۱۶٬۸۸۹
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۱۱: | خط ۱۱۱: | ||
<span id='link155'><span> | <span id='link155'><span> | ||
«'''إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَلا تَتَّقُونَ * أَتَدْعُونَ بَعْلاً وَ تَذَرُونَ أَحْسنَ الخَْالِقِينَ ... * الاَوَّلِينَ'''»: | |||
«'''إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ | |||
اين، قسمتى از دعوت الياس «عليه السلام» است كه در آن، قوم خود را به سوى توحيد دعوت مى كند، و به پرستش «بعل» - كه بتى از بت هاى آنان بوده - و نپرستيدن خدا، توبيخ مى نمايد. | |||
و كلام آن | و كلام آن جناب، علاوه بر اين كه توبيخ و سرزنش مشركان است، مشتمل بر حجتى كامل بر مسأله توحيد نيز هست. چون در جملۀ «تَذَرُونَ أحسَنَ الخَالِقِين رَبَّكُم وَ رَبَّ آبَائِكُمُ الأوّلِين»، مردم را نخست سرزنش مى كند كه: چرا «أحسَنَ الخَالِقِين» را نمى پرستيد؟ و خلقت و ايجاد، همان طور كه به ذوات موجودات متعلق است، به نظام جارى در آن ها نيز، متعلق است كه آن را «تدبير» مى ناميم. | ||
و | پس همان طور كه خدا «خالق» است، «مدبّر» نيز، هست و همان طور كه خلقت مستند به او است، تدبير نيز، مستند به او است. و جملۀ «اللّهَ رَبَّكُم»، بعد از ستايش به جمل «أحسَنَ الخَالِقِين»، اشاره به همين مسأله تدبير است. | ||
و سپس اشاره مى كند به اين كه: ربوبيت خداى تعالى، اختصاص به يك قوم و دو قوم ندارد. و خدا مانند بت نيست، كه هر بتى، مخصوص به قومى مى باشد، و بت هر قوم، ربّ مخصوص آن قوم مى باشد، بلكه خداى تعالى، ربّ شما و ربّ پدران گذشتۀ شما است. اختصاص به يك دسته و دو دسته ندارد. چون خلقت و تدبير او، عام است و جملۀ «اللّهَ رَبَّكُم وَ رَبَّ آبَائِكُمُ الأوّلِين»، اشاره به اين معنا دارد. | |||
«'''فَكَذّبُوهُ فَإنّهُم لَمُحضَرُونَ'''»: | |||
كلمه «مُحضَرُون»، به اين معنا است كه: تكذيب كنندگان مبعوث مى شوند، تا براى عذاب احضار شوند. و در سابق هم گفتيم كه كلمۀ «احضار»، هر جا به طور مطلق بيايد، به معناى احضار براى شرّ و عذاب است. | |||
احضار اين | «'''إِلّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ'''»: | ||
احضار اين جمله، دليل بر آن است كه در قوم «الياس»، جمعى از مخلَصين بوده اند. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۴۱ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۴۱ </center> | ||
«'''وَ تَرَكْنَا عَلَيْهِ | «'''وَ تَرَكْنَا عَلَيْهِ فِى الآخِرِينَ ... * الْمُؤْمِنِينَ'''»: | ||
در | در سابق، در نظاير اين آيه، سخن رفت. | ||
<span id='link156'><span> | <span id='link156'><span> |
ویرایش