گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۱۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۵۳: خط ۱۵۳:
بعضى از مفسران گفته اند: «مراد از عبادت شيطان، پرستش خدايان دروغين است، و اگر اين پرستش را به شيطان نسبت داده، از اين جهت است كه: شيطان، با تسويلات و جلوه دادن هاى خود، اين عمل زشت را به گردن بت پرستان گذاشته»، ولى اين گونه تفسير كردن، بيهوده خود را به زحمت افكندن است.
بعضى از مفسران گفته اند: «مراد از عبادت شيطان، پرستش خدايان دروغين است، و اگر اين پرستش را به شيطان نسبت داده، از اين جهت است كه: شيطان، با تسويلات و جلوه دادن هاى خود، اين عمل زشت را به گردن بت پرستان گذاشته»، ولى اين گونه تفسير كردن، بيهوده خود را به زحمت افكندن است.


وجه اين كه چرا خداوند، مجرمان را به عنوان بنى آدم خطاب كرده، اين است كه دشمنى شيطان نسبت به مشركان، به خاطر غرض خاصى كه به آن ها داشته باشد، نبوده، بلكه به خاطر اين بوده كه فرزندان آدم بودند. و اين دشمنى در روز اول، آن جا بروز كرد كه مأمور به سجده بر آدم شد و زير بار نرفت و استكبار كرد.  
وجه اين كه چرا خداوند، مجرمان را به عنوان «بنى آدم» خطاب كرده، اين است كه دشمنى شيطان نسبت به مشركان، به خاطر غرض خاصى كه به آن ها داشته باشد، نبوده، بلكه به خاطر اين بوده كه فرزندان آدم بودند. و اين دشمنى در روز اول، آن جا بروز كرد كه مأمور به سجده بر آدم شد و زير بار نرفت و استكبار كرد.  


نتيجه اش هم، اين شد كه از درگاه خدا رانده شد. از آن روز، با ذرّيه آدم، نيز دشمن گرديد و همه را تهديد كرد، و به طورى كه قرآن حكايت كرده، گفت: «أرَأيتَكَ هذَا الّذِى كَرّمتَ عَلَىَّ لَئِن أخّرتَنِ إلَى يَومِ القِيَامَةِ لَأحتَنِكَنّ ذُرّيّتَهُ إلّا قَلِيلاً».
نتيجه اش هم، اين شد كه از درگاه خدا رانده شد. از آن روز، با ذرّيه آدم، نيز دشمن گرديد و همه را تهديد كرد، و به طورى كه قرآن حكايت كرده، گفت: «أرَأيتَكَ هذَا الّذِى كَرّمتَ عَلَىَّ لَئِن أخّرتَنِ إلَى يَومِ القِيَامَةِ لَأحتَنِكَنّ ذُرّيّتَهُ إلّا قَلِيلاً».
۱۶٬۲۸۸

ویرایش