۱۷٬۰۱۰
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۵۸: | خط ۱۵۸: | ||
<span id='link99'><span> | <span id='link99'><span> | ||
و اما آن عهدى كه خداى تعالى، با بنى آدم كرد، كه شيطان را عبادت و پرستش و اطاعت نكنند، همان عهدى است كه به زبان انبياء و رسولان خود، به بشر ابلاغ فرمود، و تهديدشان كرد از اين كه او را پيروى كنند. مانند اين پيام كه فرمود: «يَا بَنِى آدَمَ لا يَفتِنَنَّكُمُ الشّيطَانُ كَمَا أخرَجَ أبَوَيكُم مِنَ الجَنّة». و نيز فرمود: «وَ لا يَصُدَنَّكُمُ الشّيطَانُ إنّهُ لَكُم عَدُوٌّ مُبِين». | |||
و اما آن عهدى كه خداى | |||
ولى بعضى از | ولى بعضى از مفسران گفته اند: مراد از «عهد مزبور»، عهدى است كه خداى تعالى، در «عالَم ذر»، از انسان ها گرفت و فرمود: «ألَستُ بِرَبّكُم قَالُوا بَلَى»، وليكن اگر به خاطر داشته باشيد، ما در تفسير آيه «ذر»، گفتيم: عهد «عالَم ذر»، به وجهى، عين آن عهدى است كه در دنيا متوجه بشر كرده. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۱۵۳ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۱۵۳ </center> | ||
«'''وَ أَنِ اعْبُدُونى هَذَا صِرَاطٌ مُّستَقِيمٌ'''»: | «'''وَ أَنِ اعْبُدُونى هَذَا صِرَاطٌ مُّستَقِيمٌ'''»: | ||
اين | اين جمله، عطف است به جمله قبلش، و ما در سابق، در تفسير سوره «حمد»، در ذيل آيه «إهدِنَا الصّرَاطَ المُستَقِيم»، تفسير صراط مستقيم را بيان كرديم. | ||
«'''وَ لَقَدْ أَضلَّ | «'''وَ لَقَدْ أَضلَّ مِنكُمْ جِبِلاًّ كَثِيراً أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ'''»: | ||
كلمه | كلمه «جِبِلّ» - به كسره جيم و باء و تشديد لام - به معناى جماعت است. و بعضى گفته اند: «به معناى جماعت بسيار است». و بناى آيه شريفه بر توبيخ و عتاب به كفار است، كه آيا كسى را اطاعت مى كنيد كه قبل از شما، جماعت هاى بسيارى را گمراه كرد، آيا نمى خواهيد تعقل كنيد؟ | ||
«'''هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتى كُنتُمْ تُوعَدُونَ'''»: | «'''هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتى كُنتُمْ تُوعَدُونَ'''»: | ||
كلمه | كلمه «كُنتُم»، استمرار را مى رساند و مى فهماند تهديدتان به جهنم، يك بار و دو بار نبود، بلكه به زبان انبياء و رسولان «عليهم السلام»، دائما تهديد مى شديد، و اولين بارى كه تهديد شديد، همان روزى بود كه به ابليس فرمود: «إنّ عِبَادِى لَيسَ لَكَ عَلَيهِم سُلطَانً إلّا مَنِ اتّبَعَكَ مِنَ الغَاوِينَ وَ إنّ جَهَنّمَ لَمَوعِدُهُم أجمَعِين». | ||
و در لفظ | و در لفظ آيه، اشاره هست به اين كه: در روز قيامت، جهنّم را حاضر مى كنند. | ||
«'''اصلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ'''»: | «'''اصلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ'''»: | ||
كلمه | كلمه «صلا»، به معناى ملازمت و پيروى كردن است. و بعضى گفته اند: به معناى تحمل و چشيدن حرارت است. و از جمله «بِمَا كُنتُم تَكفُرُون»، بر مى آيد كه خطاب آيه، به كفار است. پس معلوم مى شود، مراد از مجرمان در چند آيه قبل هم، همان كفارند. | ||
«'''الْيَوْمَ نخْتِمُ عَلى أَفْوَاهِهِمْ وَ تُكلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَ تَشهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كانُوا يَكْسِبُونَ'''»: | «'''الْيَوْمَ نخْتِمُ عَلى أَفْوَاهِهِمْ وَ تُكلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَ تَشهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كانُوا يَكْسِبُونَ'''»: | ||
يعنى هر يك از دست و | يعنى: هر يك از دست و پاهايشان، شهادت مى دهد به آن كارهايى كه به وسيلۀ آن عضو انجام داده اند. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۴ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۴ </center> | ||
مثلا | مثلا دست ها به آن گناهانى شهادت مى دهد كه صاحب دست، به وسيله آن، مرتكب شده. (سيلى هايى كه به ناحق به مردم زده، اموالى كه به ناحق تصرف كرده، شهادت هايى كه به ناحق نوشته و امثال آن). و پاها به خصوص آن گناهانى شهادت مى دهند، كه صاحب آن، با خصوص آن ها انجام داده. (لگدهايى كه به ناحق به مردم زده، قدم هايى كه به سوى خيانت و ظلم و سعايت و فتنه انگيزى و امثال آن برداشته). | ||
و از همين جا روشن مى گردد كه هر | و از همين جا روشن مى گردد كه هر عضوى، به عمل مخصوص به خود، شهادت مى دهد و گويا مى گردد. و نام دست و پا در آيه شريفه، از باب ذكر نمونه است. (و گرنه، چشم و گوش و زبان و دندان، و هر عضو ديگر نيز، به كارهايى كه به وسيلۀ آن ها انجام شده، شهادت مى دهند). | ||
و لذا مى بينيم كه در جاى ديگر، قرآن، نام گوش و چشم و قلب را برده، و فرموده: «إنّ السّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنهُ مَسئُولاً». و در سوره «حم سجده»، آيه ،۲۰ نام پوست بدن را آورده، كه إن شاء اللّه تعالى، به زودى، در تفسير سوره «حم سجده»، مطالبى مربوط به اين بحث خواهد آمد. | |||
<span id='link100'><span> | <span id='link100'><span> | ||
==رواياتى راجع به قيام قيامت واحوال دوزخيان و بهشتيان و... == | ==رواياتى راجع به قيام قيامت واحوال دوزخيان و بهشتيان و... == |
ویرایش