گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۲۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۷۱: خط ۱۷۱:


==احتجاج بر مسئله معاد با بيان اينكه خلق سماء و ارض باطل نيست ==
==احتجاج بر مسئله معاد با بيان اينكه خلق سماء و ارض باطل نيست ==
((و ما خلقنا السماء و الاءرض و ما بينهما باطلا...((
«'''و ما خلقنا السماء و الاءرض و ما بينهما باطلا...'''»:


بعد از آنكه كلام به ياد روز حساب منتهى شد، عنان كلام را به سوى همين مساءله برگردانيد تا آن را روشن سازد، لذا بر اصل ثبوت آن به دو حجت احتجاج نمود يكى احتجاجى است كه سياق آيه مورد بحث آن را مى رساند، و اين احتجاج از طريق غايات است ، چون اگر امر خلقت آسمانها و زمين و آنچه بين آن دو است - با اينكه امورى است مخلوق و مؤ جل ، يكى پس از ديگرى موجود مى شوند، و فانى مى گردند - به سوى غايتى باقى و ثابت و غير مؤ جل منتهى نشود، امرى باطل خواهد بود، و باطل به معنى هر چيزى كه غايت نداشته باشد، محال است تحقق پيدا كند و در خارج موجود شود، علاوه بر اين صدور چنين خلقتى از خالق حكيم محال است ، و در حكيم بودن خالق هم هيچ حرفى نيست.
بعد از آنكه كلام به ياد روز حساب منتهى شد، عنان كلام را به سوى همين مساءله برگردانيد تا آن را روشن سازد، لذا بر اصل ثبوت آن به دو حجت احتجاج نمود يكى احتجاجى است كه سياق آيه مورد بحث آن را مى رساند، و اين احتجاج از طريق غايات است ، چون اگر امر خلقت آسمانها و زمين و آنچه بين آن دو است - با اينكه امورى است مخلوق و مؤ جل ، يكى پس از ديگرى موجود مى شوند، و فانى مى گردند - به سوى غايتى باقى و ثابت و غير مؤ جل منتهى نشود، امرى باطل خواهد بود، و باطل به معنى هر چيزى كه غايت نداشته باشد، محال است تحقق پيدا كند و در خارج موجود شود، علاوه بر اين صدور چنين خلقتى از خالق حكيم محال است ، و در حكيم بودن خالق هم هيچ حرفى نيست.
خط ۱۸۱: خط ۱۸۱:
ليكن اين تفسير درست نيست ، براى اينكه آيه بعدى كه مى فرمايد: ((ام نجعل الّذين آمنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فى الاءرض (( با اين معنا سازگار نيست .
ليكن اين تفسير درست نيست ، براى اينكه آيه بعدى كه مى فرمايد: ((ام نجعل الّذين آمنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فى الاءرض (( با اين معنا سازگار نيست .


((ذلك ظن الّذين كفروا فويل للذين كفروا من النار(( - يعنى اينكه خدا عالم را به باطل و بدون غايت خلق كرده باشد و روز حسابى كه در آن نتيجه امور معلوم مى شود، در كار نباشد، پندار و ظن كسانى است كه كافر شدند پس واى به حال ايشان از عذاب آتش .
«'''ذلك ظن الّذين كفروا فويل للذين كفروا من النار'''» - يعنى اينكه خدا عالم را به باطل و بدون غايت خلق كرده باشد و روز حسابى كه در آن نتيجه امور معلوم مى شود، در كار نباشد، پندار و ظن كسانى است كه كافر شدند پس واى به حال ايشان از عذاب آتش .
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۹۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۹۹ </center>
<span id='link192'><span>
<span id='link192'><span>
==احتجاج ديگرى بر معاد==
==احتجاج ديگرى بر معاد==
أَمْ نجْعَلُ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ كالْمُفْسِدِينَ فى الاَرْضِ أَمْ نجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كالْفُجَّارِ
أَمْ نجْعَلُ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ كالْمُفْسِدِينَ فى الاَرْضِ أَمْ نجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كالْفُجَّارِ
۱۶٬۳۰۱

ویرایش