۱۴٬۵۰۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱۰۸: | خط ۱۰۸: | ||
معناى اين كه عالَم از شر و فساد خالى باشد، اين است كه عالَم مادى در عين ماديت، مجرد باشد. يعنى فعليت هاى آن بدون قوه و خير آن بدون شر و نفع آن بدون ضرر و ثباتش بدون تغير و طاعتش بدون معصيت و ثوابش بدون عقاب باشد و فرض چنين عالَمى، مادى محال است. | معناى اين كه عالَم از شر و فساد خالى باشد، اين است كه عالَم مادى در عين ماديت، مجرد باشد. يعنى فعليت هاى آن بدون قوه و خير آن بدون شر و نفع آن بدون ضرر و ثباتش بدون تغير و طاعتش بدون معصيت و ثوابش بدون عقاب باشد و فرض چنين عالَمى، مادى محال است. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۶۱ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۶۱ </center> | ||
== | ==توضيح جمله: «لايسئل عما يفعل و هم يسئلون»، از نظر فلسفه و برهان و وحى== | ||
جوابى كه خداى تعالى از شبهات ابليس داده، اين است كه: «لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون». تازه خود اين جواب هم، جوابى است اجمالى. زيرا در اين جواب متعرض يك يك شبهات نشده و به طور خلاصه فرموده است، برگشت همه اين شبهات، اعتراض بر خداى تعالى است، و مخلوق را حق آن نيست كه بر خالق اعتراض كند. خداى تعالى، معبودى است كه جز او معبودى نيست، و كسى را نمى رسد كه او را در آنچه مى كند، مورد بازخواست قرار دهد. | جوابى كه خداى تعالى از شبهات ابليس داده، اين است كه: «لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون». تازه خود اين جواب هم، جوابى است اجمالى. زيرا در اين جواب متعرض يك يك شبهات نشده و به طور خلاصه فرموده است، برگشت همه اين شبهات، اعتراض بر خداى تعالى است، و مخلوق را حق آن نيست كه بر خالق اعتراض كند. خداى تعالى، معبودى است كه جز او معبودى نيست، و كسى را نمى رسد كه او را در آنچه مى كند، مورد بازخواست قرار دهد. | ||
خط ۱۲۳: | خط ۱۲۳: | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۶۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۶۲ </center> | ||
<span id='link44'><span> | <span id='link44'><span> | ||
==اشاره به بحث های طولاتنی متكلمان اشاعره و معتزله، درباره افعال خدا == | ==اشاره به بحث های طولاتنی متكلمان اشاعره و معتزله، درباره افعال خدا == | ||
دانشمندان علم كلام، از جهت اختلافى كه در مساله افعال خدا و مسائل متفرع بر آن دارند، كه «آيا فعل خداى تعالى، معلول غرض و هدف مى شود، يا نه»، در مسأله مورد بحث، يعنى جوابى كه خداى تعالى از شبهات ابليس داده، نيز اختلاف كرده اند. | دانشمندان علم كلام، از جهت اختلافى كه در مساله افعال خدا و مسائل متفرع بر آن دارند، كه «آيا فعل خداى تعالى، معلول غرض و هدف مى شود، يا نه»، در مسأله مورد بحث، يعنى جوابى كه خداى تعالى از شبهات ابليس داده، نيز اختلاف كرده اند. |
ویرایش