۱۷٬۰۵۲
ویرایش
خط ۱۵۵: | خط ۱۵۵: | ||
<span id='link118'><span> | <span id='link118'><span> | ||
==چگونه | ==چگونه نماز، انسان را از فحشاء و منكر، باز مى دارد == | ||
و سياق آيات شاهد بر اين است كه : مراد از اين | و سياق آيات شاهد بر اين است كه: مراد از اين بازدارى، بازدارى طبيعت نماز از فحشاء و منكر است. البته بازدارى آن، به نحو اقتضاء است، نه عليت تامّه، كه هر كس نماز خواند، ديگر نتواند گناه كند. | ||
خواهى گفت: چطور نماز از فحشاء و منكرات نهى مى كند؟ | |||
در جواب مى گوييم: اين عمل، مخصوصا كه بنده خدا آن را در هر روز پنج بار به جا بياورد، و همه عمر ادامه دهد، و مخصوصا اگر آن را همه روزه در جامعه اى صالح به جا بياورد، و افراد آن جامعه نيز مانند او، همه روزه به جا بياورند، و مثل او نسبت به آن اهتمام بورزند، طبعا با گناهان كبيره سازش ندارد. | |||
آرى، توجه به خدا از درِ بندگى، آن هم در چنين محيط و از چنين افراد، طبيعتا بايد انسان را از هر معصيتى كبيره و هر عملى كه ذوق دينى آن را شنيع مى داند، از قبيل قتل نفس، تجاوز به جان ها و به مال ايتام، زنا و لواط، باز بدارد، بلكه نه تنها از ارتكاب آن ها، بلكه حتى از تلقين آن نيز جلوگيرى كند. | |||
و | براى اين كه نماز مشتمل است بر ذكر خدا، و اين ذكر، اولا ايمان به وحدانيت خداى تعالى، و رسالت و جزاى روز قيامت را به نمازگزار تلقين مى كند، و به او مى گويد كه خداى خود را، با اخلاص در عبادت، مخاطب قرار داده و از او استعانت بنما، و درخواست كن كه تو را به سوى صراط مستقيم هدايت نموده، و از ضلالت و غضبش، به او پناه ببر. | ||
علاوه بر | و ثانيا، او را وادار مى كند بر اين كه با روح و بدن خود متوجه ساحت عظمت و كبريايى خدا شده، پروردگار خود را با حمد و ثنا و تسبيح و تكبير ياد آورد، و در آخر، بر خود و هم مسلكان خود و بر همه بندگان صالح، سلام بفرستد. | ||
علاوه بر اين، او را وادار مى كند به اين كه از حدث (كه نوعى آلودگى روحى است)، و از خبث، يعنى آلودگى بدن و جامه، خود را پاك كند. و نيز از اين كه لباس و مكان نمازش غصبى باشد، بپرهيزد، و رو به سوى خانه پروردگارش بايستد. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۱۹۹ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۱۹۹ </center> | ||
پس اگر انسان مدتى كوتاه بر نماز خود پايدارى كند، و در انجام آن تا | پس اگر انسان مدتى كوتاه بر نماز خود پايدارى كند، و در انجام آن تا حدّى نيت صادق داشته باشد، اين ادامه در مدت كوتاه به طور مسلم باعث مى شود كه ملكۀ پرهيز از فحشاء و منكر در او پيدا شود. به طورى كه اگر فرضا آدمى شخصى را موكل بر خود كند، كه دائما ناظر بر احوالش باشد، و او را آن چنان تربيت كند كه اين ملكه در او پيدا شود و به زيور ادب عبوديت آراسته گردد، قطعا تربيت او مؤثرتر از تربيت نماز نيست، و به بيش از آنچه كه نماز او را دستور مى دهد، دستور نخواهد داد، و به بيش از آن مقدار كه نماز به رياضت وادارش مى كند، وادار نخواهد كرد. | ||
<span id='link119'><span> | <span id='link119'><span> | ||
ویرایش