۱۶٬۲۶۹
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۴۷: | خط ۴۷: | ||
و عيد و تهديدى هم كه در ذيل آيه است، يعنى جمله «سيصيب الذين اجرموا صغار عند الله و عذاب شديد بما كانوا يمكرون» نيز، نظر ما را تاءييد مى كند. براى اين كه اين جمله مى فهماند اين آرزو از همان اكابرى است كه مرتكب جرم شده اند، و علت عذاب را هم، همان مكرى قرار داده كه در آيه قبل به اكابر مجرمين نسبت داده بود. پس معلوم مى شود صغار و ذلت و خوارى هم، عذاب همان ها است، نه ديگران. | و عيد و تهديدى هم كه در ذيل آيه است، يعنى جمله «سيصيب الذين اجرموا صغار عند الله و عذاب شديد بما كانوا يمكرون» نيز، نظر ما را تاءييد مى كند. براى اين كه اين جمله مى فهماند اين آرزو از همان اكابرى است كه مرتكب جرم شده اند، و علت عذاب را هم، همان مكرى قرار داده كه در آيه قبل به اكابر مجرمين نسبت داده بود. پس معلوم مى شود صغار و ذلت و خوارى هم، عذاب همان ها است، نه ديگران. | ||
==معناى شرح صدر بندۀ | ==معناى شرح صدر بندۀ مسلمان، توسط خدای تعالی== | ||
«'''فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَحْ صدْرَهُ لِلاسلَامِ'''»: | «'''فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَحْ صدْرَهُ لِلاسلَامِ'''»: | ||
كلمه | كلمه «شرح»، به معناى بسط و وسعت دادن است. راغب در مفردات خود گفته: اصل اين كلمه، به معناى پهن كردن و بسط كردن گوشت و امثال آن است. و شرح صدرى هم كه در قرآن به معناى ظرفيت داشتن براى فراگرفتن علم و عرفان آمده، در حقيقت به همان معناى اصلی اش استعمال شده. چون سينه را شرح دادن و آن را پذيراى هر معارفى كه پيش بيايد كردن، خود يك نحو توسعه است. به شهادت اين كه در باره «اضلال»، كه مقابل شرح صدر است، مى فرمايد: «يجعل صدره ضيقا حرجا». | ||
پس كسى كه خداوند | |||
خود خداى تعالى | پس كسى كه خداوند سينه اش را براى قبول اسلام - كه همان تسليم بودن است - شرح كرده باشد، در حقيقت، سينه اش را براى تسليم در برابر اعتقادات صحيح و عمل صالح وسعت داده، به طورى كه هيچ مطلب حق و صحيحى به او پيشنهاد نمى شود، مگر آن كه او را مى پذيرد. | ||
و اين نيست، مگر به خاطر اين كه چشم بصيرتش نورى دارد كه هميشه به اعتقاد صحيح و عمل صحيح می تابد. به خلاف آن كسى كه چشم دلش كور شده، او حق را از باطل و راست را از دروغ تشخيص نمى دهد. همچنان كه فرموده: «فانها لا تعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التى فى الصدور». | |||
خود خداى تعالى هم، شرح صدر را در آيه «أفمن شرح الله صدره للاسلام فهو على نور من ربه فويل للقاسية قلوبهم من ذكر الله» به همين بيان معنا كرده و فرموده: چنين كسى بر نورى خدايى سوار است كه پيش پايش را روشن مى كند، و با توصيف مقابل آن - كه همان اضلال است به قساوت قلب - فهمانيده كه اثر شرح صدر، نرمى دل است، كه دل را براى قبول ذكر خدا قابل و مستعد مى كند. | |||
سپس فرموده: «الله نزل احسن الحديث كتابا متشابها مثانى تقشعر منه جلود الذين يخشون ربهم ثم تلين جلودهم و قلوبهم الى ذكر الله ذلك هدى الله يهدى به من يشاء و من يضلل الله فما له من هاد». با ذكر نرمى دل براى پذيرفتن ذكر خدا و خضوع در برابر حق، فهماند كه نرمى دل، همان هدايتى است كه خداوند، هر كه را بخواهد، بدان موفق مى سازد. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۷۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۷۲ </center> | ||
اينجا است كه ميتوان گفت برگشت اين دو آيه يعنى آيه مورد بحث و آيه سوره «''' زمر '''» به يك معنا است ، و آن اين است كه خداى سبحان وقتى بندهاى از بندگان خود را هدايت مى كند سينه اش را شرح و توسعه مى دهد، و در نتيجه سينه اش براى قبول هر اعتقاد حق و عمل صالحى گنجايش يافته و آن را به نرمى مى پذيرد، و داراى قساوت نيست تا آنرا رد كند. و اين خود يك نوع نور معنوى است كه اعتقادات صحيح و عمل صالح را در نظر روشن ساخته و صاحبش را در عمل به آن مدد مى كند، و همين معنا معرف هدايت الهى است . | اينجا است كه ميتوان گفت برگشت اين دو آيه يعنى آيه مورد بحث و آيه سوره «''' زمر '''» به يك معنا است ، و آن اين است كه خداى سبحان وقتى بندهاى از بندگان خود را هدايت مى كند سينه اش را شرح و توسعه مى دهد، و در نتيجه سينه اش براى قبول هر اعتقاد حق و عمل صالحى گنجايش يافته و آن را به نرمى مى پذيرد، و داراى قساوت نيست تا آنرا رد كند. و اين خود يك نوع نور معنوى است كه اعتقادات صحيح و عمل صالح را در نظر روشن ساخته و صاحبش را در عمل به آن مدد مى كند، و همين معنا معرف هدايت الهى است . |
ویرایش