختى استیذان کودکان]][[رده:مسؤولیت کودکان ممنوعیت تحریک جنسى کودکان]][[رده:مسؤولیت مؤمنان]][[رده:آداب معاشرت]][[رده:تعلیم آداب معاشرت]][[رده:استیذان از مولا]][[رده:محدوده استیذان از مولا]][[رده:وقت استراحت مولا]][[رده:آداب ورود به اتاق والدین]][[رده:استیذان از والدین]][[رده:محدوده استیذان از والدین]][[رده:مسؤولیت والدین]][[رده:وقت استراحت والدین]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره النور ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره النور ]]
{{#seo:
|title=آیه 58 سوره نور
|title_mode=replace
|keywords=آیه 58 سوره نور,نور 58,يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْکُمُ‌ الَّذِينَ‌ مَلَکَتْ‌ أَيْمَانُکُمْ‌ وَ الَّذِينَ‌ لَمْ‌ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ مِنْکُمْ‌ ثَلاَثَ‌ مَرَّاتٍ‌ مِنْ‌ قَبْلِ‌ صَلاَةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ‌ تَضَعُونَ‌ ثِيَابَکُمْ‌ مِنَ‌ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ‌ بَعْدِ صَلاَةِ الْعِشَاءِ ثَلاَثُ‌ عَوْرَاتٍ‌ لَکُمْ‌ لَيْسَ‌ عَلَيْکُمْ‌ وَ لاَ عَلَيْهِمْ‌ جُنَاحٌ‌ بَعْدَهُنَ‌ طَوَّافُونَ‌ عَلَيْکُمْ‌ بَعْضُکُمْ‌ عَلَى‌ بَعْضٍ‌ کَذٰلِکَ‌ يُبَيِّنُ‌ اللَّهُ‌ لَکُمُ‌ الْآيَاتِ‌ وَ اللَّهُ‌ عَلِيمٌ‌ حَکِيمٌ‌,تبیین آیات خدا,آثار احتلام,احکام از آیات خدا,فلسفه احکام,مصالح احکام,احکام استیذان,استیذان بعد از نماز عشا,استیذان قبل از نماز صبح,استیذان هنگام ظهر,فلسفه استیذان,حکیم,علیم,پیشگیرى از انحراف جنسى,روش ممانعت از انحراف جنسى,احکام برده,استیذان برده,مسؤولیت برده,نشانه هاى بلوغ,استیذان خادم,روش برخورد با خادم,سختى استیذان خادم,مسؤولیت خادم,کیفیت حضور در خانه,اهمیت عواطف خانوادگى,تعالیم خدا,حکمت خدا,علم خدا,اهمیت اختفاى روابط جنسى,روش ممانعت از فحشا,استیذان فرزند,تعلیم فرزند,مسؤولیت فرزند,استیذان کنیز,استیذان کودکان,اهمیت تربیت کودکان,سختى استیذان کودکان,مسؤولیت کودکان ممنوعیت تحریک جنسى کودکان,مسؤولیت مؤمنان,آداب معاشرت,تعلیم آداب معاشرت,استیذان از مولا,محدوده استیذان از مولا,وقت استراحت مولا,آداب ورود به اتاق والدین,استیذان از والدین,محدوده استیذان از والدین,مسؤولیت والدین,وقت استراحت والدین,آیات قرآن سوره النور
|description=يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْکُمُ‌ الَّذِينَ‌ مَلَکَتْ‌ أَيْمَانُکُمْ‌ وَ الَّذِينَ‌ لَمْ‌ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ مِنْکُمْ‌ ثَلاَثَ‌ مَرَّاتٍ‌ مِنْ‌ قَبْلِ‌ صَلاَةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ‌ تَضَعُونَ‌ ثِيَابَکُمْ‌ مِنَ‌ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ‌ بَعْدِ صَلاَةِ الْعِشَاءِ ثَلاَثُ‌ عَوْرَاتٍ‌ لَکُمْ‌ لَيْسَ‌ عَلَيْکُمْ‌ وَ لاَ عَلَيْهِمْ‌ جُنَاحٌ‌ بَعْدَهُنَ‌ طَوَّافُونَ‌ عَلَيْکُمْ‌ بَعْضُکُمْ‌ عَلَى‌ بَعْضٍ‌ کَذٰلِکَ‌ يُبَيِّنُ‌ اللَّهُ‌ لَکُمُ‌ الْآيَاتِ‌ وَ اللَّهُ‌ عَلِيمٌ‌ حَکِيمٌ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
۱۴٬۴۲۶

ویرایش